لوازم جانبی

هر آنچه قبل از خرید موس باید بدانیم

راهنمای خرید موس

وقتی به بهترین راه‌ها برای ارتقای رایانه خود فکر می‌کنید، احتمالاً زیاد به موس خود فکر نمی‌کنید. آیا همه موس ها یکسان هستند؟ جواب واضح است، خیر.

موس یکی از پرکاربردترین لوازم جانبی در کامپیوتر شما است. شما نباید از موس های ارزان قیمتی که سال ها پیش تهیه کردید هنوز هم استفاده کنید. تعویض موس می تواند به شما کمک کند در کار یا بازی کردن دارای عملکرد بهتری شوید، به علاوه می تواند به جلوگیری از آسیب رسیدن به مچ دست و انگشتان شما نیز کمک کند.

قبل از خرید یک موس جدید باید نکاتی را مد نظر داشته باشید، برای دانستن این نکات تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

یک موس خوب می‌تواند تفاوت زیادی را در یک بازی ایجاد کند. راحتی موس در دست، باعث می‌شود که دقت بیشتری در حرکات سریع داشته باشید. این تفاوت زمانی بیشتر به چشم شما می‌آید که میزان کار سنگین را با یک موس مناسب امتحان کنید. همچنین داشتن یک موس‌پد با کیفیت، تجربه مناسب‌تری در اختیار شما می‌گذارد.

موسی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد

برای اکثر کاربران، ماوس سه کلید استاندارد (که در آن چرخ اسکرول به عنوان کلید سوم عمل می کند) این کار را به خوبی انجام می دهد. اما برای کارهای خاص، به موس هایی که مخصوص آن کار طراحی شده اند نیاز دارید، در ادامه به آن ها می پردازیم.

موس بی سیم یا موس سیم دار؟

اولین نکته ای که در هنگام خرید موس باید در مورد آن تصمیم بگیرید، این است که به دنبال انتخاب موس سیم دار هستید یا موس بی سیم؟ موس های بلوتوث و موس های سیم دار هر دو دارای مزایا و معایبی هستند و می توانند در محیط های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. اما به طور کلی کدام یک مناسب تر است؛ موس وایرلس یا موس باسیم؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

راهنمای خرید موس

موس با سیم

موس های سیم‌ دار (Wired mouse) به طور کلی قیمت مقرون به صرفه‌ و ارزان تری نسبت به موس بی سیم دارد و می توانند بدون نیاز به باتری یا شارژ مورد استفاده قرار گیرند. معمولا موس های باسیم به دلیل سرعت بیشتر در صدور فرمان، در بین گیمر ها طرفداران زیادی دارند و بیشتر موس های گیمینگ نیز به صورت سیمی طراحی می شوند. اگر بخواهیم به معایب این دسته از موس‌ های کامپیوتر هم اشاره کنیم، قطعا کوتاه و دست و پا گیر بودن سیم، ایجاد محدودیت و کاهش آزادی عمل در زمانی که از سیستم فاصله داریم را می توان به عنوان مهم ترین نقاط ضعف این موس ها دانست.

موس بی سیم

این نوع موس ها به دلیل عدم وجود سیم آزادی عمل بیشتری در هنگام کار کردن با سیستم ارائه می دهند، میز کار شما خلوت تر خواهد بود و در هنگام جابجایی موس در کیف لپ تاپ، نگران گره خوردن سیم موس نخواهید بود! موس های بی سیم همچنین می توانند به راحتی به اندروید باکس ، دستگاه DVR و … متصل شوند بدون آنکه سیمی دست و پا گیر داشته باشند. از معایب موس بی سیم می توان به قیمت بیشتر نسبت به موس سیم دار و محدودیت باتری برای استفاده اشاره کرد.

اکثر موس های بی سیم برای روشن شدن از یک یا دو باتری قلمی یا نیم قلمی استفاده می کنند که معمولا در صورت استفاده زیاد، بعد از چند ماه باید به فکر خرید باتری جدید برای موس وایرلس خود باشید. هر چند که وجود دکمه روشن و خاموش روی موس بی سیم، پشتیبانی از حالت استندبای و استفاده از باتری های آلکالاین می تواند زمان استفاده از باتری را طولانی تر کند. البته بعضی از بهترین موس های بی سیم بازار با باتری داخلی شارژی، نیاز به خرید باتری جداگانه برای موس را منتفع کرده اند.

به صورت خلاصه:

به طور کلی موس های با سیم به دلیل قیمت اقتصادی و عدم نیاز به باتری برای محیط های اداری یا خانگی که جابجایی کمتری صورت می گیرد و میز کار ثابت است مناسب تر هستند. برای مواردی که زیبایی میز کار مهم است و وجود سیم، دست و پا گیر خواهد بود (مانند استفاده برای لپ تاپ)، موس های بی سیم محبوب تر هستند.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

موس گیمینگ

 

راهنمای خرید موس

گیمرها همیشه باید روی خرید موس گیمینگ سرمایه گذاری کنند. این شما را به بازیکن و پلیر بهتری تبدیل نمی کند، اما گیم پلی شما را بسیار آسان تر می کند.

بهترین موس گیمینگ مزایای ارگونومیکی را ارائه می دهد و برای بازی کردن طولانی مدت راحت تر است. این موس یک سنسور با کیفیت بالاتر خواهد داشت که دقت (DPI) آن را بهبود می بخشد.

و بهتر از همه، کلید‌هایی دارد که می‌توانید آن‌ها را پیکربندی کنید تا کارهای تکراری را آسان‌تر کنید. آیا باید به تفنگ تک تیرانداز خود سریع دسترسی پیدا کنید یا از یک کیت دارویی استفاده کنید؟ یک کلیک ساده می تواند این کار را انجام دهد. حتی می توانید ماکروهای پیچیده را به یک کلید اختصاص دهید.

بسیاری از موس‌های گیمینگ، دارای سوئیچ‌های DPI هستند که می‌توانید از آن‌ها برای جابه‌جایی بین تنظیمات DPI بالاتر (برای سرعت بیشتر نشانگر) و تنظیم DPI پایین (برای کنترل روان‌تر و دقیق‌تر نشانگر) استفاده کنید، در بعضی موارد کلید DPI به صورت تک می باشد.

ماوس ارگونومیک برای استفاده طولانی بهتر است

راهنمای خرید موس

موس‌های ارگونومیک طوری طراحی شده‌اند که به روشی طبیعی‌تر در دست شما قرار می‌گیرند و فشار روی انگشتان و مچ دست شما را کاهش می‌دهند. آنها همچنین این ویژگی را دارند تا کلید های اضافی را در دسترس شما قرار دهند.

اینکه چقدر راحت هستند به شرایط زیادی بستگی دارد، از جمله نوع در دست گرفتن موس که شما ترجیح می دهید. برخی از کاربران دوست دارند دست خود را صاف نگه دارند، در حالی که برخی دیگر گرفتن چنگال مانند را ترجیح می دهند.

اندازه یکی از فاکتورهای راحتی است، و در حالی که بسیاری از موس ها در دو نسخه راست و چپ عرضه می شوند، همه اینطور نیستند. در نتیجه، اگر به دنبال یک موس ارگونومیک هستید، ابتدا چند موس را تست کنید. یا حداقل از جایی با سیاست بازگشت خوب خرید کنید. همچنین، یک موس عمودی، یک نوع خاص از موس ارگونومیک است، که می تواند بسیار راحت باشد.

عامل راحتی دیگری که اغلب نادیده گرفته می شود سر و صدا است. هنگامی که در حال انجام کار مهمی هستید، اکثر موس ها صدای کلیک تولید می کنند. حتی اگر شما را آزار ندهد، ممکن است دیگران را در نزدیکی خود آزار دهد. برای حل این مشکل، یک موس بی صدا مانند موس های سایلنت برند هترون (Hatron) تهیه کنید.

DPI بالاتر همیشه بهتر نیست

یکی از مشخصات اصلی که برای موس مشاهده خواهید کرد، DPI یا حساسیت موس یا نقطه در هر اینچ است. به عبارت ساده تر، این شکلی است که نشان می دهد نشانگر موس به ازای هر اینچ که خود موس به صورت فیزیکی حرکت می کند تا چه اندازه حرکت می کند.

برای مثال یک صفحه نمایش 4K با عرض 3840 پیکسل را در نظر بگیرید. برای حرکت دادن نشانگر از لبه چپ به سمت راست، باید یک موس با دقت 400 DPI را تقریباً 10 اینچ روی میز خود بکشید. فاصله موس 3000 DPI چقدر است؟ حدود یک و نیم اینچ.

اما در حالی که قاعده کلی مشخصات فنی این است که اعداد بالاتر همیشه بهتر هستند، در اینجا این درست نیست. DPI نشان می دهد که نشانگر موس با چه سرعتی حرکت می کند و سریعتر همیشه بهتر نیست.

اینها توصیه های ما هستند:

  • اکثر کاربران «عادی» اصلاً نیازی به نگرانی در مورد DPI ندارند.
  • DPI بالا برای نمایشگرهای با وضوح بالا یا تنظیمات چند مانیتور عالی است. این به شما امکان می دهد سریعتر از صفحه نمایش عبور کنید.
  • برای بازی، DPI بالا به شما امکان می دهد سریعتر عمل کنید و واکنش نشان دهید. DPI کمتر به شما کنترل و دقت بیشتری می دهد.
  • گیمرها به یک موس با DPI قابل تنظیم نیاز دارند.
  • برای فتوشاپ یا سایر برنامه هایی که به دقت بالایی نیاز دارند، DPI کمتر می تواند بهتر باشد.

موس لیزری یا اپتیکال؟ کدام بهتر است؟

راهنمای خرید موس

اگر کمی در بین موس های موجود در بازار جست و جو کنید، متوجه می شوید که سنسور های موس ها در 2 نوع اپتیکال یا لیزری یافت می شود. اما تفاوت بین موس های لیزری و اپتیکال در چیست؟ به طور کلی و برای کاربران عادی موس های اپتیکال و لیزری تفاوت چشم گیری ندارند، اما برای گیمر ها و کاربری های سطح بالاتر همه چیز فرق خواهد کرد! ماوس های اپتیکال از طریق یک نشانگر LED و یک سنسور CMOS می توانند مسافت طی شده موس را اندازه گیری کنند. این موس ها در هر ثانیه هزاران تصویر را ثبت می کنند و اطلاعات به دست آمده ر به صورت الگوریتم های قابل درک به کامپیوتر ارسال می کنند. روش کار موس های لیزری نیز به همین صورت است اما این موس ها به جای LED از یک لیزر اینفرارد دیود بهره می برند. لیزر امکان استفاده از موس در تمامی سطوح اعم از شیشه، پارچه و … را می دهد در حالی که موس های اپتیکال نمی توانند بر روی سطوح شفاف کارایی داشته باشند.

تعداد دکمه های موس

بعضی از ماوس های حرفه ای بازار، بغیر از 3 کلید اصلی از کلید های دیگری در بخش کناری و روی موس بهره می برند. اگر قصد انجام امور حرفه ای را با کامپیوتر دارید، استفاده از این موس ها می تواند دسترسی به بخش های مختلف سیستم را تسریع کرده و شما را در بسیاری از کارها همراهی کند.

بیشترین استفاده از دکمه‌ های موس، مربوط به صدور فرمان Back (بازگشت) است. برای مثال فرض کنید وارد یک وب سایت شده‌ اید. در وب سایت موردنظر، وارد صفحه جدید شده و بعد از مطالعه صفحه فعلی، می خواهید به صفحه قبلی برگردید. در اینجا با فشردن دکمه Back روی موس به راحتی به صفحه قبل باز خواهید گشت و نیازی به حرکت دادن ماوس به بالای صفحه برای زدن فلش Back نخواهید داشت.

دکمه‌ های موجود در کنار موس قابلیت بسیار خوبی به شمار رفته که در صورت نیاز، می‌ تواند روی نظر شما برای خرید هم تاثیرگذار باشد. اگر کار شما با کامپیوتر به مراتب بیشتر از یک کاربر عادی بوده و یا علاقه‌ مند به وب‌ گردی هستید، بهتر است موس‌ های دارای دکمه Back و Forward را خریداری کنید. همچنین اهمیت وجود دکمه تغییر DPI هم که باعث بهبود تجربه استفاده شما در سوئیچ بین کاربردهای مختلف می شود در چند خط بالاتر، مفصل توضیح داده شده است.

بد نیست بدانید که در بعضی موس ها (خصوصا موس های گیمینگ) بعضی کلیدهای اضافه بر روی موس وجود دارند که می توان با استفاده از برنامه مخصوص موس، وظایف مختلفی را برای این دکمه ها تعریف کرد و سرعت اجرای کارهای روتین را بسیار بالاتر برد.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : نکات مهم خرید سیستم گیمینگ

برند و گارانتی موس

راهنمای خرید موس

یکی دیگر از مهم‌ ترین ویژگی‌ هایی که لازم است موس کامپیوتر داشته باشد، گارانتی است. البته نبود گارانتی یا به اتمام رسیدن تاریخ آن هم نمی‌ تواند دلیل ضعیف یا خراب بودن محصول باشد، اما داشتن گارانتی برای ماوس کامپیوتر می‌ تواند برای خریدار، آرامش و راحتی خیال به همراه داشته باشد. همچنین معتبر بودن برند موس را هم باید به عنوان یکی از ویژگی‌ های مهم اطمینان خاطر خریدار از کیفیت محصول، عنوان کرد. برند های مختلفی از موس‌ های کامپیوتر در بازار موجود بوده که با قیمت‌ های مختلف در حال فروش هستند و قیمت‌ گذاری می‌ شوند؛ گاهی وقت‌ ها برند های معتبر با قیمت‌ های گزاف هم به فروش می‌ رسند، این در حالی است که برخی برند های جدید اقدام به تولید محصولات باکیفیت‌ تر با قیمت رقابتی می‌ کنند تا بتوانند در بازار، رشد کنند و سهم بیشتری از مشتریان را تصاحب کنند.

مفتخریم که در مجموعه پارتاک رایانه قدمی برداریم که باعث افزایش آگاهی شما و در نتیجه بهترین انتخاب در خرید اجناس خود باشید…

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید