تکنولوژی

قابلیت حذف نویز Nvidia RTX Voice

قابلیت حذف نویز Nvidia RTX Voice

قابلیت حذف نویز Nvidia RTX Voice

نویزهای صوتی به انواع گوناگونی تقسیم بندی می‌شوند که البته بدترین آنها، نویزهای عادی محیطی، و یا صداهای اضافی است که از طریق میکروفون به راحتی منتقل می‌گردد. با فراگیری کلاس و جلسه‌های آنلاین، شرکت «انویدیا» دست به کار شده و نرم افزار رایگان RTX Voice را برای تمامی کاربران منتشر کرده است. در ادامه با این نرم افزار کاربردی و جذاب آشنا شوید.

یکی از مشکلات دنیای دیجیتال در ارتباط‌هایی که به میکروفون وابسته است، انتقال اصوات اضافی است. جزئیات محیطی که در برخی موارد تمرکز از صدای اصلی را دور کرده و در نهایت یک مشکل بزرگ به شمار می‌روند. نرم افزار RTX Voice به صورت رایگان برای این منظور منتشر شده است. این نرم افزار که در نسخه بتا معرفی شده است، به صورت هوشمند نویزهای محیطی را حذف کرده و تنها صدای اصلی، که همان صدای گفتار اصلی است را منتقل می‌کند.

نرم افزار RTX Voice از طریق هوش مصنوعی (AI) صداهای اضافی در چت‌های صوتی و صوتی/تصویری را فیلتر کرده و در نهایت صدایی واضح، بدون نویز و با دقت بالا را ارائه می‌دهد. RTX Voice تنها با کارت‌های گرافیک GeForce RTX و TITAN RTXها سازگار است؛ علت این محدودیت نیز استفاده RTX Voice از هسته‌های Tensor موجود در این کارت‌ها، به منظور پردازش‌های هوش مصنوعی است.

اگر جز آن دسته از کاربرانی هستید که تمام فعالیت‌های خود را روی سیستم انجام می‌دهند حتی برقراری تماس صوتی یا تصویری، بنابراین بهتر است با برنامه RTX Voice انویدیا آشنا شوید.

قابلیت حذف نویز Nvidia RTX Voice

انویدیا اوایل این ماه نرم‌افزاری را تحت عنوان RTX Voice منتشر کرد که کاربر به کمک آن می‌تواند در انجام مکالمات صوتی یا تصویری، بدون صداها و نویزهای مزاحم پس زمینه، با مخاطب خود به گفت و گو بپردازد. البته این برنامه در شرایطی به درستی کار می‌کند که سخت‌افزار متناسب را نیز درون سیستم خود داشته باشید که به نظر می‌رسد این نیاز سخت‌افزاری زمانی حل می‌شود که گرافیک شما از خانواده RTX باشد. سپس این برنامه به کمک این قطعه می‌تواند تماس‌های ورودی و خروجی شما را پردازش کرده و تمام نویزهای پس زمینه را حذف کند.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که برخی‌ها حتی این برنامه را در حالی روی سیستم خود نصب و استفاده کردند که گرافیک آن‌ها از سری **۹ و *۱۰ انویدیا GTX بود. خود انویدیا در این رابطه حرفی نزده اما خب به نظر می‌رسد فعلا کارت‌های قدیمی‌تر هم می‌توانند از این برنامه بهره ببرند.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : آشنایی با انواع میکروفون

استفاده از این برنامه بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید درون سیستم خود از گرافیک انویدیا جیفورس یا Quadro RTX استفاده می‌کنید (طبق ادعای انویدیا) چون برنامه به سخت‌افزار وابسته است. نکته دیگری که باید به ذهن داشته باشید، توانایی بالای سیستم است. RTX Voice برای عملکرد درست، از توانایی گرافیک شما استفاده می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود اگر به تمام قدرت گرافیک خود برای انجام کاری نیاز دارید، نتوانید زیاد روی آن حساب کنید.

قابلیت حذف نویز Nvidia RTX Voice

طبق گفته‌های وب‌سایت منبع، با فعال کردن این برنامه در دیسکورد، نتیجه بنچمارک UniEngine’s Heaven تا ۶ درصد کاهش داشت. وقتی هم از قابلیت کنسل کردن نویز آن به هنگام مکالمه استفاده می‌شد، کاهش عملکرد از ۶ به ۱۴ درصد رسید! شخصی با نام کاربری EposVox در یوتیوب هم کاهش عملکرد ۴ الی ۱۰ درصدی را حین استفاده از قابلیت کنسل کردن نویز برای میکروفون و تا ۲۰ درصد حین استفاده آن برای میکروفون و اسپیکر باهم، گزارش داد!

به نظر می‌رسد از این قابلیت باید زمانی استفاده کنید که در حال انجام کارهای سنگین گرافیکی نیستید. البته دیسکورد اخیرا از قابلیت اختصاصی خود جهت حذف نویز حین انجام بازی‌های ویدئویی نیز رونمایی کرد بنابراین اگر با هدف گیمینگ به چنین ابزاری نیاز دارید، پیشنهاد می‌شود قابلیت موجود در دیسکورد را امتحان کنید. در حال حاضر RTX Voice نسخه بتای خود را پشت سر می‌گذارد و می‌توانید با انجام کارهای زیر، آن را نصب و از قابلیت حذف نویز آن استفاده کنید.

  • ابتدا درایور کارت گرافیک خود را بروزرسانی کنید و مطمئن شوید به نسخه ۴۱۰.۱۸ یا بالاتر بروزرسانی شده.
  • برنامه RTX Voice را دانلود کنید.
  • برنامه حدودا ۳۳۰ مگابایت حجم دارد و پس از دریافت و نصب آن، می‌توانید تنظیمات زیر را انجام دهید تا حین انجام مکالمات و یا ضبط صدا، از نویزهای پس زمینه در امان بمانید. انویدیا از شما می‌خواهد فقط زمانی از این قابلیت استفاده کنید که به آن نیاز دارید تا از این طریق عملکرد سیستم شما هم تحت‌الشعاع قرار نگیرد. همچنین می‌توانید از طریق منوی برنامه، میزان حذف نویز را هم مشخص کنید. در این زمینه نکته خاصی وجود ندارد چون همه چیز بسته به نیاز شماست.

قابلیت حذف نویز Nvidia RTX Voice

  • با ورود به این منو، انویدیا RTX Voice به عنوان یک ورودی/خروجی صدا به نمایش در می‌آید. یعنی می‌توانید وارد برنامه تماس صوتی خود شده و این برنامه را به عنوان میکروفون انتخاب کنید. البته توضیحات کامل و جامع در وب‌سایت انویدیا Nvidia درج شده ولی برای نمونه می‌توانید تنظیمات اعمال شده درون برنامه دیسکورد را مشاهده کنید.

البته برنامه RTX Voice تنها نرم‌افزار با قابلیت حذف نویز نیست. به دیسکورد اشاره کردیم و برنامه دیگر هم متعلق به مایکروسافت است که تحت عنوان Team شناخته می‌شود و کاربر می‌تواند در آن هم از قابلیت یاد شده بهره‌مند باشد. البته برتری RTX Voice به تعداد برنامه‌هایی است که می‌توانید در آن‌ها از آن استفاده کنید. طبق لیست وب‌سایت انویدیا، ۱۲ برنامه هستند که می‌توانند از RTX Voice به عنوان ورودی/خروجی صدا و میکروفون پشتیبانی کنند. البته به ادعای وب‌سایت منبع، نرم‌افزار انویدیا حتی در برنامه Audacity که در لیست این شرکت قرار نداشت هم به خوبی کار کرد.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : راهنمای خرید هدفون مناسب

RTX Voice برنامه مفیدی است اما نه هر کس سخت‌افزار مورد نیاز آن را دارد و نه برای همه افت عملکرد بی اهمیت است. بنابراین شاید نخواهید از آن استفاده کنید. هرچند باید این نکته را هم در نظر داشت که کامپیوترهای گیمینگ این روزها برای انجام کار هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و این افت عملکرد قرار نیست در کاربری شما مشکل ایجاد کند. می‌توانید فقط آن را زمانی که به انجام مکالمه می‌پردازید فعال کنید تا از این طریق مشکل خاصی پیش نیاید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید