لوازم جانبی

تفاوت کیبورد های گیمینگ و معمولی

کیبورد های گیمینگ

تفاوت کیبورد های گیمینگ و معمولی

بازار کیبوردها از تنوع بسیاری برخوردار است و با توجه به نوع کاربری می‌توان کیبوردی با ویژگی‌های مورد نیاز را یافته و خریداری کرد. با این حال، دو مدل از صفحه کلیدها بیشتر از مدل‌های دیگر طرفدار دارند. در جایگاه اول می‌توان به کیبوردهای معمولی اشاره کرد و در جایگاه دوم نیز کیبورد های گیمینگ قرار می‌گیرند. با این حال تاکنون شده از خود بپرسید که کیبورد گیمینگ و کیبورد معمولی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در صورتی که چنینی سوالی برایتان مطرح شده و ذهنتان را به خود درگیر کرده است، مقاله مناسبی را انتخاب کرده‌اید؛ زیرا می‌خواهیم در این مقاله به توضیح در مورد تفاوت‌های موجود میان کیبورد های گیمینگ و ساده بپردازیم و بگوییم که کیبورد مخصوص بازی چه مزایای بیشتری نسبت به کیبورد معمولی و ساده دارد؟ با کالاتیک همراه شوید تا بتوانیم به شما در انتخاب و خرید مطمئن کمک کنیم.

کیبورد

کیبورد گیمینگ چیست؟

کیبورد های گیمینگ غالباً از دسته کیبورد های مکانیکی هستند. همانطور که از اسم آن مشخص است، کیبورد‌ های مکانیکی از یک مکانیزم مکانیکی برای فشردن دکمه‌ها استفاده می‌کنند و انواع مختلفی دارد، اما در کل همه آنها از قطعه‌هایی مانند پایه دکمه، فنر و رویه آن تشکیل می‌شوند.

کیبورد های گیمینگ در طول این سال‌ها دچار تغییرات زیادی شده اند که از جمله این تغییرات می‌توان به تغییر و ساخت چندین نوع کلید اشاره کرد. کلید هایی با ساختار‌های مشکی، قرمز، قهوه‌ای، آبی، سبز و نارنجی ساخته شده اند که البته در محصولات گران قیمت و با کیفیت شاهد استفاده از تکنولوژی‌های سبز و نارنجی هستیم.

ساخت کلید‌های سبز به طور اختصاصی متعلق به شرکت Razer است و همچنین کلید‌های نارنجی رنگ در همه برند‌ها استفاده می‌شود اما بهترین کلید‌ها یعنی کلید‌های سبز رنگ فقط در پرچمداران ریزر استفاده می‌گردد. این کلید‌های سبز توسط شرکت ریزر با نام Kailh شناخته و معرفی شده‌اند. البته جدیدتربن کلید‌های شرکت ریزر کلید‌های زرد رنگ هستند که کاملا بی‌صدا و پرسرعت عمل می کنند.

کیبورد‌ های مکانیکی عمر طولانی‌تری نسبت به کیبورد‌ های ممبرین دارند و کلیک‌ها را بسیار سریع‌تر ثبت می‌کنند که می‌تواند تعداد کلیک‌های شما روی کیبورد را در یک زمان مشخص بالاتر ببرد.

همچنین کیبورد‌ های مکانیکی برخلاف کیبورد‌ های معمولی یا ممبرین می‌توانند همه دکمه‌ها را همزمان فعال کنند. کیبورد‌ های معمولی می‌توانند تعداد محدودی از دکمه‌ها را به صورت همزمان فعال کنند و این امر به این دلیل است که دکمه‌ کیبورد‌ های معمولی برروی یک صفحه هستند و تعداد دکمه‌های فعال بستگی به برد آن کیبورد دارد، اما دکمه کیبورد‌ های مکانیکی مکانیزم‌های جداگانه‌ای دارند که باعث می‌شود دکمه‌ها با دکمه‌های دیگر ارتباطی نداشته باشند.

مقاله پیشنهادی : متاورس چیست؟

کیبورد معمولی چیست؟

کیبورد های نرمال یا معمول محصولاتی هستند که برای انتقال فرمان‌های مختلف به سیستم به‌وجود آمده‌اند. شما با این کیبوردها می‌توانید مفهوم مورد نظر را تایپ کنید تا با فشار دادن کلیدها در منوها گشت و گذار کنید. برای استفاده‌های معمول کیبورد عادی بهترین انتخاب است.

تفاوت کیبورد های گیمینگ یا معمولی چیست؟

اگر به دنبال یک صفحه کلید جدید هستید، احتمالاً با اصطلاحات «صفحه کلید مکانیکی» و «صفحه کلید معمولی» برخورد کرده‌اید. تنها تفاوت بین کیبورد های بازی مکانیکی و غشایی (که تفاوت بزرگی است) در نوع سوئیچ مورد استفاده برای ثبت فشار کلید است.

صفحه کلیدهای مکانیکی از مکانیزم فنری برای فشار دادن یک کلید فیزیکی استفاده می‌کنند. این در حالی است که صفحه کلیدهای غشایی از گنبدهای لاستیکی استفاده می‌کنند. در این طراحی با فشار دادن هر کلید به پایین می‌رود تا به اتصال‌های الکتریکی کوچک متصل شوند.

gaming keyboard

تجربه تایپ کردن با کیبورد های گیمینگ و کیبورد ساده

اولین نکته‌ای که هنگام کار کردن با کیبورد های گیمینگ متوجه آن خواهید شد، مکانیکی بودن دکمه‌های اکثر آن‌هاست. اکثر گیمرهایی که دنبال کیبورد با قابلیت تایپ خوب هستند، کیبورد مکانیکی را انتخاب می‌کنند؛ زیرا حس خوبی را حین تایپ کردن به کاربر منتقل می‌کند.

از ویژگی‌های کیبورد مکانیکی می‌توان به سریع بودن و زمان کم در پاسخگویی هنگام فشردن کلیدها اشاره کرد که باعث می‌شود تایپ کردن و کارهایتان بدون دردسر انجام شود. به این معنا که بدون فشردن کامل کلیدها، خیلی سریع و در کمترین زمان پاسخ دهی انجام شده و در نتیجه سرعت تایپ نیز بالاتر خواهد رفت.

بسته به نوع سوئیچ‌ها، هر کلیک یک صدای لذت‌بخش ایجاد می‌کند که خبر از پاسخ‌دهی به عمل انجام شده را می‌دهد. ممکن است این صدا برای همه خوشایند نباشد، اما راه‌هایی برای کمتر کردن صدای آن‌ها وجود دارد. برای مثال یکی از آن‌ها تهیه کیبورد بازی غشایی است که باید این موضوع را در نظر داشت، عملکردشان به‌خوبی صفحه کلیدهای بازی نخواهد بود.

اکثر کیبورد های ساده از کلیدهای غشایی استفاده می‌کنند که از قابلیت سوئیچ فیزیکی برخوردار نیستند و برای ساخت آن‌ها غشاهای لاستیکی بکار برده می‌شود. کلیدها اغلب سنگین و سفت‌تر به نظر می‌رسند و برای تایپ کردن باید فشار بیشتری به آن‌ها وارد کنید. این مورد را در نظر داشته باشید که صرفاً این ویژگی‌ها با کیبوردهای مکانیکی مقایسه می‌شوند و شاید شما استفاده از کیبورد معمولی را ترجیح بدهید.

با این‌ حال کیبوردهای غشایی پاسخ‌دهی سریعی ارائه نمی‌دهند و شما باید برای ثبت عملکردتان، کلید را تا انتها فشار دهید. این موضوع می‌تواند در طولانی‌مدت باعث خستگی در انگشتانتان شود؛ چراکه دائماً فشار بیشتری را هنگام تایپ کردن به آن‌ها وارد می‌کنید. این تفاوت در کیبورد های گیمینگ و ساده به‌سختی قابل تشخیص خواهد بود، به‌خصوص اگر در حال بازی نباشید. یکی از مزایای اصلی صفحه‌ کلیدهای غشایی این است که بسیار کم‌صداتر از کیبوردهای مکانیکی هستند، بنابراین می‌توانید بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، تایپ کنید.

نرخ پاسخ‌گویی کیبورد های گیمینگ

هنگام بازی کردن سرعت عمل یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است و گیمر باید سریع به اتفاقات درون بازی واکنش نشان دهد. کیبورد های گیمینگ به گونه‌ای ساخته می‌شوند که امکان واکنش سریع فراهم باشد و همچنین نرخ تأخیر این کیبوردها بین 15 الی 25 میلی‌ثانیه است، در صورتی که میانگین تأخیر کیبوردهای معمولی بالای 30 میلی‌ثانیه است. تأخیر 30 میلی‌ثانیه یا بیشتر برای یک کاربر عادی حس نمی‌شود و اهمیتی هم ندارد اما برای یک گیمر هر میلی‌ثانیه بااهمیت است و گاهی همین زمان‌های کوچک باعث پیروزی در نبردهای یک برابر یک می‌شود.

کلیدهای قابل برنامه‌ریزی (کلیدهای Macro)

به عنوان یک گیمر برای شما اهمیت زیادی دارد که در بازی وقفه ایجاد نکنید؛ چرا که بازی‌های آنلاین گروهی قابلیتی به اسم متوقف کردن ندارند و اگر دست خود را از روی کیبورد بردارید احتمالا بازنده خواهید شد. کیبورد های گیمینگ به شما قابلیتی می‌دهند تا بتوانید کلیدهایی را برای انجام کارهای مختلف مانند باز کردن صفحه چت، انجام یک کار خاص یا هر ویژگی دیگری در نظر بگیرید تا نیاز نباشد دست خود را از روی کیبورد بردارید. کیبورد های عادی از داشتن این دکمه‌ها بی‌بهره هستند و از قبل کارایی همه دکمه‌های برای سیستم تعریف شده است.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید