لوازم جانبی

دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی

دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی

علت داغ شدن بیش از حد گوشی

تا به حال  شده گوشیت توی دستت داغ بشه؟ دلیل و علت داغ شدن گوشی رو میدونی؟ تا همین ۱۵ سال پیش گوشی هایی که دستمون بود که فقط توانایی ارسال پیام یا تماس رو داشتن اما امروزه کارهای خیلی هوشمند و سنگینی رو از سرچ اینترنت تا شمارش قدم ها و فیلم برداری رو انجام میدن.

به خاطر همین داغ شدن گوشی چندان دور از ذهن نیست و یه اتفاق طبیعی و بدیهیه چون سی پی یو، کارت گرافیک و باتری گرمای زیادی رو تولید می کنن.

دربعضی مواقع علت این داغ شدن میتونه به سیستم فنی موبایل آسیب جدی بزنه. بنابراین داغ شدن گوشی رو به هر دلیل که باشه باید جدی گرفت و سریع اقدام به خنک کردنش کرد. در این مقاله قراره به رایج ترین دلایل داغ شدن گوشی بپردازیم و راه های خنک کردن گوشی را آموزش بدیم. با ما همراه باشید.

داغ شدن بیش از حد گوشی

حرارت گوشی از کجا می‌آید؟

معمولاً با افزایش دمای گوشی می‌توانید این حرارت را در قسمت صفحه نمایش، باتری یا پردازنده‌ها احساس کنید. مایع الکترولیت داخل باتری که الکتریسیته را شارژ و دشارژ می‌کند، یکی از منابع اصلی حرارتی گوشی است. پردازنده، دوربین و نمایشگر موبایل نیز حرارت قابل توجهی تولید می‌کنند.

دمای نرمال و مجاز گوشی

اغلب برندهای تلفن همراه، در راهنمای استفاده از محصول‌شان به محدوده دمای مجاز استفاده از آن اشاره می‌کنند. به عنوان مثال شرکت اپل توصیه‌های زیر را به خریداران گوشی‌های آیفون دارد:

  • در دمای صفر تا 35 درجه سانتی‌گراد از آیفون استفاده شود (دمای نرمال).
  • دما را بین منفی 20 تا 45 درجه سانتی‌گراد نگه دارید (دمای مجاز). کمتر یا بیشتر از این مقدار به موبایل آسیب می‌زند.
  • از قرار دادن گوشی مقابل نور مستقیم خورشید یا حرارت زیاد خودداری کنید.

تقریباً در مورد تمام گوشی‌های هوشمند امروزی، رعایت این بازه‌های دمایی توصیه می‌شود. اگر گوشی شما در حالت عادی تا 35 درجه گرم می‌شود و در حالت بازی کردن یا باز بودن چند برنامه همزمان به 45 درجه می‌رسد (مثل گوشی a71)، چندان نگران نباشید. ولی اگر دمای موبایل شما از 45 درجه بیشتر شد باید دلیل داغ شدن را پیدا کنید تا زودتر مشکل را رفع کنید.

مقاله پیشنهادی : انواع فن کامپیوتر

مهمترین دلایل داغ شدن گوشی

دلایل زیادی برای این سوال که “علت داغ شدن گوشی چیه” وجود دارد ولی جواب دقیقی رو نمیشه گفت. اما یادتون باشه که اگه گوشی آنقدری داغ بشه که نشه تو دست گرفت یا به صفحه تاچش دست زد نشونه خوبی نیست و اگه گوشی سریعا خنک نشه به احتمال زیاد خراب میشه یا آسیب میبینه.

یه سری دلایل برای داغ شدن گوشی وجود داره مثل: خراب شدن باتری، استفاده بیش از حد معمول، اجرا کردن برنامه های سنگین به مدت طولانی، آپدیت نکردن سیستم عامل و عوامل محیطی. عوامل محیطی شامل زمان هایی میشه که مثلا تو ماشین نشستید و گوشی رو روی داشبورد قرار دادید و آفتاب به صورت مستقیم به  بهش می تابه و یا اینکه گوشی رو به کابل شارژر وصل کردید و روی بالش یا پتو گذاشتید که این کار باعث میشه  پتو، مثل یه عایق عمل کنه و گرمای کمی که از شارژ شدن گوشی به وجود میاد از گوشی خارج نشه.

دلایل داغ شدن بیش از حد در گوشی های اندروید

تو گوشی‌هایی مثل اندروید مانند سامسونگ، هوآوی و شیائومی، اصلی ترین دلیل داغ شدن بیش از حد گوشی “باتری آسیب دیده” هستش. چن تا دلیل دیگه هم هست که پایین بهش اشاره میکینم.

  1. یه سری از نرم ‌افزارها تو گوشی‌های اندروید، بیش از حد معمول از CPU استفاده میکنن. مثلا چن تا از نرم افزارهای گوشی‌ شیائومی مثل ویجت‌های گیمینگ، از CPU بیش از حد استفاده میکنند.
  2. زیاد بودن نور صفحه هم از دلایل داغ کردن گوشیه.
  3. اینترنت 3G تو گوشی‌های اندروید مصرف باتری رو زیاد میکنه چون امواج اینترنت 3G انرژی زیادی تولید می‌کنن و بنابراین باعث داغ شدن گوشی میشه.
  4. نصب بازی های سنگین هم میتونه باعث داغ شدن گوشی بشه.
  5. ویروسی شدن گوشی هم یکی دیگه از دلیل های داغ شدنه.
  6. از مهمترین دلایل داغ شدن گوشی اندرویدی، باتری آسیب دیده هستش.
  7. از دلایل دیگه استفاده از شارژر بی‌ کیفیت و تقلبی هست.
  8. نوسانات برق که ناگهانی جریان برق زیادی رو به گوشی‌ وارد می‌کنن از عوامل داغ شدن گوشی ها است.

باید گفته بشه که حل مشکل های نرم افزاری گوشی‌های اندرویدی، از حل مشکلات سخت افزاری اون راحتتره.

داغ شدن گوشی

علت داغ شدن گوشی آیفون

احتمال ویروسی شدن گوشی‌های آیفون به خاطر عدم اجازه نصب نرم‌ افزارهای نامعتبر و ناشناخته به وسیله اپل، بسیار پایینه. در ادامه دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی‌های آیفون گفته شده:

  1. آسیب دیدن باتری گوشیهای آیفون
  2. زیاد بودن حجم اپلیکیشن‌های باز روی گوشی‌های آیفون
  3. حجم زیاد دانلود ها
  4. زیاد بودن روشنایی صفحه گوشی آیفون و فعال بودن همزمان برنامه‌هایی همچون وای‌ فای، بلوتوث و لوکیشن
  5. استفاده از شارژرهای غیر اصل

در نهایت باید اطلاعتان برسانیم که داغ شدن گوشی یک امر بسیار بدیهی است چرا که در این جعبه جادویی کوچک یک تراشه قدرتمند در حال انجام پردازش‌های سنگین است و طبیعتاً گرما قابل‌توجهی را تولید می‌کند. شما می‌توانید با جلوگیری از مواردی که در بالاتر با شما مطرح کردیم، مانع افزایش دما در گوشی هوشمند خود شوید، چنانچه دلایل و روش‌های جلوگیری که در بالا به آن اشاره کردیم کارساز نبود، توصیه می‌کنیم تا به یک مرکز تخصصی تعمیر موبایل مراجعه کنید و از اتفاقات ناخوشایندی که در آینده در انتظارتان است جلوگیری کنید.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید