لوازم جانبی

عینک بلوکات چیست

عینک بلوکات چیست

عینک بلوکات چیست ؟

اگر تا به حال از خود پرسیده‌اید که «عینک بلوکات چیست؟» یا «عینک‌های بلولایت در چه مواردی مفید هستند؟»، شما تنها نیستید. این سوال و سوالاتی مانند “آیا به عینک بلوکات  نیاز دارم؟” یا “عینک بلوکات در چه مواردی استفاده می‌شود؟” سوالات معتبری هستند که ما در این پست به هر یک از آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

نور تاثیر بسزایی بر خواب و سلامتی انسان دارد. در واقع، نور زیاد، به خصوص در شب، می‌تواند به طور جدی بر خواب ما تأثیر منفی بگذارد. اگر مدت زمان زیادی در معرض نور آبی قرار بگیریم به سلامت و رفاه کلی بدن آسیب جدی وارد می‌کنیم.

صفحه نمایش‌ها یکی از مهم‌ترین منابع نور آبی هستند. با این حال، نورهای محیطی، از جمله نورهای کم مصرف در خانه‌ها و فضاهای عمومی نیز می‌توانند این تابش نور مصنوعی را ساطع کنند. یکی از راه‌های کنترل نور آبی، کاهش زمان نمایشگر است. با این حال، این پیشنهاد همیشه برای برخی از ما به دلیل کار، مدرسه و دنیای دیجیتالی امکان پذیر نیست.

اینجاست که عینک مسدود کننده نور آبی مفید واقع می‌شود. برخلاف فیلترها که روی صفحه نمایش را می‌پوشانند، عینک‌های بلولایت قابل حمل و راحت هستند و به تمام افراد این امکان را می‌دهند که در مواقع ضروری و کار با صفحه نمایش، نور آبی را کاهش دهند.

عینک بلوکات

نور آبی یا بلولایت Blue Light چیست؟

نور مرئی دارای امواج الکترومغناطیسی با طول موج 380 الی 750 نانومتر که از هفت رنگ اصلی تشکیل شده است. این امواج که دارای انرژی هستند بر اساس طول موج و قدرت دسته‌بندی می‌شوند؛ یعنی هرچه طول موج کوتاه‌تر باشد انرژی آن نیز بیشتر می‌شود و هر چه طول موج بلندتر باشد انرژی آن‌ها کم‌تر می‌شود.

در این میان، نور آبی با طول موج 450 الی 495 نانومتر دارای کوتاه‌ترین طول موج و بیشترین انرژی است. این نور از نمایشگر دستگاه‌های الکترونیکی، لامپ‌های LED و فلورسنت (لامپ‌های کم مصرف پیچی) تولید می‌شود و می‌تواند الگوی خواب و چرخه شبانه‌روزی بدن را مختل کند و موجب انواع بیماری‌های جسمانی و روانی شود. همچنین تحقیقات نشان داده که اگر چشم مدت زمان زیادی در معرض بلولایت (Blue Light) قرار گیرد آسیب‌های جدی به آن وارد می‌شود.

منابع تولید کننده نور آبی یا بلولایت

می‌توان گفت بلولایت یا نور آبی در همه جا وجود دارد. خورشید مهم‌ترین منبع تولید کننده نور آبی طبیعی است اما به غیر از خورشید، منابع غیر طبیعی دیگری هم وجود دارند که بلولایت تولید می‌کنند. از جمله این منابع غیر طبیعی می‌توان به نور آبی تلویزیون‌ها، نمایشگر کامپیوترها، لپ تاپ‌ها، گوشی موبایل، تبلت، لامپ‌های فلورسنت (لامپ های کم مصرف) و لامپ‌های LED اشاره کرد.

در شرایط عادی بدن از نور آبی طبیعی که از خورشید ساطع می‌شود استفاده و چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. این نور در هوشیاری و سلامت جسم و روان نیز تاثیر مثبت دارد؛ اما منابع مصنوعی نور آبی، زمان‌بندی خورشید و حتی جنس و نوع انرژی آن را ندارد و ویژگی‌های دیگری دارند که باعث آسیب رساندن به فرد می‌شوند.

یکی از این ویژگی‌ها چشمک زدن سریع آن‌ها است. این چشمک زدن علت اصلی خستگی چشم، سردرد، خستگی ذهنی و فیزیکی است که به خاطر استفاده طولانی مدت از این وسایل به وجود می‌آید. چشم انسان قادر نیست به طور طبیعی از خود در برابر این اشعه‌ها محافظت کند؛ این در حالی است که ما هر روز چشمان خود را در معرض این اشعه‌ها قرار می‌دهیم.

 

مقاله پیشنهادی : تفاوت USB 2 و USB 3 چیست

 

خطرات نور آبی مصنوعی بر سلامتی

نور آبی طبیعی که از نور خورشید ساطع می‌شود برای بدن بسیار مفید و ضروری است. بلولایتی که در طول روز از خورشید دریافت می‌کنیم باعث می‌شود در طول روز هوشیار و سرحال باشیم و احساس خواب آلودگی نداشته باشیم. این در حالی است که تشعشع مصنوعی نور آبی برای سلامتی بسیار مضر است و می‌تواند تولید ملاتونین (هورمونی که خواب و ریتم کاردینال بدن را تنظیم می‌کند) را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده که کاهش سطح ملاتونین در بدن در دراز مدت می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت و سرطان شود.

چشم انسان ساختار پیچیده‌ای دارد و می‌تواند تا 99 درصد اشعه UV یا فرابنفش را خنثی کند اما نمی‌تواند نور آبی را مانند اشعه UV فیلتر کند؛ به همین دلیل نور آبی به شبکیه می‌رسد. قرار گرفتن بیش از حد چشم در معرض نور آبی به سلول‌های حساس به نور آبی در شبکیه آسیب‌های جدی می‌رساند و حتی ممکن است منجر به بیماری تباهی لکه زرد یا Macular Degeneration شود یا فرد برای همیشه بینایی خود را از دست دهد.

از دیگر عوارض ناشی از بلولایت می‌توان به تاری دید، مشکل در تمرکز، سردرد، خشکی، تورم و قرمزی چشم اشاره کرد. همچنین خستگی چشم ناشی از نور آبی یا (Blue Light) تاثیر جدی در یادگیری مغز و راندمان یادگیری فرد دارد. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که بلولایت (Blue Light) برای افرادی که مشکل آب مروارید دارند بسیار خطرناک است و تا حد امکان نباید در معرض این نور قرار گیرند.

blue lite

 

عینک بلوکات دقیقا چه کاری انجام می‌دهد ؟

در ابتدا توضیحاتی راجع به کاربرد عینک بلوکات خدمتتان ارائه می‌دهیم. سپس به کارایی و دلیل مفید بودن استفاده از عینک بلوکات می‌پردازیم.

ذکر این نکته ضروری است که منظور از عینک بلوکات عینکی است که عدسی بلوکات روی آن قرار گرفته و عدسی بلوکات یکی از چندین نوع عدسی‌های بلو می‌باشد. وظیفه عینک بلوکات فیلتر کردن قسمت پر انرژی نور آبی است.

همچنین باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که عدسی‌های بلوکات در حال حاضر بیشترین میزان نور آبی را در بین عدسی‌های بلو فیلتر می‌کنند و اینکه فرد باید از چه نوع عدسی استفاده کند کاملا به لایف استایل و سلیقه و نظر او بستگی دارد. در مقاله دیگری تحت عنوان به مقایسه انواع عدسی‌های بلو پرداخته‌ایم که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر آن را نیز مطالعه کنید.

کاربرد عینک بلوکات

استفاده از عینک بلوکات برای کسانی مفید خواهد بود که برای ساعت های طولانی با نمایشگر ها سر و کار دارند. در نور مرئی بیشترین انرژی را نور آبی و به طور دقیقتر نور آبی بنفش دارد. تمام نمایشگر ها و نور های اطراف ما دارای نور آبی هستند. در صورتی که فردی به طور مداوم با نمایشگر ها سر و کار داشته باشد به این دلیل که با دقت زیاد برای ساعت‌های طولانی به نمایشگر خیره می شود چشم فرد دچار خستگی و به دنبال آن قرمزی و یا سر درد خواهد شد. البته این عوارض برای هر فردی مختلف ودارای شدت متفاوت خواهد بود و تاثیر آن یکسان نخواهد بود.

عینک بلوکات می تواند برای افرادی که به طور مداوم و ساعت های طولانی با نمایشگر ها کار می کنند یک وسیله نجات بخش باشد. به این دلیل که این افراد اغلب از قرمز شدن چشم ها و یا سر درد و خستگی زیاد در چشم ها شکایت دارند. مشاغلی مانند گرافیست ها، طراحان معماری و عمران، تایپیست ها و یا حتی دانش آموزانی که این روز ها تمام یا قسمت زیادی از دروس خود را به صورت آنلاین دنبال می کنند(در زمان نگارش این مطلب تقریبا یک سال و نیم از شیوع ویروس کرونا میگذرد و متاسفانه همچنان با آن درگیر هستیم) احتمالا جزء این دسته می‌باشند.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید