لوازم جانبی

کابل لایتنینگ چیست

کابل لایتنینگ

کابل لایتنینگ چیست ؟

سال 2012 بود که اپل درگاه شارژ دستگاه‌های خود را تغییر داد و به این ترتیب، پورت لایتنینگ را معرفی کرد. برای شارژ آیفون با این پورت جدید نیاز به کابل جدیدی هم بود. این کابل جدید، لایتنینگ نام داشت که همان موقع پا به دنیای لوازم جانبی گذاشت. کاربران محصولات اپل با استفاده از این کابل می‌توانند دستگاه‌های خود را شاژر کنند. البته این محصول کاربردها و مشخصات دیگری هم دارد.

برای این که بدانید مشخصات کابل شارژ لایتنینگ چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد، با ما در ادامه همراه باشید.

کابل لایتنینگ چیست؟ آشنایی با درگاه Lightning

قبل از این که با کابل لایتنینگ آشنا شوید، باید پورت لایتنینگ را بشناسید. پورت Lightning ، همان درگاه کوچکی است که در قسمت پایین برخی از آیفون‌ها، آی‌پدها و آی‌پادها دیده می‌شود. این پورت برای اولین بار در سال 2012 و با عرضه آیفون 5 معرفی شد. از آن زمان به بعد در زیر بسیاری مدل‌های آیفون، آی‌پد و برخی لوازم جانبی اپل قرار گرفت.

در واقع، درگاه لایتنینگ به عنوان یک رابط شارژ به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های اپل مثل: آیفون و آی‌پد طراحی شد. این پورت در مقایسه با پورت 30 پینی که قبلا در محصولات قدیمی‌تر آیفون استفاده می‌شد، کوچک‌تر و مقاوم‌تر است.

lightning cable

قابلیت‌های کابل لایتنینگ

از قابلیت‌های منحصر به فرد کابل لایتنینگ اپل می‌توان موارد بسیاری را نام برد. به عنوان مثال برای اتصال Connector به گوشی خود می‌توانید هر دو طرف آن را قرار دهید، یعنی هم از بالا هم از پایین سوکت درگاه، امکان ورود دارد. به علاوه، توان انتقال شارژ در لایتنینگ ایفون، به 12 وات می‌رسد، در حالی که این ظرفیت در پورت‌های USB حدود 9 وات است.

از سمت دیگر این کابل می‌تواند در عین شارژ کردن گوشیتان، داده‌ها و اطلاعات را به لپ تاپ یا هر دستگاه دیگر انتقال بدهد. یکی دیگر از ویژگی‌های کابل لایتنینگ ایفون، توانایی پردازش آنالوگ و پردازش دیجیتالی است. تنها نکته منفی که می‌توانیم درباره‌ی Lightning Cable بگوییم، عدم پشتیبانی این محصول از قابلیت فست شارژ – Fast Charge است. کابل لایتنینگ متاسفانه سرعت دلخواه و راضی کننده شارژ گوشی را ندارد و ممکن است کمی آزار دهنده باشد.

سرعت کابل شارژ لایتنینگ و Type-C

یو اس بی تایپ C تغییر محسوسی را در پورت‌ اتصال گوشی‌های آیفون ایجاد کرد که باعث شد این کابل قدرت بیشتری در شارژ کردن داشته باشد. این کابل قابلیت پشتیبانی 100 وات را دارد. پس با این محصول می‌توانید اطلاعات و داده‌های خود را با سرعت بهتر و بیشتری انتقال دهید. در واقع سرعت USB تایپ C برابر با 10 گیگابایت بر ثانیه بوده و ظرفیت بالاتری را نسبت به کابل لایتنینگ اپل دارد.

مقاله پیشنهادی : راهنمای خرید کول پد لپ تاپ

نکته قابل توجه این است که کمپانی‌های سازنده گوشی، کابل‌های شارژ پورت اتصال Type-C را در محصولات خود قرار داده‌اند که تولید آن بسیار مقرون به صرفه‌تر است. به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک مبدل کابل HDMI از این فناوری نیز بهره خواهد برد و برای درگاه Type C هم تولید خواهد شد.

تفاوت کابل شارژ لایتننیگ و کابل میکرو USB

در این بخش چند تفاوت مهم کابل‌های شارژ لایتنینگ با کابل‌های میکرو USB را برمی‌شماریم. شاید برخی از افراد بگویند که چرا تا وقتی که کابل میکرو USB هست باید از کابل لایتنینگ استفاده کرد. باید بگوئیم که مهمترین تفاوت‌های این دو کابل عبارتند از:

  • جهت ورودی کانکتور: کابل میکرو USB تنها از یک طرف قابل استفاده است و اگر جهت آن را به درستی در دست نگیرید، کانکتور به دستگاه متصل نخواهد شد. اما کابل شارژ لایتنیگ این مشکل را رفع کرده است و از هر دو طرف کابل می‌توان استفاده کرد و نیازی نیست قبل از اتصال جهت کانکتور را چک کنید.
  • توان انتقالی کابل: در کابل‌های میکرو USB توان انتقالی برابر با 9 وات می‌باشد اما در کابل‌های شارژ لایتنینگ این مقدار برابر با 12 وات است.
  • قابلیت انتقال اطلاعات: کابل‌های جدید لایتنینگ قابلیت انتقال اطلاعات از دستگاه‌های مختلف مانند گوشی همراه و آیپد به رایانه و لپ تاپ را دارد، اما این قابلیت در کابل‌های قدیمی و کابل‌های میکرو USB وجود ندارد. کابل‌های شارژ لایتنینگ می‌توانند سیگنال‌های آنالوگ مانند صدا را پردازش کنند و به راحتی می‌توان گوشی همراه را به دستگاه‌های پخش صدا متصل نمود.

کابل لایتنینگ چیست

خرید شارژر (آداپتور و کابل)

آداپتور شاژرر سه نوع است:

  • فست شارژ یا همان Fast-Charging که گوشی را در مدت زمان کمی شارژ می‌کند.
  • معمولی
  • آداپتور شارژ وایرلس: به صورت بی‌سیم و بدون نیاز به کابل گوشی را شارژ می‌کند. به این شرط که گوشی شما از قابلیت Qi یا شارژ بی‌سیم پشتیبانی کند.

اگر باتری گوشی‌تان قابلیت فست شارژ دارد بهتر است از شارژر فست ‌شارژ استفاده کنید. این شارژر در کمتر از نیم ساعت می‌توانید باطری گوشی را 50 درصد شارژ کند.

از نظر نوع کابل هم بسته به نوع گوشی کابل‌های مختلفی وجود دارد.

  • کابل USB تایپ A یا همان میکرو یو اس بی: که در حال حاضر بیشترین استفاده را بین گوشی‌های مختلف دارد. هر چند مدل‌های جدید گوشی سامسونگ از این نوع کابل استفاده نمی‌کنند.
  • کابل USB تایب C: این کابل مشابه تایپ A است اما کمی‌ بزرگتر است و گوشی‌های جدید از این نوع کابل استفاده می‌کنند.
  • کابل لایتنینگ Lightning: این نوع کابل برای گوشی‌های آیفون استفاده می‌شود. در حقیقت کابل مخصوص گوشی‌های برند اپل است.

باید ببینید گوشی شما چه مدل کابلی نیاز دارد و متناسب با آن کابل موردنظرتان را خریداری کنید. کابل‌ها هم کیفیت‌های مختلفی دارند. در قیمت‌های مختلف. هرچقدر کیفیت کابل بالاتر باشد ولتاژ و جریان دقیق‌تری به باتری می‌رسد و احتمال آسیب دیدن باتری کمتر است.

آداپتور شارژر بی‌سیم در حال حاضر امن‌تر از نوع کابلی است. چون از طریق میدان مغناطیسی گوشی را شارژ می‌کند. یعنی عملا ولتاژ و جریان مستقیم در کار نیست و اگر برق دارای نوسان باشد هیچ تاثیری روی سلامت باتری ندارد. کافیست گوشی را روی پد شارژر قرار دهید تا در مدت زمان نسبتا کمی فول‌شارژ شود. شارژر فندکی هم برای ماشین استفاده می‌شود. این شارژر از قسمت فندک ماشین تغذیه می‌شود و گوشی را شارژ می‌کند.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید