لوازم جانبی

انواع فن کامپیوتر

انواع فن های کامپیوتر

انواع فن کامپیوتر

به عنوان اولین پارامتر پیش از آن که بخواهیم در مورد نکات خرید فن کیس صحبت کنیم، نیاز است تا به این سوال پاسخ دهیم که چرا در کامپیوترها از انواع فن کامپیوتر استفاده میشود. در پاسخ به این سوال باید گفت که یک فن تنها برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد رایانه شما کافی نیست و نیاز است تا در کنار انواع فن که در CPU و GPU مورد استفاده قرار می‌گیرد، به سراغ انواع اندازه فن کیس آمده و از این دسته از قطعات استفاده کنید.

به منظور بررسی اهمیت فن کیس باید گفت که به واسطه عملکرد CPU و GPU و سایر قطعات، شاهد تولید گرما از سوی آن ها هستیم. در صورتی که نتوانید این گرما را به طور موثر از کیس کامپیوتر خود خارج کنید، ممکن است شاهد کاهش عملکرد یا حتی خراب شدن قطعات سیستم باشید. در چنین شرایطی انتخاب یک فن کامپیوتر تأثیر قابل توجهی بر کاهش دما کیس کامپیوتر دارد. رایانه‌ای که با دما پایینی کار می‌کند به قطعات دیگری چون CPU و GPU اجازه می‌دهد تا به سرعت توربو کلاک بالاتری برسند و در عین حال آن‌ها را برای مدت طولانی تری با دما مناسب کار کنند.

انواع فن کامپیوتر

انواع فن کامپیوتر

فن کامپیوتر را می‌توان بسته به ویژگی‌های مختلفی دسته بندی کرد. اما عموماً در بازار کامپیوتر، این دسته بندی بر اساس تعداد کانکتورهای فن انجام می‌شود. بر این اساس، انواع فن کامپیوتر عبارتند از:

فن کامپیوتر 4 سیمه

این نوع فن در واقع جدیدترین مدل فن کامپیوتر در بازار جهانی است که طبیعتاً از قیمت بالاتری در مقایسه با انواع فن برخوردار است. استفاده از این نوع فن در کیس‌های جدید و به روز توصیه می‌شود. چیزی که این فن را از انواع فن متمایز می‌کند، قابلیت تنظیم سرعت است که تنها در فن‌های 4 سیمه وجود دارد

فن کامپیوتر 3 سیمه

متداول‌ترین نوع فن در بازار، فن 3 سیمه است. در حال حاضر حدود 90% از کاربران کامپیوترهای خانگی از این نوع فن در کیس هایشان استفاده می‌کنند. عموماً فن‌های 3 سیمه قیمت متعادلی دارند. در این نوع فن قابلیت افزایش یا کاهش سرعت چرخش وجود دارد و در صورتی که فن نتواند به خوبی هوای داخل کیس را تهویه کند، به وسیله چراغ یا صدا به کاربر هشدار می‌دهد

مقاله پیشنهادی : آموزش رمز گذاری هارد اکسترنال

فن کامپیوتر 2 سیمه

این نوع فن، از قدیمی‌ترین انواع فن موجود در بازار است که به نوعی نسلشان منقرض شده است! چرا که دیگر نه تولید می‌شوند و نه کسی به دنبال خرید آن‌ها است. این نوع فن در مقایسه با سایر انواع قیمت بسیار پایینی دارند و برای راه اندازی آن‌ها تنها کافی است که جریان برق را به دو سیم مثبت و منفی آن‌ها وصل کنید.

نکاتی برای انتخاب بهترین فن کامپیوتر

پس از آن که نگاهی به انواع فن کامپیوتر انداختیم، حالا نیاز است تا در مورد نکات مهم در خرید فن کیس صحبت کرده و در این زمینه اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم. به منظور پاسخ به این سوال که برای خرید فن کیس به چه نکاتی توجه کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سایز فن

اولین موضوعی که می‌توان  گفت گزینه مهم تری می‌باشد سایز فن است البته که هرچقد فن بزرگتر باشد تهویه بهتری دارد اما باید در نظر گرفت که فنی که برای نصب در نظر داریم مناسب کامپیوتر شخصیمان هست یا خیر؟

صدای فن

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید میزان صدایی است که در حین کار از فن استفاده شده تولید می‌شود که این صدا بر حسب دسی بل بیان شده و شدت آن بستگی به ویژگی های ساختاری هر فن دارد.

فن کامپیوتر

نوع اتصال

همانطور که در قست های قبل در خصوص فن های 4 سیمه صحبت کردیم، فن های 4 سیمه از تکنولوژی جدیدتری برخوردار هستند و قیمت بالاتری نیز دارند و می‌توان گفت تمام فن های کیس با ولتاژ12 ولت کار می‌کنند و همچنین ولتاژخود را از پاور کامپیوتر تامین می‌کنند.

سرعت چرخش فن

یکی از مهم ترین مشخصه های سرعت چرخش فن، میزان قدرت فن می‌باشد، فن های نسل جدید از قابلیت تنظیم سرعت برخوردار هستند که البته با حداکثر توان خود کار نمی‌کنند و معمولا حداکثر سرعت چرخش هر فن کامپیوتر بر حسب دور بر دقیقه بر روی آن نوشته شده است که این موضوع علاوه بر این که طول عمر فن را افزایش می‌دهد مصرف برق را نیز معتدل می‌کند.

ویژگی های ظاهری

 در دوره های جدید افراد بسیاری هستند که به ظاهر محصول خود بیش تر اهمیت می‌دهند و اگر این محصول الکتریکی هم  باشد و البته نمی‌توان گفت که این کار، کار قابل پسندی نمی‌باشد، به همین خاطر فن هایی هستند که دارای  لامپ های ال ای دی هستند که البته قیمت این فن ها نسبت به فن های ساده ای که این مدل لامپ ندارند طبیعتا قیمت بالاتری دارند و نکته اخر که باید به آن توجه کرد این است که ظاهر فن هیچ تاثیری در عملکرد فن ها ندارد.

مجهز بودن به سیستم بهینه سازی جریان هوا و فشار استاتیک

به صورت کلی یکی از مهم ترین نکاتی برای خرید فن کیس که باید به آن توجه کنید، مجهز بودن این دسته از محصولات به سیستم بهینه سازی جریان هوا و فشار استاتیک اشاره کرد. سیستم بهینه سازی جریان هوا در واقع مقدار هوای جابجا شده توسط فن را در یک زمان معین اندازه گیری می‌کند.

این پارامتر معمولاً بر حسب فوت مکعب در دقیقه یاCFM بیان می‌شود. هرچه جریان هوای یک فن بالاتر باشد، حجم هوای بیشتری می‌تواند جا به جا شود و این مسئله تأثیر مثبتی بر عملکرد خنک کننده دارد. از سوی دیگر دسته دیگری از انواع فن کیس، محصولاتی هستند که در آن شاهد بهینه سازی شده با فشار استاتیک هستیم. این دسته از انواع فن‌ها برای عبور هوا از طریق رادیاتورهای ضخیم و خنک کننده‌های هوای CPU ایده آل هستند.

در این مطلب نگاهی به مشاوره خرید فن کامپیوتر انداخته و تلاش کردیم تا در مورد راهنمای خرید فن کامپیوتر اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. در صورتی که قصد دارید تا اقدام به خرید انواع فن کامپیوتر کنید، می‌توانید با توجه به نکات گفته شده در این مطلب یک فن کامپیوتر مناسب را خریداری و از آن استفاده کنید. در صورتی که تجربه و نظر خاصی در مورد راهنمای خرید خنک کننده کیس دارید، می‌توانید در بخش کامنت‌ها نظر خود را با ما به اشتراک گذاشته و به سایر کاربران کمک کنید تا بتوانند به بهترین شکل ممکن اقدام به خرید فن کیس کنند.

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید