لوازم جانبی

راهنمای خرید هدفون مناسب

راهنمای خرید هدفون مناسب

راهنمای خرید هدفون مناسب :

برای خرید یک هدفون خوب و مقرون به‌صرفه، به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟ تنوع زیاد هندزفری و هدفون در بازار لوازم جانبی دیجیتال می‌تواند موجب سردرگمی کاربران شود. ابتدا باید نیاز خود را از یک هندزفری مشخص کنید. اگر در طول روز مکالمات زیادی دارید یا کار با گوشی موبایل مزاحم کارتان می‌شود، بهترین انتخاب هندزفری بلوتوث است. اگر در زمان ورزش به موسیقی گوش می‌دهید و از سیم‌ هدفون‌‌ها خسته‌ شده‌اید، هدفون بی سیم انتخاب معقولی است. عاشقان بازی‌های ویدیویی هم می‌توانند به دنبال هدست گیمینگ باشند.

راهنمای خرید هدفون مناسب

به طور کلی در بازار به هدفون‌های تو گوشی باسیم، هندزفری گفته می‌شود. اما اگر وایرلس باشند، هندزفری بلوتوث یا ایرباد بی سیم نامیده می‌شوند. هدست بی سیم یا باسیم هم اغلب به شکل مونو (تک گوشی) یا استریو (دو گوشی) برای جلسات کاری و آموزشی کاربرد دارد و حتما به میکروفون مجهز هستند؛ اما در فرهنگ عامه، هدفون‌های مخصوص بازی نیز با نام هدست گیمینگ شناخته می‌شوند.

پارامتر بعدی مقایسه قیمت هندزفری و هدفون خواهد بود. قیمت هندزفری بی سیم به عوامل زیادی از جمله مشخصات فنی، شارژدهی و حتی برند آن بستگی دارد. برای خرید هدفون مناسب باید شناخت کافی از انواع آن متناسب با نیازهای خود داشته باشیم.

بهترین هدفون و هندزفری متناسب با نیاز شما

همانطور که در ابتدا گفته شد پیش از خرید هندزفری و هدفون باید نیاز خود را دقیقا بشناسید؛ برای مثال، یک کاربر عادی با خرید هدفون استودیویی گران‌قیمت هزینه‌ای اضافی انجام داده است. مشخص کردن بودجه، نوع استفاده و منبع صدایی که عموما هدفون به آن متصل مسائلی هستند که پیش از انتخاب محصول باید به آن فکر کنید.

هدفون‌های اطراف گوش (Over-Ear Headphones)

راهنمای خرید هدفون مناسب

هدفون‌های اطراف گوش در دو نوع در بازار وجود دارند که شامل مدل‌های «پشت بسته» (Closed back) و «پشت باز» (Open back) می‌شود. هدفون‌های پشت بسته، دارای گوشی‌های کاملا محکم و چسبیده به گوش هستند که صدای بیشتری را حفظ می‌کنند و اجازه ورود صداهای محیطی را نمی‌دهند. البته در این صورت هیچ صدایی از جمله زنگ تلفن و خانه را نخواهید شنید!

هدفون‌های اطراف گوش و از نوع پشت باز مانند هدفون‌های قبلی کاملا چسبیده به گوش نیستند و اجازه‌ی ورود صدا به گوش‌ها را می‌دهند. چنین اتفاقی حسی طبیعی‌تر را به شما منتقل خواهد کرد، بنابراین اگر فردی در کنار شما صحبت کند، صدای آن را خواهید شنید.

مزایا:

  • راحت و همراه با طیف صدای گسترده
  • دارای ظرفیت باتری بالا برای نوع وایرلس

معایب:

  • محصولی با اندازه‌ی بزرگ و سنگین
  • گران‌قیمت
هدفون‌های روی گوشی (On-Ear Headphones)

راهنمای خرید هدفون مناسب

هدفون‌های روی گوشی معمولاً سبک‌تر از مدل‌های اطراف گوش هستند و به‌جای دو طرف سر، روی گوش‌ها فشار می‌آورند. برخی از کاربران ادعا می‌کنند که این مدل‌ها راحت‌تر از مدل‌های اطراف گوش هستند و کمتر به گوش‌ها فشار وارد می‌کند. این نوع از محصولات کاربردی همچون هدفون‌های اطراف گوش دارای انواع مدل‌های پشت باز و پشت بسته هستند، اما صرف نظر از این مزایا، باید بدانید که این کالاها اغلب صدای بیرونی بیشتری را وارد گوش می‌کنند. لازم به ذکر است که برخی از مدل‌های روی گوشی قابلیت جمع شدن برای نگهداری بهتر دارند.

مزایا:

  • قابل حمل
  • تاشو و مناسب برای سفر
  • کیفیت صدای بهتر نسبت به سایر هدفون‌ها

معایب:

  • این نوع از هدفون‌ها پس از جلسات شنیداری طولانی مدت بر روی گوش فشار می‌آورند.
هندزفری‌های داخل گوشی (In-Ear Headphones)

راهنمای خرید هدفون مناسب

هندزفری بی سیم

راهنمای خرید هدفون مناسب

هندزفری بی سیم به دو شکل استریو و مونو به فروش می‌رسد که نوع تک گوشی آن برای مکالمه کاربرد دارد. نوع دو گوشی هم اگر ارتباط بین دو گوشی با یکدیگر به صورت بی‌سیم باشد، در اصطلاح True Wireless نام می‌گیرد. ارتباط بین دو گوشی در هدفون‌های دور گردنی از نوع باسیم است اما به صورت بی سیم به منبع متصل می‌شود.

بدیهی است که هندزفری بیسیم یا ایرباد وایرلس نیاز به شارژ شدن داشته باشد. با توجه به ظرفیت باتری به کار رفته در هندزفری، می‌توانید روی شارژدهی از 3 تا 8 ساعت حساب باز کنید. البته این زمان به کمک محفظه شارژ بیشتر هم خواهد شد.

هدفون استودیویی

راهنمای خرید هدفون مناسب

همان‌طور که از نام آن مشخص است کاربرد مانیتورینگ و استودیویی دارد. هنگام خرید هدفون استودیویی توجه داشته باشید که معمولاً این هدفون‌ها باسیم و بدون میکروفون هستند و برای میکس و مسترینگ به کار می‌رود. نوع آکوستیک هدفون‌های استودیویی می‌تواند پشت باز یا پشت بسته باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم. نقطه قوت یک هدفون استودیویی، امپدانس بالا با حداقل دیستورشن است که صدای قوی، دقیق، شفاف و با کمترین اعوجاج را تولید می‌کند.

هدست گیمینگ

راهنمای خرید هدفون مناسب

قیمت هدست گیمینگ، بازه‌ی وسیعی را در بر می‌گیرد و تنوع این دسته از هدفون بسیار زیاد است. از هدفون‌های تو گوشی باسیم گرفته تا هدفون‌های بی سیم و باسیم با دانگل وایرلس مجزا، همه و همه می‌توانند مختص بازی کردن تولید شده باشند. تنوع رنگ، طراحی و اقلام همراه نیز از دیگر مشخصه‌های هدفون گیمینگ است.

علی‌رغم این‌که می‌توانید از سایر مدل‌ها نیز برای کنسول‌های بازی استفاده کنید، اما هدست‌های کنسولی امکانات به مراتب بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهند. به عنوان مثال هیچ هدفونی نمی‌تواند بهتر از PULSE 3D سونی، صدای سه‌بعدی پلی‌استیشن 5 را به گوش کاربر برساند. ریزر،‌ لاجیتک و‌ استیل سریز و ایفورتک از برندهای شناخته‌شده‌ی تولید هدست گیمینگ هستند.

نورپردازی RGB هم از امکانات جانبی این دسته از هدفون است که در بسیاری از محصولات، امکان همگام‌سازی با سایر تجهیزات گیمینگ را دارد. اگر پس از خرید هدست صورتی‌رنگ با یک تاج تزیینی یا برچسب‌های رنگارنگ در جعبه هدفون مواجه شدید، شگفت‌زده نشوید!

هندزفری کاملا بی‌سیم (True Wireless Headphones)

راهنمای خرید هدفون مناسب

ایریاد اصطلاحی است که برای هندزفری‌هایی بدون سیم و کابل به کار می‌رود. در عین حال وقتی صحبت از قابلیت حمل به میان می‌آید، هندزفری‌های مدل ایر پاد یا کاملا بی‌سیم بهترین گزینه‌ها هستند. به طور کلی فناوری این نوع از محصولات در طول سال‌ها به خوبی بهبود یافته است و شما می‌توانید صدای بهتر را تجربه کنید، البته اگر حاضر باشید که هزینه‌ی بیشتری را بپردازید.

یکی از رایج‌ترین مدل‌های هندزفری، گزینه‌های بی‌سیم است که معمولاً از بلوتوث برای اتصال به پخش‌کننده استفاده می‌کنند. به طور کلی برد این نوع از محصولات تا ۳۰ فوت (حدودا ۹.۱۴ متر) یا بیشتر است و برای اتصال به تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ و حتی برخی تلویزیون‌ها گزینه‌هایی مناسب هستند.

در همین راستا جالب است بدانید که در سال‌های اخیر اکثر تولیدکنندگان هدفون‌های سیمی و همراه با جک را کنار گذاشتند، و به سمت مدل‌های وایرلس رفته‌اند. هندزفری‌های بی‌سیم دارای ویژگی‌های متنوعی از جمله سازگاری با الکسا و سایر دستیارهای دیجیتال، همراه با نظارت بر صداهای محیطی هستند. درواقع در بعضی مدل‌ها شاهد اجازه‌ی ورود صداهای بیرونی به داخل گوشی‌ها به منظور توجه بیشتر به محیط هستیم.

این مدل‌های هندفری همواره همراه با یک کیف حمل هستند که به عنوان شارژر سبک دستگاه هم عمل می‌کند. هنگامی که در حال خرید این نوع از کالاهای دیجیتال هستید، به یاد داشته باشید که عمر شارژ باتری در این مدل‌ها اغلب کم است.

قیمت هدفون به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت هدفون به صورت کلی به دو عامل مشخصات فنی و اتصالات و امکانات بستگی دارد. در بخش مشخصات فنی، مواردی همچون درایور که سایز قطر درایور، دو درایور یا حتی سه درایور بودن، نوع دیافراگم، جنس آنتن و سنسورها اهمیت دارد. بازه فرکانس پاسخ‌دهی اسپیکر و میکروفون، حساسیت و سطح فشار صدا، قدرت ورودی، دیستورشن، نوع آکوستیک و کدک‌های پشتیبانی شده از دیگر فاکتورهای کمی به شمار می‌روند.

موردی که به شکل مستقیم بر قیمت هدفون بی سیم اثر می‌گذارد، داشتن حذف نویز فعال است. از حیث اتصالات و امکانات، امکان جدا شدن کابل یا میکروفون (در هدفون‌های باسیم)، ظرفیت باتری، حداکثر برد هدفون، مقاومت در برابر آب و رطوبت و داشتن گواهینامه‌های مختلف در قیمت هدفون اثرگذار است. مواردی از قبیل نرم‌افزار یا اپلیکیشن، اقلام همراه، NFC و سایر امکانات هم می‌توانند در تعیین قیمت هدست نقش داشته باشند.

مسأله بعدی، جنس مواد به کار رفته و برند سازنده است. نمی‌توان منکر این شد که برند نقشی در تعیین قیمت مصرف کننده ندارد. به عنوان مثال در ساخت هدفون‌های بنگ اند اولافسن از مواد اولیه درجه یک استفاده شده که علاوه بر طول عمر بالا روی کیفیت و حس لوکس بودن کالا تاثیر مستقیم دارد. برندهای قدیمی فعال در صنعت صدا نیز عموما هدفون‌های گران‌قیمتی دارند که برای قشر خاصی از کاربران درنظر گرفته شده‌اند.

چگونه کیفیت صدای هدفون و هندزفری را تست کنیم؟

برای آزمایش کیفیت صدای هدفون یا هندزفری نیاز است تا موسیقی‌ای با کیفیت بالا پخش کنید. به منظور ارزیابی و تست صدا باید مواردی همچون باس (Bass)، میدرنج (Midrange) و تریبل (treble) را بررسی کنید. در کنار این موارد ارزیابی انواع مختلفی از صداها، مانند صدای انسان، انواع موزیک و صداهای ضبط شده در اتاق هم ضروری است.

البته لازم به تاکید است که ترجیحات شخصی بر احساسات افراد در مورد کیفیت صدای بسیار تاثیرگذار است. چراکه به عنوان مثال، برخی از شنوندگان بیش از هر چیز خواهان شنیدن باس‌های موسیقی به بهترین حالت هستند، در حالی که برخی دیگر صدای‌های زیر را بیشتر می‌پسندند تا بتوانند موسیقی را دقیق‌تر و جزئی‌تر بشنوند.

 

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید