لوازم جانبی

تفاوت USB 2 و USB 3 چیست

تفاوت USB 2 و USB 3 چیست

تفاوت USB 2 و USB 3 چیست

قبل از این که به بررسی نسل‌های مختلف USB بپردازیم بهتر است مروری سریع بر خود این فناوری داشته باشیم.

USB (Universal Serial Bus) استاندارد اتصالی برای دستگاه‌های مختلف، مانند فلش درایو، کیبورد، ماوس، دوربین، کابل شارژ تلفن همراه و… به کامپیوتر و آداپتورهای مختلف است تا به کمک این استاندارد اتصال به انتقال دیتا و شارژ بپردازید.

USB 2.0 و USB-3 و حتی USB 4.0 نسخه‌های جدیدتری از USB 1.0 و USB 1.1 هستند که به ترتیب در سال‌های 1996 و 1998 معرفی شدند.

طبیعتا USB 1.0 ساده‌ترین و کندترین نسخه از USB است که حداکثر سرعت انتقال دیتا آن 1.5Mbps است. نسخه بعدی، یعنی USB 1.1 دارای سرعت 12Mbps است که امروزه بسیار کند محسوب می‌شوند.

تا سال 2000 که با معرفی USB 2.0 سرعت آن نسبت به نسخه قبلی 40 برابر و برابر با 480Mbps شد. در مقایسه USB 2.0 وUSB-3 نیز این سرعت با معرفی USB 3.0 10 برابر و برابر با 4800Mbps شد.

در سال 2019 هم نسل جدید USB 4.0 معرفی شد که دارای سرعت 80Gbps است و قابلیت‌های مشابهی با تاندربولت ۳ دارد، اما این نسخه از USB هنوز در دستگاه‌های زیادی دیده نمی‌شود.

حالا که می‌دانید USB دقیقا چیست، می‌خواهیم به بررسی تفاوت USB 2 و USB-3 بپردازیم

USB 3 چیست

تفاوت فلش usb 2 و usb 3 در چیست؟

فلش usb 2 با حداکثر سرعت ۴۸۰ مگابیت در ثانیه که این مدل فلش دارای ۴ اتصال که ۲ عدد آن برای جابه جایی داده و ۱ به عنوان تغذیه کننده برق و دیگری به عنوان اتصال دهنده به زمین قرار می گیرند.

فلش USB 3.0 با حداکثر سرعت ۴/۵ گیگابیت در ثانیه ، این مدل ۲ اتصال برای انتقال داده و ۲ اتصال برای دریافت داده و مابقی به عنوان تقویت سرعت استفاده می شود.

تفاوت های نسخه usb 2 با usb 3

۱. سرعت: USB-3 با توجه به توضیحات بالا با سرعت ۴/۵ گیگابیت در ثانیه ارسال و دریافت می کند ولی usb 2 با سرعت ۴۸۰ مگابیت در ثانیه که حدودا ۱۰ برابر usb 2 است.
۲. تعداد خطوط اتصال دهنده: USB-3 با ۸ خط اتصال دهنده در مقابل usb 2 با ۴ خط اتصال دهنده که ۲ برابر usb2 است.
۳. منبع تغذیه برق: نسخه USB 3.0 جریان ۹۰۰ میلی آمپر از خود عبور می دهد در مقابل usb 2 جریان ۱۰۰ میلی آمپر عبور می دهد.
۴. پهنای باند: USB-3 همزمان می تواند ارسال و دریافت کند ولی usb2 فقط ارسال یا دریافت می کند.
۵. تفاوت ظاهری: برای تشخیص USB-3 با usb2 فقط کافی است به رنگ درگاه نگاه کنید ، USB 3.0 با رنگ آبی در مقابل usb 2 به رنگ مشکی ساخته شدند.

 

مقاله پیشنهادی : تفاوت کیبورد های گیمینگ و معمولی

 

مزایا و معایب USB 2.0

مزایا:

  • توسط اکثر دستگاه‌ها و کابل‌ها پشتیبانی می‌شود.
  • قیمت کمتری دارند.
  • با دستگاه‌ها و کابل‌های USB 3.0 نیز سازگاری دارند.

معایب:

  • سرعت انتقال اطلاعات بسیار کمتری نسبت به USB 3.0 دارند.
  • در مدیریت مصرف انرژی، کارایی کمتری دارند.
  • حتی هنگام استفاده در دستگاه‌های USB 3.0، سرعت USB 3.0 را ارائه نمی‌دهند.

USB 2.0، یک اتصال استاندارد و قدیمی USB است که در سال ۲۰۰۰ عرضه شد و به نام Hi-Speed USB نیز شناخته می‌شوند. USB 2.0، حداقل شش مدل اتصال مختلف دارد:

  • Type-A
  • Type-B
  • Micro-A
  • Micro-B
  • Mini-A
  • Mini-B

این استاندارد، در حال حاضر، بیشتر از USB 3.0 در بین دستگاه‌ها پشتیبانی می‌شود. دستگاه‌هایی که از USB 2.0 پشتیبانی می‌کنند، قیمت کمتری دارند. یک مثال قابل ذکر برای این مورد، درایوهای فلش است.

دستگاه‌های USB 2.0، قابلیت استفاده در دستگاه‌ها و کابل‌های USB 3.0 را نیز دارند. اما نمی‌توان انتظار داشت که سرعت USB 3.0 ارائه دهند. زیرا، حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در USB 2.0 برابر ۴۸۰Mbps است. این سرعت به طور قابل توجهی، از سرعت قابل ارائه توسط دستگاه‌های USB 3.0 کمتر است. دستگاه‌های USB 2.0 قابلیت مدیریت انرژی کمتری دارند و همینطور این دستگاه‌ها مدت زمان بیشتری برای شارژ شدن نیاز دارند.

USB 2 چیست

مزایا و معایب USB 3.0

مزایا:

  • دستگاه‌هایی که از USB-3 پشتیبانی می‌کنند، جدیدتر هستند.
  • مدیریت انرژی بهتری دارند و سریعتر شارژ می‌کنند.
  • سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالاتری نسبت به USB 2.0 دارند.

معایب:

  • فلش درایوهایی با قیمت بسیار بالاتر.
  • اگر با دستگاه‌های USB 2.0 استفاده شوند، باز هم سرعت USB-3 را ارائه نمی‌دهند.
  • در حال حاضر، تعداد دستگاه‌های کمتری از USB-3 پشتیبانی می‌کنند.

اتصال استاندارد USB-3 در سال ۲۰۰۸ عرضه شد که به آن SuperSpeed USB نیز گفته می‌شد. USB-3 بسیار سریع‌تر از USB 2.0 است و سرعت انتقال اطلاعات از طریق آن برابر ۵۱۲۰Mbps است. دستگاه‌هایی که قابلیت پشتیبانی از USB 3.0 را دارند، جدیدتر، پیشرفته‌تر و گران‌تر هستند. علاوه بر این، دستگاه‌های USB-3، در مدیریت انرژی بسیار کارآمدتر هستند و نسبت به USB 2.0 بسیار سریع‌تر شارژ می‌کنند.

USB-3 حداقل چهار مدل اتصال مختلف دارد:

  • Type-A
  • Type-B
  • Micro-A
  • Micro-B

USB ها یک درگاه ارتباطی برای وصل کردن وسایل الکترونیکی به یکدیگر و انتقال داده می باشند. از زمان ظهور یو اس بی ها سه نسل از آن ها در بازار عرضه شده است که نسخه های جدیدتر قابلیت های بهتری نسبت به نسخه های قبلی دارند. در این مقاله USB-3 و USB 2.0 به طور کامل معرفی شدند و تفاوت های آن ها با بیانی ساده ذکر شد. امیدواریم این اطلاعات برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

USB 2 بهتر است یا USB-3؟

می‌توان با اطمینان کامل گفت که پورتUSB 3.0 از هر نظر از USB 2 بهتر است و کارایی بیشتری دارد. البته دستگاه‌هایی که از USB 3 استفاده می‌کنند قیمت بالاتری هم دارند. اما این قیمت بالاتر ارزش سرعت 10 برابری انتقال دیتا را دارد.

همچنین دقت کنید که علاوه بر این که USB 4 منتشر شده‌است؛ USB-3 نیز در طول حیاتش چندین بار بروزرسانی شده‌است و USB 3.0 صرفا به معنای USB 3.0 نیست و می‌تواند USB 3.1، USB 3.2 Gen1 یا USB 3.2 Gen2 باشد.

سریع‌ترین نسخه USB 3.0 که USB 3.2 Gen2 است سرعت انتقال دیتا برابر با 40Gbps دارد که خود 8 برابر سرعت 5Gbps پورت USB-3 است.

همچنین دقت کنید که نسخه‌های USB که در این مطلب تفاوت USB 2 و USB-3 را بررسی کردیم تنها استاندارد‌های اتصال‌اند و می‌توانند به شکل‌ها و پورت‌های مختلفی وجود داشته باشند.

مانند پورت Type-C که در دستگاه‌های موبایل و باریک دیده می‌شود، پورت Type-B که بیشتر در پرینترها دیده می‌شود و پورت آشنا Type-A که آن را در کامپیوترهای قدیمی‌تر و شارژرها می‌بینیم.

حتی پورت Lightning در دستگاه‌های iOS خود از USB پشتیبانی می‌کنند و به این دلیل است که می‌توانید به اتصال کیبورد، ماوس و حتی حافظه‌های خارجی به این دستگاه‌ها بپردازید.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید