لوازم جانبی

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

لذت بردن از انجام بازی تنها با یک سیستم قدرتمند بدست نخواهد آمد؛ تجهیزات جانبی نیز در این امر تأثیر بسزایی دارد. کیبورد و موس اغلب در کامپیوتر­های شخصی نقش کنترلر را برای گیمر ایفا می­کنند، طبیعتاً تسلط و راحتی بر این اجزاء باعث خواهد شد تا فرد احساس لذت بیشتری از بازی کردن داشته باشد. در مقاله گذشته به نکات خرید موس و معرفی تعدادی از مدل­های مناسب گیمینگ پرداختیم؛ در این مقاله قصد داریم تا به سراغ کیبورد رفته و به نکات کلیدی انتخاب و همچنین معرفی برخی مدل­ها بپردازیم.

کیبورد­ها نیز همانند موس در بازار دارای برندها و مدل­های فراوانی هستند که هر کدام برای شرایط و استفاده به خصوصی طراحی و ساخته شده­اند. انتخاب یک کیبورد مناسب که بتواند نیازهای یک گیمر را برآورده سازد بسیار مهم و ضروری است. در درجه اول طراحی کیبورد باید بتواند سلامت فرد را تضمین نماید. مهندسی طراحی ارگونومیک وظیفه دارد تا این ویژگی را در محصولات کاربردی نظیر موس و کیبورد بگنجاند؛ پس اصلی­ترین ویژگی یک کیبورد مناسب بازی این است که باید دارای طراحی ارگونومیک باشد تا سلامت فرد را در مدت زمانی طولانی به خطر نیاندازد؛ در غیر این صورت در استفاده طولانی مدت مچ دست دچار آسیب و حتی سندروم خواهد شد.

خرید کیبورد گیمینگ مناسب می‌تواند کمی مشکل باشد. چرا که تاثیر بسزایی در نمایش مهارت‌های یک گیمر حرفه‌ای دارد. می‌دانیم که برندهای متعددی در بازار وجود دارند که اقدام به تولید کیبورد گیمینگ کرده‌اند. آن‌ها در طول سال‌های متمادی خواست و علاقه گیمرهای حرفه‌ای را بررسی کرده و کم کم به تکامل رسیده‌اند.

ارگونومی این کیبوردها مورد توجه بوده و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که دست و ساعد بازیکنان حتی در طول ساعت‌ها بازی خسته نشود. در کنار المان‌های فنی که باید مورد توجه قرار گیرد، سازندگان به طراحی ظاهری و استفاده از نورهای RGB هم توجه می‌کنند تا از نظر زیبایی، کاربران کیبوردی را تهیه کنند که متناسب اتاق گیمینگ‌شان باشد.

 

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

اهمیت چیدمان کلیدها

این بخش به نحوه قرارگیری کلیدها روی برد اشاره دارد. احتمالاً به چیدمان استاندارد و ۱۰۴ کلیدی کامل که اکثر صفحه کلیدها استفاده می‌شود عادت کرده‌اید؛ اما موارد دیگری هم وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید و می تواند راهنمای خرید کیبورد گیمینگ باشد.

بیشتر طرح‌بندی‌های جایگزین بر فشرده‌تر کردن صفحه‌کلید تمرکز می‌کنند، بنابراین تمایل دارند بسیاری از کلیدها را حذف کنند؛ اما به‌طورکلی، حتی سازنده از نوعی طرح بندی استفاده می کند که برخی از کلیدها را که حذف می شود؛ اما همچنان باز هم به نوعی در دسترس ما خواهد بود.

در آخر، طرحی که استفاده می‌کنید کاملاً بر اساس اولویت شماست. در حالی که برخی از طرح‌بندی‌ها فضای بیشتری را ذخیره می‌کنند یا کلیدهای بیشتری را شامل می‌شوند؛ تصمیم با شماست که کدام یک برای شما مناسب است.

نوع کلیدهای کیبورد

نوع سوئیچ‌های استفاده شده در کیبورد گیمینگ، عملکرد و احساس هر ضربه کلید را تعیین می‌کند. از آنجایی که ساعت‌های زیادی را صرف بازی خواهید کرد؛

کیبوردی را می‌خواهید که در دستان شما احساس خوبی و راحتی داشته باشد در اکثر کیبورد های گیمینگ، سوئیچ‌های مکانیکی یا غشایی استفاده شده. هر نوع حس لامسه، پاسخگویی متفاوتی را ارائه می‌دهد و برای ثبت نیاز به مقدار مشخصی نیروی محرک دارد.

کیبورد مکانیکی

سوئیچ‌ها در کیبوردهای مکانیکی کمی متفاوت از کیبورد های غشایی کار می‌کنند. هر کلید دارای کلید مکانیکی اختصاصی خود در زیر آن است. سوئیچ دارای محفظه، فنر، ساقه و برگ‌های تماس فلزی خاص خود است. ماهیت مکانیکی این سوئیچ‌ها این امکان را فراهم می‌کند؛ که انواع سوئیچ‌های خطی، لمسی یا کلیکی باشند.

در بیشتر کیبوردهای گیمینگ مکانیکی، سوئیچ‌های مکانیکی Cherry MX قرمز، قهوه‌ای یا آبی را خواهید یافت. سوئیچ‌های دیگری که ممکن است در راهنمای خرید کیبورد گیمینگ پیدا کنید عبارت‌اند از سوئیچ‌های Romer-G لاجیتک، سوئیچ‌های Razer، سوئیچ‌های Kailh و Roccat Titan.

اینکه کدام نوع سوئیچ را باید دریافت کنید یک موضوع و یک ترجیح شخصی در راهنمای خرید کیبورد گیمینگ است. هر نوع سوئیچ مسافت صفر، سطح نویز، زمان پاسخ و نیروی محرک متفاوتی دارد و این بستگی به شما در راهنمای خرید کیبورد گیمینگ دارد.

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

جهت مشاهده دسته بندی تجهیزات گیمینگ کلیک بفرمایید.

دقت عمل کیبورد

مزیت قابل توجه کیبورد های مکانیکی نسبت به کیبوردهای غشایی دقت زیاد آن است. در حالی که فاصله حرکت صفحه کلید غشایی متغیر است؛ فاصله صفحه کلیدهای مکانیکی ثابت است. یعنی شما می‌توانید به دقت پیش بینی کنید که چه زمانی یک ضربه کلید هر بار ثبت می‌شود و حرکات را به طور مداوم انجام می‌دهد. این مزیت همچنین حافظه عضلانی شما را در طول زمان بهبود می‌بخشد.

سرعت

کیبوردهای مکانیکی می‌توانند یک ضربه کلید را تا نیمه ضبط کنند؛ قبل از اینکه واقعاً پایین بیایند (فشار کامل شوند). این معادل زمان پاسخگویی سریع‌تر است که به شما امکان می‌دهد فوراً واکنش نشان دهید. این امر به ویژه هنگام اجرای بازی‌های FPS مانند Doom Eternal، Tom Clancy’s Rainbow Six Siege و Overwatch بسیار مهم و جالب است. هنگام انجام چنین بازی‌هایی باید بتوانید قبل از اینکه دشمن شما را نابود کند؛ با سرعت واکنش نشان دهید.

اندازه کامل

در این چیدمان اکثر کلیدهای موجود در طرح بندی کامل وجود دارد و بعضی از کلیدهایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را حذف می‌کنند. این چیدمان یک حد وسط خوب بین چیدمان کامل و فشرده است؛

فقط توجه داشته باشید که تعداد زیادی کیبورد وجود ندارد که از این چیدمان استفاده می‌کند. تعداد ۱۰۴ عدد کلید در این نوع صفحه کلیدها استفاده می‌شود. این نوع صفحه کلیدها به «۹۶ درصد» هم معروف هستند

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

کیبورد نوع Tenkeyless

TKL یکی از محبوب‌ترین طرح‌بندی‌های جایگزین در راهنمای خرید کیبورد گیمینگ است؛ بنابراین شما می‌توانید به راحتی تابلوهایی را با استفاده از آن پیدا کنید. این منطقی است؛ زیرا این مفهوم چیدمان ساده است فقط یک کیبورد کامل را بردارید و قسمت Numpad را جدا کنید.

بقیه چیزها به همین شکل حفظ می‌شود. فقط Numpad را حذف می‌کند تا فضای زیادی ذخیره شود. تا زمانی که نمی‌بینید اغلب از Numpad استفاده می‌کنید؛ این ایمن‌ترین چیدمان به جز Full است. این طرح بندی به «۷۵ درصد» هم معروف هستند.

مثل چیدمان 96 درصد، طرح‌بندی 75 درصد همه چیز را از یک برد TKL می‌گیرد و فاصله‌ها را از بین می برد تا فضای بیشتری داشته باشیم.

وقتی مردم به دنبال یک کیبورد کوچک می گردند؛ این دو چیدمان اغلب چیزی هستند در بازار ها وجود دارند . طرح‌بندی ۶۵ درصدی، ردیف عملکرد، اکثر کلیدهای ناوبری و شکاف‌ها را حذف می‌کند و در نتیجه کیبورد فشرده‌تری نسبت به طرح‌بندی کاملی که با آن شروع کردیم به دست می‌آورد.

کمی طول می‌کشد به آن عادت کنید؛ اما اگر به دنبال صرفه جویی در فضا هستید؛ راه حل خوبی است. هر دو در بازار رایج هستند؛ اما ۶۰٪ در اخر محبوب تر است؛ اما راهنمای خرید کیبورد گیمینگ هر دو را توصیه می‌کند.

ارگونومیک

در این بخش از راهنمای خرید کیبورد گیمینگ در مورد یک چیدمان خاص صحبت نمی‌کنیم؛ بلکه یک دسته بندی کامل است. کیبوردهای ارگونومیک سعی می‌کنند در این بخش از آسیب‌های احتمالی بازوها و مچ جلوگیری کنند.

تخته‌های آن به دو ماژول جداگانه تقسیم می‌شوند؛ که می‌توانید تا جایی که می‌خواهید بازوهایتان را آسوده‌تر و راحت‌تر کنید . و اگر این بخش برایتان اهمیت دارد در راهنمای خرید کیبورد گیمینگ به آن دقت کنید.

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

سوئیچ‌های خود را انتخاب کنید

سوئیچ‌های مکانیکی کیبوردهای مکانیکی را برتر می‌کنند و تایپ کردن روی آن‌ها لذت‌بخش‌تر از کیبوردهای معمولی و عادی است. سوئیچ‌ها می‌توانند از همه لحاظ متفاوت باشند؛ بنابراین انتخاب چیزی که مناسب شما باشد یک تصمیم مهم در راهنمای خرید کیبورد گیمینگ است.

رایج‌ترین شرکت‌های سوئیچ که در راهنمای خرید کیبورد گیمینگ می‌بینید؛ شرکت‌های سوئیچ‌های اختصاصی مثل Cherry، Kalih و Gateron هستند.

گزینه‌های ارائه شده هر کیبورد بسیار متفاوت خواهد بود؛ اما اجازه دهید به دسته بندی کلی سوئیچ‌هایی که می‌توانید پیدا کنید و اینکه چگونه بر تجربه تایپ تأثیر می‌گذارند ‌بپردازیم. سوئیچ‌ها معمولاً با رنگ‌های مختلفی مشخص می‌شوند؛ که ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها را بیان می‌کند؛ بنابراین ما به طور کلی رنگ‌هایی را که معمولاً در هر دسته قرار می‌گیرند را پوشش می‌دهیم.

کیبورد سیمی یا بی سیم؟

این حقیقتاً یک انتخاب بسیار ساده است. در حالی که اتصال بی سیم و سیمی لزوماً بهتر از دیگری نیستند؛ هر کدام مزایا و معایب واضحی دارند که به زودی در راهنمای خرید کیبورد گیمینگ به آنها خواهیم پرداخت.

کیبوردهای بی‌سیم

مزیت‌های کیبورد بی سیم بدیهی است. این یک سیم کمتر است که باید روی میز خود نگران آن باشید؛ و (حداقل برای کیبوردهای بلوتوثی) معمولاً می‌توانید دستگاهی را که به آن متصل هستید با فشار یک دکمه تغییر دهید. اما وقتی نوبت به ویژگی‌های منفی می‌رسد، باید نگران طول عمر باتری باشید که می‌تواند آزاردهنده باشد.

کیبورد سیمی

تنها چیزی که قابل ذکر است خود کابل‌ها است. اکثر کیبورد های سیمی با کابل USB-A به رایانه شخصی شما وصل می‌شوند؛ اما برخی از آنها از USB-C استفاده می‌کنند.

کیفیت ساخت بسیار مهم است

یک کیبورد مکانیکی باید قطعه سخت افزاری محکمی باشد؛ که قادر به تحمل هر فشار کلید بدون خم شدن یا خم شدن تحت فشار باشد. جنس بدنه مهم‌ترین چیزی است که باید در راهنمای خرید کیبورد گیمینگ به دنبال آن باشید. آلومینیوم و پلاستیک دو ماده رایج هستند که اولی گزینه برتر و بادوام‌تر است.

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

کلیدها

برای استفاده معمولی، برخی از سفارشی سازی‌های کلی وجود دارد که اکثر کیبورد های مکانیکی می‌توانند ارائه دهند. بزرگ‌ترین آنها درب‌های کلیدها هستند؛ کلاهک‌ها تا حد زیادی استاندارد شده‌اند، بنابراین تا وقتی که سوئیچ‌های روی برد شما از پایه متقاطع به سبک MX که قبلاً ذکر کردیم استفاده می‌کنند (بنابراین بدون سوئیچ نوری)، می‌توانید هر مجموعه از کلیدهای مورد نظر خود را نصب کنید.

نورپردازی RGB

نورپردازی RGB یک نوع بسیار زیبا و محبوب در کیبورد است و به راحتی می‌توان دلیل آن را فهمید. این یک راه ساده برای جذاب جلوه دادن کیبورد است و همچنین امکان شخصی سازی را برای کاربر فراهم می‌کند. زیرا شما می‌توانید انتخاب کنید چه چراغ‌ها چه نوع و چه رنگی باشند و چگونه متحرک باشند و بعضی از این نورپردازی‌ها این طراحی‌ها را دارند که کیبورد و کلید می‌توانند شفاف بشوند و بدرخشند که اگر به RGB علاقه دارید حتماً توصیه می‌شود.

تنها نقطه ضعف RGB استفاده از کیبورد بی سیم است. RGB خیلی سریع‌تر از باتری استفاده می‌کند؛ اما همیشه می‌توانید سطح روشنایی نور را کاهش دهید تا این میزان را کاهش دهید.

نرم افزار

نرم افزار کیبورد ضروری است و ما در اینجا فقط در مورد درایورهای استاندارد صحبت نمی‌کنیم. بسیاری از تولیدکنندگان کیبورد نرم افزارهای همراهی را برای بردهای خود توسعه می‌دهند؛ که به کیبورد آنها اجازه می‌دهد کاملاً قابل برنامه ریزی باشد مثلاً در اینجاست که شما نور RGB را تنظیم می‌کنید.

نرم‌افزار کیبورد می‌تواند کلیدهای کیبورد شما را طوری برنامه‌ریزی کند تا اقدامات مختلف را انجام دهد و ماکروهایی ایجاد کند که با یک کلیک کلید، چندین ورودی را راه‌اندازی می‌کنند. همه نرم‌افزارها یکسان ایجاد نمی‌شوند برخی کمتر از این را شامل می‌شوند؛

برخی بیشتر از این را شامل می شوند؛ بنابراین قطعاً ارزش تحقیق در مورد اینکه آیا کیبوردی که به آن علاقه‌مندید نرم‌افزاری دارد و چه ویژگی‌هایی ارائه می‌دهد؛ را دارد. یا اینکه چه نوع نرم افزاری در آن برنامه ریزی شده.

در ادامه به شما تعدادی از کیبوردهای گیمینگ مطرح و با کیفیت را معرفی میکنیم:

کیبورد گیمینگ ایفورتک مدل Bloody B-328

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

از سری کیبوردهای گیمینگ برند ای فورتک بسیار با کیفیت با دوام که به شما با 18 ماه گارانتی شرکت نوترونیک ارایه میشود که میتوانید با خیال راحت از این کیبورد گیمینگ در بازی های خود نهایت لذت را ببرید.

این کیبورد با وزن 855 گرم و ابعاد 46*20*3 سانتی متر است که به وسیله کابلی به طول 1.5 متر میتوانید به سیستم خود متصل نمایید.

 شما میتوانید مشخصات کیبورد گیمینگ Bloody B-328 را در ادامه ببینید و جهت خرید آن اقدام نمایید.

 

کیبورد گیمینگ Bloody B500N

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

B500N نیز یکی دیگر از سری کیبوردهای گیمینگ برند ای فورتک است که همانند سری قبلی بسیار با کیفیت با دوام که به شما با 18 ماه گارانتی شرکت نوترونیک ارایه میشود و با خیال راحت از این کیبورد گیمینگ در بازی های خود نهایت لذت را ببرید.

این کیبورد هم با ابعاد 3.6 ×13 × 44 سانتی متر و 1.5 متر طول کابل آن که میتوانید به سیستم خود متصل نمایید.

شما میتوانید مشخصات کیبورد گیمینگ Bloody B500N را در ادامه ببینید و جهت خرید آن اقدام نمایید.

 

کیبورد گیمینگ اونیکوما مدل G27

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

در ادامه سری میزنیم به برند اونیکما و تجهیزات گیمینگ خفن خودش. برند اونیکما مدت هاست در ضمینه تجهیزات گیمینگ فعال است و مدتی است در ایران نام آن مطرح شده است.

کیبورد G27 اونیکوما از سری کیبوردهای بسیاز زیبا و قدرتمند این شرکت است که طرافداران زیادی نیز دارد. این کیبورد با ابعاد 45*17*4 سانتی متر و تعداد 104 عدد کلید مکانیکال به شما نهایت لذت از استفاده این کیبورد را میدهد.

شما میتوانید مشخصات کیبورد گیمینگ اونیکوما مدل G27 را در ادامه ببینید و جهت خرید آن اقدام نمایید.

 

کیبورد گیمینگ HP مدل GK100f

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

این بار سری به برند HP زدیم که همیشه در سطح بازار بین الملل لوازم و تجهیزات آن حرفی برای گفتن داشتند و از HP به کیفیت و بادوام بودن یاد میشود.

کیبورد HP مدل GK100f از سری کیبوردهای گیمینگ اقتصادی و پرطرفدار این برند محسوب میشود که به دلیل قیمت مقرون به صرفه آن این مدل را بسیار محبوب کرده است .

این کیبورد هم با 104 عدد کلید مکانیکال یه کیبورد تماما مکانیکی را ارایه میدهد که RGB چند حالته آن در زیر آن بسیار به چشم می آید.

شما میتوانید مشخصات کیبورد گیمینگ HP مدل GK100f را در ادامه ببینید و جهت خرید آن اقدام نمایید.

 

اگر شماهم به تجهیزات و لوازم گیمینگ علاقمند هستید و یا قصد خرید آن هستید پیشنهاد حتما سری به دسته بندی تجهیزات گیمینگ مجموعه ما بزنید.

3.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید