لوازم جانبی

نحوه صحیح تمیز کردن کیبورد کامپیوتر

نحوه صحیح تمیز کردن کیبورد کامپیوتر

نحوه صحیح تمیز کردن کیبورد کامپیوتر

امروزه میز کامپیوتر ما یک جبهه جنگ چند منظوره است؛ کارمان را پشت میز انجام می‌دهیم، پشت میز غذا می‌‍خوریم و حتی بعد از ساعات کاری ممکن است ساعت‌ها بازی کنیم. همچنین بعد از اتمام این کارها اجازه می‌دهیم تا کیبوردمان بعد از کار خاک بخورد، پس تعجبی در کثیف شدن کیبوردمان بعد از مدت کوتاهی نیست و تمیز کردن مکرر محیط کار و لوازم کار امری ضروری است. در این مطلب با روش درست تمیز کردن کیبورد کامپیوتر آشنا می‌شویم.

چرا باید کیبورد خود را تمیز کنیم؟

به ظاهر ممکن است نیازی به این کار نباشد، اما در واقع ذرات ریزی که وارد قسمت زیری دکمه‌های کیبورد می‌شوند علاوه بر این که آلودگی سطح کیبورد ما را زیاد می‌کنند، بعد از مدتی باعث درست کار نکردن یا حتی از کار افتادن کیبورد ما می‌شود.

چگونه کیبورد کامپیوتر را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن کیبورد کامپیوتر چند روش ساده وجود دارد که با انجام آن‌ها به صورت دوره‌ای می‌توانید تمیزی از محیط کار و عدم خراب شدن کیبوردتان بعد از مدت طولانی استفاده مطمئن شوید.

تمیز کردن کیبورد مکانیکی در خانه

ابزار‌هایی که برای تمیز کردن کیبورد نیاز داریم عبارتند از:

1- پیچ گوشتی تخت یا یک ابزار بلند فلزی

2- موچین

3- پارچه میکروفیبر

4- مایع ضدعفونی کننده و پاک کننده

5- گوش پاک‌کن

6- جاروبرقی

 

مقاله پیشنهادی : بهترین موس های گیمینگ سال 2023

 

جدا کردن کلیدها

در مرحله اول تمیز کردن کیبورد، باید سعی کنید سطح رویی دکمه های کیبورد را به آرامی جدا کنید، ممکن است برای این کار احتیاج به یک ابزار بلند یا پیچ گوشتی داشته باشید. بعضی از دکمه‌ها مانند Shift، Enter، و کلید بزرگ +، سخت‌تر جدا می‌شوند و باید حوصله بیشتری به خرج دهید. بهتر است آن‌ها را به آرامی به طرف چپ، راست و… تکان دهید تا راحت‌تر جدا شوند. بعضی از کلید‌ها مانند کلید‌های جهت دار به راحتی جدا می‌شوند و تنها با استفاده از یک موچین می‌توانید آنها را از قسمت زیرین اهرم جدا کنید.

تمیز کردن کیبورد

خاک‌زدایی با جارو برقی

در این مرحله از تمیز کردن کیبورد، با استفاده از جاروبرقی باید تمام خاکی را که در سطح زیرین کیبورد قرار گرفته است را تمیز کنید. همچنین با استفاده از موچین آلودگی هایی که بزرگ‌تر هستند و در بین کلید‌ها گیر کرده‌اند را بیرون بیاورید. ممکن است مجبور شوید چندین بار این‌کار را تکرار کنید تا بتوانید تمام آلودگی‌ها را برطرف کنید.

نحوه صحیح تمیز کردن کیبورد کامپیوتر

شستشوی کلیدها

در ادامه تمیز کردن کیبورد، باید تمامی کلید‌های جدا شده را داخل کاسه‌ای بریزید و آنها را با آب داغ بپوشانید. سپس مایع ضدعفونی کننده را اضافه کنید و اجازه دهید چند ساعت در این محلول خیس بخورند. بعد از اتمام کار، آن ها را با آب بشورید و با پارچه میکروفیبر لکه‎‌ها را پاک کنید. یک حوله پهن کنید و بگذارید کلید‌ها بر روی آن خشک شوند، در ابتدا چند ساعت آن‌ها را رو به بالا بچینید تا آب از داخل آن‌ها خارج شود. بسیار مهم است که قسمت زیرین صفحه کلید کاملا خشک شود زیرا این بخش در تماس با اجزای حساسی می‌باشد.

نحوه صحیح تمیز کردن کیبورد کامپیوتر

تمیز کردن قسمت داخلی

در همین حین که کلید‌ها خشک می‌شوند می‌توانید با استفاده از یک گوش پاکن آغشته به الکل یا مایع ضدعفونی کننده، فاصله بین کلید‌ها را به آرامی تمیز کنید.

وقتی همه کلید‌ها خشک شدند، آنها را دوباره به صفحه کلید بچسبانید. این کار را با همان کلید‌هایی که سخت‌تر جدا شدند آغاز کنید زیرا در این صورت، وصل شدن آنها راحت‌تر است.

نحوه صحیح تمیز کردن کیبورد کامپیوتر

اکنون شما یک صفحه کلید تمیز و زیبا دارید. حتی اگر صفحه کلید شما قدیمی باشد پس از انجام این مراحل بسیار بهتر به نظر می‌رسد.

تمیز کردن کیبورد لپ تاپ

تکان دادن لپ تاپ برای پاک کردن کیبورد

قبل از شروع تمیز کردن کیبورد، باید این مسئله جا بیفتد که هر کاری که در زیر انجام می‌دهید حتما باید پس از خاموش کردن لپ‌تاپ و قطع سیم برق انجام شود. اگر بخواهید به سادگی خرده‌های نان، گرد و غبار و سایر آت و آشغال‌های ریز را با دست پاک کنید، ممکن است در پیچ و خم بین کلیدهای کیبورد گیر بیفتند. خوشبختانه، برای خلاص شدن از شر آنها راه حل ساده‌ای وجود دارد.

در حالی که صفحه لپ‌تاپ باز است آن را وارونه کنید و به همان صورت که صفحه کلید رو به پایین است نگه دارید. برخی از خرد و ریزها در همین حال بیرون می‌ریزند. سپس بر روی آن ضربه بزنید یا لپ‌تاپ را تکان دهید تا قطعات سمج‌تر از آن خارج شود. به یاد داشته باشید که این کار را به آرامی انجام دهید. در هر شرایطی دلیلی برای ریسک وجود ندارد.

پاک کردن گرد و غبار کیبورد لپ تاپ

ممکن است متوجه لایه‌ای از گرد و غبار روی صفحه کلید لپ‌تاپ شوید، به ویژه اگر مدتی از آن استفاده نکرده باشید. مسلما، حتی اگر همیشه از لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنید نگه داشتن کاملا بی نقص آن کار دشواری است. چند روش مختلف برای خلاص شدن از گرد و غبار وجود دارد.

برای پاک کردن گرد و غبار و خرده زباله‌ها می‌توانید از یک برس نرم استفاده کنید. این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید زیرا قرار نیست با فشار دادن گرد و غبار در زیر کلیدها، ناخواسته همه چیز را بدتر کنید. برخی از برس‌ها با یک پاک‌کننده سیلیکونی همراه هستند که در تمیز کردن گوشه‌های محکم اطراف کلیدها به شما کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید یک جاروبرقی کوچک دستی را نیز امتحان کنید. اطمینان حاصل کنید که مکش آن خیلی زیاد نیست زیرا فقط می‌خواهید آن را برای پاک کردن گرد و غبار و زباله‌های ریز استفاده کنید. البته این کار واقعا ضروری نیست زیرا اکثر اوقات استفاده از یک برس همین کار را انجام می‌دهد. اما پیشنهاد می‌کنم به جای اسپری هوای فشرده که گرد و غبار را پراکنده می‌کند از جارو برقی برای مکیدن و جمع کردن آنها استفاده کنید.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید