لوازم جانبی

قابلیت نویز کنسلینگ چیست ؟

نویز کنسلینگ

نویز کنسلینگ چیست ؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که هدفون‌هایی با فناوری حذف صدای محیط یا نویز کنسلینگ چیست؟ همان‌طور که از نام این تکنولوژی برمی‌آید، استفاده از آن در هدفون‌ها باعث حذف صدای مزاحم محیط خواهد شد، اما چگونه؟ برای اینکه با این قابلیت بیشتر آشنا شوید و بدانید فناوری نویز کنسلینگ چیست وچگونه نویز کنسلینگ را فعال کنیم ، در این مقاله با تکنولایف همراه باشید.

اگر در محیط‌های شلوغ رفت‌و‌آمد می‌کنید یا در محیط کارتان مدت زمان طولانی در معرض صداهای مختلف و بلند هستید، نه تنها باعث می‌شود تمرکز و بهره‌وری‌تان کاهش پیدا کند، در دراز مدت باعث می‌شود مشکلات شنوایی هم پیدا کنید. هم‌چنین فرض کنید در چنین محیط شلوغی می‌خواهید به موسیقی گوش دهید یا مکالمه‌ای با شخص مهمی دارید، راهکار شما چیست؟

در گذشته راهکار این بود که صدا را بلند کنید تا صداهای اطراف را بپوشاند اما در حقیقت این کار به جای کاهش دادن سر و صدای محیط باعث آسیب بیشتر به سیستم شنوایی خواهد شد، پس چاره چیست؟ هدفون نویز کنسلینگ!

کارشناسان در صنعت هوایی راه حل این مشکل را پیدا کردند و در اواخر دهه سی میلادی شروع به گسترش فناوری حذف صدای مزاحم محیط یا همان Noise Cancelling کردند. واضح است که این فناوری در هدفون‌های مخصوص خطوط هوایی و برج مراقبت فرودگاه‌ها کاربرد اساسی دارد.

نویز کنسلینگ

نحوه‌ی عملکرد و انواع فناوری Noise Cancelling

همه‌ی ما می‌دانیم که صداها در واقع ارتعاشاتی با طول موج مشخص هستند که خود را به گوش ما می‌رسانند. هر صدایی با توجه به بلند یا کم بودن آن طول موج متفاوتی را ایجاد می‌کند.

حالا دستگاه‌های مجهز به نویز کنسلینگ برای اینکه این امواج جانبی در هنگام استفاده از هندزفری یا هدفون کمتر به گوش ما برسند و مزاحمت زیادی ایجاد نکند، از دو روش استفاده می‌کنند:

  • نویز کنسلینگ پسیو

Noise Cancelling در این حالت به سخت افزار و نوع طراحی فیزیکی هدفون و هندزفری برمی‌گردد. در واقع اگر در لیست مشخصات هدفون تنها به نویز کنسلینگ پسیو آن اشاره شده بود، منظور طراحی خاص گوشی‌های هدفون است. این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که صداهای مزاحم کمتر به گوش برسند. بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار این طراحی را در نظر گرفته‌اند.

البته بعضی از شرکت‌ها به صورت ویژه برای طراحی دستگاه خود با این قابلیت تلاش کرده‌اند و از متریال مخصوصی برای جذب بیشتر امواج کمک گرفته‌اند.

برای مثال شرکت اپل که در طراحی ایرپاد پرو از سری‌های سیلیکونی به منظور ایزوله کردن محیط گوش استفاده کرده است. این شرکت سری‌های سیلیکونی را در سه سایز مختلف ارائه کرده تا افراد اندازه‌ی متناسب آن را برای گوش خود انتخاب کنند. باید در نظر داشت که استفاده از این متریال و طراحی خاص در اغلب موارد به قیمت افزایش وزن دستگاه تمام خواهد شد.

 معمولاً این هندزفری یا هدفون‌ها به صورت کامل گوش شما را پر می‌کنند تا هیچ راهی برای ورود صدا باقی نماند.

رفع نویز به صورت پسیو به شما کمک می‌کند تا در محیط‌های شلوغ و پر از سروصدا‌های نامنظم تمرکز بیشتری داشته باشید.

 

مقاله پیشنهادی : واتر کولینگ چیست ؟

 

  • نویز کنسلینگ اکتیو

وقتی برای خرید هدفون نویز کنسلینگ اقدام می‌کنید، حتماً از داشتن فناوری رفع نویز فعال آن مطمئن شوید. در واقع می‌توان گفت که منظور اصلی از فناوری Noise Cancelling نوع active یا فعال آن است.

این فناوری که از تکنولوژی بالایی استفاده می‌کند، تمام امواج‌های صوتی اطراف شما را مورد بررسی و شناسایی قرار می‌دهد. سپس طولی موجی درست معکوس آن‌ها تولید کرده تا موج موردنظر را خنثی کند و به این صورت موجب حذف نویز قبل از رسیدن آن به گوش شما خواهد شد.

این تکنولوژی به خصوص در شبیه سازی موج‌های صوتی یکنواخت بسیار موفق عمل می‌کند. منظورمان از موج‌های صوتی یکنواخت، صداهایی است که به صورت ثابت در محیط پخش می‌شوند و شما را آزار می‌دهند. مثل صدای قطار در طول سفر و یا صدای عبور و مرور ماشین در خیابان‌های پر رفت و آمد.

نویز کنسلینگ در هدفون چگونه عمل می‌کند؟

هدفون‌ها و هندرفری‌های نویز کنسلینگ بر پایه یکی از اصول فیزیک یعنی اصل آنتی فاز عمل می‌کنند، این اصل مفهوم ساده‌ای است اما به‌سختی می‌توانید آن را دقیقاً درک کنید. وقتی دو موج یکسان هم فرکانس با دامنه یکسان را روی همدیگر قرار دهیم، بلندترین و پایین‌ترین نقاط آن‌ها با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و در حالتی قرار می‌گیرند که در علم فیزیک به آن آنتی فاز گفته می‌شود و باعث ایجاد  طول‌موج بزرگ‌تر (صدای بلندتر) می‌شود؛ اما درصورتی‌که دو موج با هم روی هم قرار بگیرند و دقیقا با نصف طول موج با بالاترین و پایین‌ترین موج دیگر هماهنگ شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

در این حالت امواج در حالتی قرار می‌گیرند که به آن خارج از فاز گفته می‌شود. در این حالت امواج به دلیل عمل کردن فشار مثبت یک موج در مقابل فشار منفی موج دیگر (یا بالعکس)، از یکدیگر تفریق می‌شوند. در این حالت یک موج اضافه می‌شود و یک موج کم می‌شود؛ بنابراین هیچ موجی باقی نمی‌ماند.

noise cancelling

آیا نویز کنسلینگ باعث سرگیجه می‌شود؟

متأسفانه پاسخ این سؤال مثبت است و افرادی که از هدفون‌ها یا هندرفری‌های نویز کنسلینگ استفاده می‌کنند، معمولاً احساس سرگیجه و سردرگمی دارند. در برخی موارد مشکلاتی مثل سردرد و حالت تهوع نیز برای این افراد ایجاد می‌شود. طبق گفته دکتر «سارا استاک پل» (Sarah Stockpole)، دکتر گوش حلق و بینی این فناوری باعث تحریک گیرنده‌های متصل به استریوسیلیای گوش (برآمدگی‌های مو مانند کوچکی که برای شنوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند) می‌شود.

زمانی که این گیرنده‌ها تحریک می‌شوند، به‌ اشتباه به مغز این پیام را ارسال می‌کنند که سر در حال حرکت است. در این حالت در حالی‌ که چشم‌ها ثابت هستند، ارسال پیام‌های ترکیب‌ شده با یکدیگر به مغز باعث می‌شود مغز تصور کند سر فرد در حال حرکت است و به همین دلیل فرد احساس می‌کند سرگیجه دارد.

راه‌حل کاهش شدت این مشکلات در فرد، کاهش میزان نویز کنسلینگ فعال یا همان نویز کنسلینگ است که در مورد آن توضیح دادیم. کاهش میزان نویز به چند روش می‌تواند انجام شود. نخسین راه‌حل کاهش میزان نویز کنسلینگ توسط اپلیکیشن‌های اختصاصی هندرفری‌ها یا هدفون‌ها است که همراه‌ با برخی از آن‌ها عرضه می‌شود. شما می‌توانید از طریق کنترل پنل این اپلیکیشن‌ها یا بخش‌های مشابه میزان حذف نویز را به‌راحتی کاهش دهید.

راه‌حل دوم رفع این مشکل، خرید هدفون‌ها و هندرفری‌های نویز کنسلینگ میان‌رده و نه‌چندان خوب است! البته باید این نکته را هم خاطرنشان کنیم که چنانچه قابلیت نویز کنسلینگ باعث ایجاد سردرد، سرگیجه و حالت تهوع در شما نمی‌شود، استفاده از هدفون‌ها و هندرفری‌های نه‌چندان خوب (نسبت به نمونه‌های مشابه رده‌بالاتر) می‌تواند برایتان آزاردهنده باشد؛ بنابراین در هنگام خرید هدفون‌ها و هندرفری‌های نویز کنسلینگ باید دستگاهی را انتخاب کنید که کاملاً مناسب شرایط جسمی شما باشد.

راه‌حل سوم جلوگیری از ایجاد مشکلات جسمی ناشی از نویز کنسلینگ، خرید دستگاه‌های فاقد این قابلیت است. راه‌حل چهارم هم خرید دستگاه‌هایی است که مجهز به نویز کنسلینگ باشند؛ اما امکان خاموش یا روشن کردن این قابلیت در آن‌ها وجود داشته باشد.

در ضمن باید این نکته را متذکر شویم که درصورتی‌که معمولاً در محیطی هستید که باید به سروصدای اطراف خود واکنش سریع نشان دهید و می‌خواهید در چنین محیط‌هایی با هدفون یا هندزفری موسیقی گوش دهید، به‌هیچ‌وجه نباید دستگاه‌های دارای قابلیت نویز کنسلینگ را برای خرید انتخاب کنید و استفاده از چنین هندزفری‌ها و هدفون‌هایی می‌تواند برای‌تان دردسرآفرین شود.

لازم به توضیح است که برخی هندرفری‌ها و هدفون‌های ارزان‌قیمت دارای فناوری نویز کنسلینگ پسیو (Passive Noise Cancelling) هستند. در این دستگاه‌ها میکروفون برای ضبط صداهای محیطی و همچنین قطعات الکترونیکی برای تشخیص صداهای مزاحم محیطی و حذف آن‌ها وجود ندارد و تنها پوشش فیزیکی روی گوشی‌های آن‌ها قرار گرفته تا از ورود صداهای محیطی مزاحم به داخل گوش به‌صورت فیزیکی تا جای ممکن جلوگیری شود و فرد صدایی شفاف را بشنود.

جالب است بدانید که کیفیت کلی صدای دستگاه‌های دارای فناوری اکتیو نویز کنسلینگ نسبت به دستگاه‌های مجهز به نویز کنسلینگ، معمولا کمتر است. به همین دلیل بسیاری از سازندگان هدفون‌ها و هدست‌ها تمایل به استفاده از فناوری اکتیو نویز کنسلینگ ندارند. در ضمن در هنگام استفاده از دستگاه‌های اکتیو نویز کنسلینگ فشار خفیفی را روی گوش‌های‌تان احساس می‌کنید؛ درست مانند زمانی که در تونل در حال رانندگی هستید یا زمانی در هواپیمای در حال صعود و ارتفاع گرفتن حضور دارید. اگرچه فشار خفیف روی گوش‌ها دردناک نیست، اما در استفاده طولانی‌مدت می‌تواند آزاردهنده باشد.

در کل اگر بخواهیم این دو فناوری را به‌صورت کلی و مختصر مقایسه کنیم، باید بگوییم دستگاه‌های اکتیو نویز کنسلینگ  در هنگام پخش اصواتی با فرکانس پایین عملکرد بهتری دارند؛ اما در مقابل دستگاه‌های پسیو نویز ارزان‌تر هستند و کیفیت بهتری را ارائه می‌دهند.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید