تکنولوژی

خمیر سیلیکون چیست و چه کاربردی دارد؟

خمیر سیلیکون چیست

خمیر سیلیکون چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به کامپیوتر و سخت افزار علاقه داشته باشید مطمئناً نام خمیر سیلیکون را به دفعات شنیده‌اید. خمیر سیلیکون یکی از لوازمی است که برای بقای سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است بدانید از این ماده حیاتی برای افزایش طول عمر و بازدهی قطعاتی همچون پردازنده مرکزی، کارت گرافیک و مابقی چیپ‌ها استفاده می‌شود. نکته جالب این است که نبود خمیر سیلیکون می‌تواند باعث آسیب رسیدن به قطعات کامپیوتر و لپ تاپ شما شود.

اهمیت خمیرهای حرارتی زمانی بیشتر مشخص است که تراشه تحت فشار زیادی قرار دارد. در زمانی که پردازنده تحت فشار شدید است حرارت ناشی از انجام محاسبات بالا رفته و متعاقبا نیاز به خنک سازی نیز بسیار بیشتر خواهد بود. معمولا روی پردازنده ها یا بخش هایی که نیاز به خنک سازی دارند یک لایه آلومینیومی یا مسی قرار داده می شود که گرما را زودتر تخلیه کند.

اما تنها با نصب هیت سینک روی پردازنده یا بخش مورد نظر و خنک سازی هیت سینک امکان تخلیه حرارت وجود ندارد. در این زمان نقش کلیدی اتصال بخش هیت سینک و بدنه خارجی تراشه یا پردازنده به عهده ماده ای به نام خمیر حرارتی یا خمیر سیلیکون است که نقش اصلی را در هرچه سریعتر منتقل شدن گرما ایفا می کند.

خمیر سیلیکون چیست

استفاده خمیر سیلیکون برای cpu چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید CPU به گرما بسیار حساس است و گرمای بیش از حد می‌تواند به این قطعه آسیب برساند. به‌همین دلیل باید از خمیر حرارتی پردازنده که بهترین آن خمیر سیلیکون است، استفاده کنید. برخی از مزایای استفاده از این خمیر برای سی‌پی‌یو عبارتند از:

  • CPU را خنک نگه می‌دارد و به انتقال آسان گرما کمک می‌کند.
  • عملکرد اورکلاک بهتر می‌شود.
  • عملکرد CPU را افزایش می‌دهد.

انواع خمیر سیلیکون

در این بخش از مقاله خمیر سیلیکون چیست قصد داریم شما را با انواع خمیر سیلیکون آشنا کنیم، توجه داشته باشید که خمیر سیلیکون در سه نوع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود.

اولین نوع آن خمیر سیلیکون بر پایه فلز است، دومین نوع خمیر سیلیکون بر پایه سرامیک و سومین نوع که بسیار معروف می‌باشد خمیر سیلیکون بر پایه سیلیکون است. در ادامه هر یک از این خمیرهای حرارتی مورد بررسی قرار می دهیم تا شما اطلاعات دقیقی نسبت به هر کدام به دست بیاورید.

 

مقاله پیشنهادی : واتر کولینگ چیست ؟

 

خمیرهای حرارتی بر پایه فلز

ابتدا به سراغ خمیر حرارتی بر پایه فلز می‌رویم. لازم به ذکر است بدانید بهترین خمیر سیلیکون موجود در بازار خمیر سیلیکونی است که بر پایه فلز تولید می‌شود. این نوع خمیر سیلیکون شرایط انتقال گرمای بیش‌تری را برای پردازنده مرکزی فراهم می‌کند.

این نوع خمیر سیلیکون یک نوع گریس می‌باشد که در آن از ذرات بسیار ریز فلز استفاده شده است و چون فلز رسانای بسیار خوبی است می‌تواند بهترین گزینه برای انتقال گرمای پردازنده مرکزی محسوب شود.

خمیرهای حرارتی بر پایه سرامیک

در ادامه به سراغ خمیر حرارتی بر پایه سرامیک می‌رویم. این نوع از خمیر حرارتی هم محبوبیت زیادی دارد اما رسانای آن کمتر از خمیر سیلیکون بر پایه فلز است.

توجه داشته باشید که این خمیر حرارتی دارای یک ویژگی منحصر به فرد می‌باشد که در دو نمونه دیگری وجود ندارد. خمیر حرارتی سرامیکی رسانه الکتریکی نیست در نتیجه شما اگر از این خمیر حرارتی استفاده کنید به هیچ وجه با مشکلات ناشی از رسانه الکتریکی در پردازنده مرکزی مواجه نخواهید شد.

خمیرهای حرارتی بر پایه سیلیکون یا همان خمیرهای سیلیکونی

آخرین خمیر حرارتی که قصد داریم به شما معرفی کنیم، خمیر حرارتی بر پایه سیلیکون است. این خمیر سیلیکونی بر خلاف تصورات تمامی افراد که فکر می‌کنند خمیر سیلیکون بر پایه سیلیکون از مابقی خمیرهای حرارتی بهتر است. باید ذکر کنیم که خمیر حرارتی بر پایه سیلیکون امروزه کاربرد زیادی ندارد اما یکی از معروف‌ترین خمیرهای سیلیکون موجود در جهان محسوب می‌شود.

تفاوت خمیر های سیلیکون

تفاوت خمیر های سیلیکون چیست

یک سوال اینجا پیش میاید اینکه کجا از این خمیر های سیلیکون میشود استفاده کرد؟ برای کارهایی از قبیل خنک کردن روی سی پی یو ها , کارت گرافیک ها و چیپست های لپتاپ ها و در جاهایی که قصد داریم ارتباط بین سی پی یو جی پی یو و متصل شدن قطعه ای فلزی یا مسی که بر روی آنها قرار دارد را به وسیله سیلیکون های حرارتی وصل کنیم تا گرمای شدیدی که از توسط سی پی یو و کارت گرافیک یا همان جی پی یو برقرار میشود انتقال داده شود

زمان تعویض خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون با گذشت زمان و استفاده از آن، خشک می‌شود و کارآیی آن کاهش می‌یابد. بنابراین برای بهبود کارآیی فن و جلوگیری از گرمای بیش از حد CPU باید خمیر را به موقع تعویض کنید. اگرچه بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که در صورت مشاهده بالا رفتن دمای پردازنده یا کاهش کارآیی فن باید خمیر را تعویض کنید اما این مورد به‌طورکامل وابسته به شرایط محیطی و عملکرد سیستم است. با این‌حال به‌طورمعمول توصیه می‌شود خمیر پردازنده هر 2 تا 4 سال یک‌بار تعویض شود.

چگونه از خمیر سیلیکون استفاده کنیم؟

اگر پیش‌تر از خمیر حرارتی سیلیکون استفاده کرده‌اید، باید ابتدا آن را پاک کنید اما اگر اولین بار است که می‌خواهید از این خمیر استفاده کنید، سعی کنید خمیر را متناسب با نوع پردازنده انتخاب کنید و بهتر است که بر پایه سرامیک باشد. برای تعویض خمیر سیلیکون پردازنده باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا سطح CPU را با یک دستمال نخی تمیز کنید. اگر سیلیکون قبلی روی آن باقی مانده به آرامی پارچه را آغشته به الکل کرده و روی آن بکشید.
  2. مقدار کمی خمیر را در وسط سی‌پی‌یو بریزید. (توصیه می‌شود که حجم خمیر را بسیار کم در نظر بگیرید، زیرا بیش از حد استفاده از آن می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد CPU شود.
  3. با استفاده از ابزاری مانند قلم‌مو خمیر را به‌طور یکنواخت، صاف و نازک روی سطح CPU پخش کنید.
  4. پس از پخش یکنواخت خمیر، 2 دقیقه صبر کنید سپس CPU را روی سوکت خود قرار دهید و آن را به آرامی در جای خود قرار دهید.
  5. سپس فن را روی CPU نصب کنید.
  6. سیستم را راه‌اندازی کرده و عملکرد CPU را بررسی کنید.

چگونه از خمیر سیلیکون استفاده کنیم؟

توجه داشته باشید پس از نصب هیت سینک آن را دوباره باز نکنید، در صورتی که این کار را باید انجام دهید، باید خمیر را پاک کرده و دوباره آن روی CPU بریزید.

سیلیکون یک رسانای عالی گرمایی است که مانند خمیر حرارتی خشک یا تخمیر نمی‌شود و جایگزینی عالی برای انواع خمیرهای حرارتی است.

با این‌حال برای این‌که بهترین نتیجه را از این خمیر بگیرید، باید مطمئن شوید که میزان خمیر استفاده شده روی CPU مناسب است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم استفاده از مقدار زیاد خمیر می‌تواند باعث افزایش دمای پردازنده شود.

علاوه بر این باید نوع خمیر متناسب با پردازنده و سیستم انتخاب شود. توجه داشته باشید که خرید خمیر تاریخ گذشته و نامرغوب در عمر آن تاثیر گذاشته و امکان دارد در چند هفته خراب شود که نیاز به تعویض مجدد آن می باشد.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید