تکنولوژی, سرگرمی

نکات مهم در خرید سیستم گیمینگ

نکات مهم در خرید سیستم گیمینگ

نکات مهم در خرید سیستم گیمینگ

بسیاری از گیمرها ترجیح می‌دهند به جای خرید کنسول‌های خانگی، به سراغ تهیه یک پی سی بروند و از آن به عنوان پلتفرم اصلی‌شان برای بازی کردن استفاده کنند. از همین رو ما تصمیم گرفته‌ایم در یک راهنمای خرید سیستم گیمینگ به شما در تهیه یک پی سی مخصوص بازی کمک کنیم.

بستن یک سیستم گیمینگ و تجهیزات گیمینگ خوب کاری کاملا چالش برانگیز است. اگر می‌خواستید یک کنسول بازی بخرید، صرفا با مقایسه چند مدل، می‌توانستید گزینه مورد علاقه‌تان را پیدا کرده و به سراغ‌اش بروید. اما تهیه یک پی سی مخصوص بازی کار ساده‌ای نیست. زیرا سیستم گیمینگ از قطعات مختلفی تشکیل شده که باید با اطلاعات کامل آن‌ها را انتخاب کنید. این روزها شرکت‌های مختلف، قطعاتی با مشخصات گوناگون و اسامی متفاوت عرضه می‌کنند که این موضوع موجب سردرگمی بسیاری از کاربران می‌شود. ما در راهنمای خرید سیستم گیمینگ به شما کمک می‌کنیم اطلاعات خوبی از قطعات مورد نیاز به دست آورید .

نکات مهم در خرید سیستم گیمینگ

اگر در زمینه بستن پی سی تجربه نداشته باشید و در صورتی که برای اولین بار است می‌خواهید یک سیستم گیمینگ تهیه کنید، احتمالا در ابتدا کاملا سردرگم خواهید شد. اما به لطف این مقاله، صرفا باید به بودجه خود نگاه کنید و برخی از بهترین قطعات را برگزینید.

بدون شک اولین کاری که باید انجام دهید، این است که مشخص کنید سیستم گیمینگ‌تان باید در چه سطحی باشد. همان‌طور که گفتیم برعکس کنسول‌ها، پی سی دست کاربر را کاملا باز می‌گذارد و این موضوع کار انتخاب را برای عده‌ای از افراد دشوار می‌کند. البته همان‌طور که اشاره کردیم برخی از شرکت‌ها کیس‌های کاملی را ارائه می‌دهند که کار را برای گیمرها ساده می‌کند، اما تمرکز اصلی ما در این مقاله انتخاب قطعات و تهیه یک سیستم کامل توسط خود کاربر است.

موارد و قطعاتی که در خرید سیستم گیمینگ باید به آن‌ها توجه کرد

اولین گامی که برای خرید یک کامپیوتر گیمینگ باید برداشت، انتخاب کیس در حجم و اندازه های مناسب است. سیستمی که خریداری می‌کنید سعی کنید جاگیر نباشد. جا گیر بودن کِیس، نه تنها فضای بیشتری را در خانه اشغال می‌کند و بلکه برای اضافه کردن سیستم های صوتی و تصویری دیگر مزاحم خواهد بود. البته به لطف سازندگان و تولیدکنندگان صنعت گیم، کِیس های جدید با حجم و اندازه های مناسبی تولید می‌شوند. تولیدکنندگانی از جمله Acer و Origin Millenium شرکت هایی هستند که قالب هایی در اندازه متوسط و مناسب در اختیار شما قرار می‌دهند. این سیستم های کامپیوتری، علاوه بر اینکه برای بازی های کامپیوتری بسیار مناسبند به دلیل متوسط بودنشان در جاهای مختلفی از خانه می‌توان قرار داد. البته سعی کنید کیس های کوچک را انتخاب نکنید.

نکات مهم در خرید سیستم گیمینگ

کیس های کوچک گیمینگ ممکن است سر و صداهای زیادی را از خود تولید کنند و بی وقفه مورد آزار و اذیت شما شوند. کیس های متوسط Acer علاوه بر اینکه جاگیر نیستند بلکه فضایی را نیز برای قراردادن سیستم خنک کنندگی طراحی کرده اند که در صورت نیاز بعدها بتوانید سیستم خنک کنندگی را به سیستم اضافه کنید. برخی از کیس ها در اندازه های بزرگی طراحی شده اند. این کیس ها فضای بسیاری را اشغال می‌کنند ولی پس از خرید با هیچ مشکل داغ شدنی مواجه نمی‌شوید چرا که کمپانی تولید کننده آن ها سیستم های مطبوع و بهینه خنک کنندگی را در آن ها جای داده اند. یک نگاهی به کیس های Full Tower بیندازید به خوبی متوجه مطلب ما می‌شوید. لذا گام اول، انتخاب یک کامپیوتر گیمینگ در حد و اندازه مناسب است.

پردازنده مرکزی؛ قلب خرید کامپیوتر گیمینگ شما

قدم های بعدی شما برای خرید کامپیوتر گیمینگ باید توجه به قطعات سخت افزاری داخلی باشد. اولین قطعه ای که در متن کار قرار می‌گیرد، CPU و یا همان پردازنده ی مرکزی است. CPU مهم ترین عضو سیستم کامپیوتری است که بخش بزرگی از پردازش های محیط بازی های ویدئویی شما را در بر می‌گیرد. HP، AMD و Intel بهترین ارائه دهندگان پردازنده های مرکزی هستند. در کنار اینکه برای خرید سیستم گیمینگ، هسته های CPU بسیار مهم هستند، نسل عرضه آن ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است. برای واضح تر شدن ماجرا یک مثال بزنیم. به طور مثال سیستمی که به CPU Cor i5-5470 مجهز شده است، یک پردازنده مرکزی 5 هسته ای مربوط به نسل چهارم است. حداقل پردازنده ای که برای بازی های گرافیکی کنونی لازم است پردازنده های 5 هسته ای نسل سوم است که می‌توانند تمامی بازی های کنونی را تا سال 2022 پشتیبانی کنند. اما پردازنده های مرکزی وابسته به نسل آن ها متفاوت تر از آنچه هستند به نظر می‌رسند. مثلا یک سیستم دارای CPU Cor i3-9100f بسیار قوی تر از پردازنده ای است که بالا مثال زده ایم. این پردازنده با اینکه 3 هسته ای است ولی نسل نهم پردازنده ها است و یقیناً ابزارهای بهتری در نسل نهم نسبت به نسل چهارم عرضه شده است.

نکات مهم در خرید سیستم گیمینگ

در عرضه پردازنده های مرکزی، جدال بزرگی میان اینتل و AMD وجود دارد که پردازنده های AMD با وجود قیمتی هم رده با اینتل در قبال کارآیی سر و گردنی بالاتر دارند. پردازنده های سری رایزن 4000 که توسط AMD طراحی شده اند از پردازنده ی اینتل i7-1065G7 هم قوی تر هستند. پردازنده های 4800U رایزن با 8 هسته و 16 رشته پردازشی غول فناوری گیمینگ محسوب می‌شوند.

کارت گرافیک و تاثیر مثبت آن در انتخاب کامپیوتر گیمینگ

مرور کردیم که اگر می‌خواهیم یک کامپیوتر گیمینگ را داشته باشیم پردازنده مرکزی مهم ترین گزینه سیستم شما است. اما پردازنده مرکزی به تنهایی مشکل سیستم شما را حل نمی‌کند. شما باید یک کارت گرافیک مناسبی را هم برای سیستم خود اتخاذ کنید. کارت گرافیک ها از جمله سخت افزارهایی هستند که یک بازی برای دریافت fps بهتر، به شدت به آن نیازمند است. برخی از بازی ها به توان پردازش مرکزی بسنده می‌کنند، اما برخی دیگر با پیکسل های گرافیکی پیچیده ای طراحی شده اند که پردازنده های گرافیکی جدید، آن ها را به خوبی شناسایی می کند. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان بازی ها، بازی خود را با چند سطح مختلف گرافیکی و رزولوشن های متنوع ارائه می‌کنند که بتوانید بازی ها را در سطوح گرافیکی مختلفی انجام دهید.

نکات مهم در خرید سیستم گیمینگ

عرضه سخت افزار گرافیکی تقریباً چیزی مشابه با موتور یک خودروی پیشرفته است. نمونه مثال ما وجود پردازشگر گرافیکی اورکلارک شده هاست. به طور مثال RTX 2070 یک پردازشگر گرافیکی قدرتمند است که توسط NVIDIA طراحی شده است. سپس NVIDIA این پردازنده گرافیکی را پیشرفته تر کرده و آن را RTX 2060 Super نامیده است. این حرکت توسط GeForce، شکاف بزرگی میان نسخه های مختلف انویدیا و AMD می‌اندازد و نشان می‌دهد که کارت گرافیک های GeForce ابزار ثابتی ندارند. اما چیزی که شما را نگران می‌کند قیمت سرسام آور این کارت گرافیک هاست. کارت گرافیک های 1080 Ti با وجود قدرت بالایی که دارند قیمت بسیار بالایی را هم به خود اختصاص داده اند. حتی کارت گرافیک های 1070 Ti و 1050 Ti قیمت بسیار بالایی را دارند. خرید این کارت گرافیک ها برای بازی چندان مقرون به صرفه نیست؛ مگر اینکه عضو یک خانواده بسیار ثروتمند باشید. لذا پیشنهاد می‌شود نسبت به خرید کارت گرافیک های میان رده بسنده کنید. کارت گرافیک های AMD RX570 از جمله کارت های میان رده‌ی قدرتمند و در عین حال به صرفه ای است که در بسیاری از فروشگاه ها خرید و فروش می‌شود. بسیاری از گیمرها نیز این کارت گرافیک را در سیستم خود راه اندازی می‌کنند. اما این کارت گرافیک ها ضمن داشتن قیمت مقرون به صرفه شان، نمی‌توانند بازی های با وضوح 1440p و نرخ فریم بالا را به اجرا بگذارند. لذا برای اجرای بازی های با وضوح و نرخ فریم بالاتر باید دست به خرید کارت گرافیک های RX5700 و یا RTX 2060 بزنید.

در کنار مدل های عرضه شده، مقدار حافظه های گرافیکی بسیار حائز اهمیت هستند. گرافیک های معمول برای یک بازی کامپیوتری، حافظه‌ی پایه‌ی 4 گیگابایتی را لازم دارد. اما شما برای توانایی بیشتر بخشیدن به سیستمتان می‌توانید از کارت گرافیک های 8 گیگابایتی استفاده کنید. کارت گرافیک های 4 گیگابایتی، به کمک حافظه رم تا 8 گیگابایت می‌توانند Share شوند که البته برای بازی در نظر گرفته نمی‌شود.

علاوه بر انتخاب یک کارت گرافیک مناسب، حتما از نو بودن و یا نوع مصرف شده بودن آن اطمینان حاصل کنید. برخی از فروشدنه ها زمانی که سعی در فروش قطعات دسته دوم خود دارند ممکن است از کارت گرافیک هایی برای شما استافده کنند که پیش از این در ماینر استفاده شده است و به شدت ضعیف شده اند.

کامپیوتر گیمینگ به رم بسیار بالا نیاز ندارد

کامپیوتر گیمینگ به هیچ وجه به رم بسیار بالا احتیاجی ندارد. برخی از گیمرها از رم 64 گیگابایتی استفاده می کنند که این گزینه بسیار زیاد به نظر می‌رسد. حتی 32 گیگابایت رم هم برای اجرای بازی های کنونی یک اشتباه نابخشودنی است. دلیل اینکه برخی از افراد سیستم خود را به 16 گیگابایت رم مجهز می‌کنند، برای این است که سیستم توان پردازش نرم افزارهای سنگینی از جمله After Effect، پریمایر پرو و یا نرم افزارهای نقشه کشی سنگین را داشته باشد. 16 گیگابایت رم برای بازی بسیار زیاد است و باید به همان 8 گیگابایت رم بسنده کنید و تا جایی که ممکن است سرمایه خود را از قطعه‌ی رم جدا کنید. حافظه رم در آینده هم می‌تواند ارتقاء یابد. شما با  گذاشتن یک رم 8 دیگر نسل های بعدی را هم به راحتی پوشش خواهد داد.

نکات مهم در خرید سیستم گیمینگ

برخی از بازی های معروفی که با رم 8 یا پایین تر هم قابل اجرا است را با هم مرور می‌کنیم:

Apex Legends: حداقل رم مورد نیاز 6 و حداکثر 12.

Fortnite: حداقل رم مورد نیاز 8 و حداکثر 16.

NeedForSpeed Heat: حداقل رم مورد نیاز 8 و حداکثر 16.

Call Of Duty MWF 2019: حداقل رم مورد نیاز 8 و حداکثر 16.

Owerwatch: حداقل رم مورد نیاز 4 و حداکثر 6.

در نمونه های بالا مشاهده می‌کنیم که تمامی بازی های جدید تا نسل های آینده هم به رم 8 بسنده می‌کنند. Apwx نمونه بارز بای های شوتر اول شخص آنلاین است که شما با رم 6 هم به راحتی می‌توانید آن را اجرا کنید. لذا رم بیشتر از 16 گیگابیت یک خرج اضافی و سرمایه گذاری بیهوده برای خرید یک سیستم کامپیوتری محسوب می‌شود.

آیا SSD هاردها در خرید کامپیوتر گیمینگ نقشی هم دارند؟

نکات مهم در خرید سیستم گیمینگ

دانستیم که برای خرید یک کامپیوتر گیمینگ، رم بیشتر از 8 یا 16 سرمایه گذاری بیهوده به شمار می‌رود. برای جبران این خرید، SSD هارد ها به خوبی کار شما راه می‌اندازند. برای اینکه ویندوز شما در اجرای نرم افزارها سرعت بالایی داشته باشند اضافه کردن رم به سیستم یک هزینه سرسام آور به وجود می‌آورد. درحالیکه با SSD هاردها می‌توانید سرعت انتقال داده ها را چند برابر بیشتر از رم 16 کنید و در همان حال کمتر خرج کرده باشید. SSD هاردها حافظه های پر سرعتی هستند که مبتنی بر تکنولوژی NAND جریان انتقال داده ها را چند برابر بیشتر هاردهای معمولی HDD انجام می‌دهند. حتما ویندوز خود را در هارد SSD نصب کنید. با این حال سرعت بالا آمدن ویندوز شما در سخت ترین شرایط 11 تا 14 ثانیه خواهد شد.

نکات حائز اهمیت دیگر در خرید یک کامپیوتر گیمینگ

نکات دیگری نیز در تکمیل خرید کامپیوتر گیمینگ نباید فراموش کنیم:

مادربردها: خرید هر مادربردی برای شما پیشنهاد نمی‌شود. حتما  مادربردهایی که صرفاً برای گیم ساخته شده اند استفاده کنید. مادربردهای Gigabyte و ASUS از جمله بهترین مادربردهای گیمینگی هستند که امکان ارتقاء سیستمتان برای نسل بعد را فراهم می‌کنند.

نکات مهم در خرید سیستم گیمینگ

پاور: پاور نیز از جمله مهم ترین بخش خرید یک سیستم گیمینگ است. در صورتی که پاور شما ضعیف باشد به هیچ وجه نمی تواند برق باقی اجزاء سیستمتان را فراهم کند. حتما از پاورهای پرقدرت Green برای سیستم کامپیوتری خود استفاده کنید. این پاورها در صورت استوک یا دسته دوم بودنشان هم ارزش بالاتری نسبت به پاورهای معمولی نو دارند.

نکات مهم در خرید سیستم گیمینگ

و نهایتاً برای خرید یک سیستم کامپیوتری پس از بررسی های زیاد، بر روی خواسته‌ی خود تمرکز کنید. خواسته های بیش از حد بعضی اوقات مخارج زیاد را بر می دارند. ارتباط زیادی بین سرمایه شما و خرید قطعات یک سیستم گیمینگ وجود دارد. بیشترین هزینه خود را برای خرید پردازنده مرکزی و کارت گرافیک نگه دارید و سرمایه ی دیگر را بین قطعات تقسیم کنید.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید