لوازم جانبی

اسپلیتر چیست ؟

اسپلیتر چیست ؟

اسپلیتر چیست ؟

کلمه Split به معنی دونیم کردن هست که معمولا هم تقسیم به اعداد زوج رو با split بیان میکنن . Splitter هم همونطور که از اسمش معلومه وظیفه تقسیم کردن یا جدا کردن رو داره . اما جدا کردن چی ؟ جدا کردن سیگنال خط تلفن اصلی به یک سیگنال تلفن و یک سیگنال  ADSL . اسپلیتر یک دستگاه کوچک معمولا سفید رنگیه که کلا ۳ تا پورت داره . ۱ پورت ورودی و دو تا پورت خروجی .

در بحث تجهیزات شبکه هدف از آفرینش اسپلیتر این بوده که مردم بدون دغدغه به اینترنت وصل شن و البته بدون دغدغه با تلفن صحبت کنن . همونطور که می دونید و شاید هم ندونید ، سرویس ADSL روی همون خط تلفنی که باهاش مکالمه تلفنی دارید سوار میشه و برای ADSL یه خط مجزا در نظر نمی گیرن ، از اونجایی که سیگنال ADSL ( دیجیتال ) و سیگنال تلفن ( آنالوگ ) هیچ ربطی به هم ندارن تو کار همدیگه دخالت می کنن و به اصطلاح کانفیلیکت یا تداخل بوجود میاد .

یه دفعه وسط کار با اینترنت اگه تلفن زنگ بخوره ، اینترنت قطع میشه و یا موقعی که به اینترنت وصل هستین ، حین مکالمه صدای هوم و یا نویز میشنوید . به همین دلیل اسپلیتر در مواقعی استفاده میشه که اولا این اتفاقات واستون بیفته ، ثانیا خط تلفن و سرویس ADSL تون هر دو روی یک خط باشه . در مواقعی که شما یک خط تلفن رو مخصوص سرویس ADSL می گیرید و قصد مکالمه تلفنی ندارید ، مشکلی پیش نمیاد . اسپلیتر جز وسایل الکترونیکی Passive یا غیر فعال به شمار میره ، یعنی برای کار احتیاج به برق نداره .

 

اسپلیتر

تشریح مدار داخلی Splitter

در داخل Splitter یک مدار الکترونیکی و ۳ پورت وجود دارد. مدار الکترونیکی اسپلیتر از یک خازن و سیم‌پیچ و مقاومت تشکیل شده است. به این مدار فیلتر پایین گذر گفته می‌شود. کار اسپلیتر گرفتن فرکانس بالای ADSL از روی خط تلفن و انتقال تنها سیگنال‌های صوتی به سمت دستگاه تلفن است.در اسپلیتر سیگنال ورودی از Line مستقیم به پورت ADSL می‌رود. اما سیگنال ورودی برای خارج شدن از پورت Phone از مدار الکترونیکی که در بالا بیان کردیم می‌گذرد.

فیلتر پایین گذر

زمانی که خازن به صورت سری در مدار قرار می‌گیرد، فرکانس بالا نمی‌تواند از آن عبور کند. به همین صورت اگر در مدار یک سیم‌پیچ به صورت سری قرار داده شود مانع از عبور فرکانس بالا می‌شود.بنابراین می‌توان اینگونه بیان کرد سیمی که از سوکت Line به سمت سوکت Phone می‌رود، از فیلتر پایین گذر عبور می‌کند. در فیلتر پایین گذر ما از خازن و یک سیم‌پیچ برخورداریم که مانع از عبور فرکانس‌های بالا یا همان فرکانس‌های ADSL می‌شوند. به این ترتیب از خروجی Phone تنها سیگنال‌های صوتی خارج می‌شوند.

کاربرد Splitter

کاربرد Splitter در منازل و اداراتی که از ADSL استفاده می‌کنند و در کنار آن هم‌ زمان از یک یا چند دستگاه تلفن بر روی همان خط استفاده می‌کنند، مشخص میشود.

فواید استفاده ازSplitter

 تا اینجا با این موضوع آشنا شدید که نویز گیر مودم چیست یا همان اسپلیتر مودم چیست؟ حال درباره ی فواید آن صحبت میکنیم. وجود اسپلیتر بر سرراه تلفن مانع از دریافت نویز و شنیدن صدای خش‌خش روی بوق خط می‌شود. کاهش نویز توسط اسپلیتر موجب تغییر و افزایش میزان SNR خط اینترنت ADSL خواهد شد. در نتیجه میزان سرعت اینترنت افزایش و میزان قطعی و وصلی آن بر اثر نویز بالای خط، کاهش خواهد یافت.با وجود اسپلیتر می‌توانید به طور همزمان از یک پریز تلفن برای مودم و دستگاه تلفنتان استفاده کنید.

برای انواع مودم ها کانفیگ ها یکسان است، اما جای گزینه های آن متفاوت اگر به دنبال  کانفیگ مودم تی پی لینک هستید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

اسپلیتر چیست ؟

نحوه اتصال اسپلیتر به مودم و تلفن

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که چگونه نویز گیر را وصل کنیم ؟ با ما همراه باشید در ادامه به این موضوع می پردازیم.نحوه نصب اسپلیتر به مودم را با دقت انجام دهید تا  به درستی نویز خط شما گرفته شود:

  • از سوکت تلفنی که پشت مودم قرار دارد یک کابل تلفن وصل کرده و به سوکت Modem روی اسپلیتر متصل کنید.
  • از دستگاه تلفن خود یک کابل تلفن به سوکت Phone بر روی اسپلیتر متصل کنید.
  • در نهایت یک کابل تلفن از سوکت Line اسپلیتر به پریز تلفن وصل کنید.
  • شما می‌توانید دستگاه تلفن را با اسپلیتر به صورت جداگانه روی یک پریز و مودم را نیز با اسپلیتر به پریز تلفن دیگری وصل کنید.

به نحوه اتصالات باید دقت کنید، در صورتی که اتصال اشتباه باشد ممکن است صدای بوق خط تلفن قطع شود یا اینترنت وصل نشود.

آیا اسپلیتر باعث کندی سرعت میشه؟

شاید این سوال خیلی‌ از کاربران باشد که آیا این Splitter که در ظاهر باعث ایجاد مانع بین خط تلفن اصلی و مودم شما شده است، باعث کندی سرعت اینترنت می‌شود یا خیر؟ جواب این سوال یک خیر بزرگ است! اتفاقا یک اسپلیتر نقش بسیار مهمی در افزایش سرعت اینترنت شما در هنگام استفاده همزمان از مودم و تلفن ایفا می‌کند. یعنی استفاده از اسپلیتر مودم توسط متخصصان شبکه بسیار توصیه می‌شود. چون با جدا سازی دو بازه فرکانسی از هم، ‌کیفیت هر دو را افزایش داده و از تداخل آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 

مقاله پیشنهادی : راهنمای خرید موس پد گیمینگ

 

اسپلیتر مودم چه کار می‌کنه؟

اگر شما از یک مودم ADSL و یک دستگاه تلفن بدون استفاده از یک نویز گیر مودم (که کار اشتباهی است) استفاده می‌کنید، نویز فرکانس بالا که توسط ADSL استفاده می‌شود، ممکن است بر روی تلفن شما تاثیر بگذارد و شما در زمان مکالمه سر و صداهای بسیاری بشنوید و احتمالا به جای صدای طرف مقابل فقط نویز خواهید شنید. به منظور جدا نگه داشتن این دو سیستم یعنی سیستم ADSL و سیستم PSTN و مانع ایجاد تداخل این دو سیستم با یکدیگر شدن، بسیار ضروری است که آن دو سیستم را از خط تلفن اصلی جدا کنیم. اینجاست که نویزگیر مودم  یا همان نویزگیر مودم وارد عمل می‌شود.
اسپلیتر مودم چگونه به حذف نویز کمک می‌کند؟

Splitter مودم دارای یک مدار داخلی است که با نام یک فیلتر پایین گذر (low pass filter) شناخته می‌شود. به عبارت ساده تر، یک فیلتر پایین گذر اجازه می‌دهد فرکانس پایین تر از یک مقدار مشخصی از فرکانس عبور کند و فرکانس‌‎های بالاتر را فیلتر می‌کند. در این مواقع، Splitter مودم اجازه می‌دهد که سیگنال صدا که گستره فرکانس پایینتری (بین 300 هرتز تا 3.4 کیلوهرتز) دارد از خروجی تلفن Splitter عبور کند. بقیه خروجی که فیلتر شده است (یعنی بین بازه 25 کیلوهرتز تا 1.1 مگاهرتز) مستقیما به خروجی مودم ADSL ارسال خواهد شد. طرز کار ساده‌ای داشت، نه؟
می‌شود از اسپلیتر مودم استفاده نکرد؟
حالا شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا می‌شود برای استفاده از یک مودم ADSL یا یک دستگاه تلفن از اسپلیتر استفاده نکند؟ جواب مشخص است. اگر شما فقط از یک دستگاه، مودم یا تلفن، در آن واحد استفاده می‌کنید و آن را مستقیما به پریز تلفن می‌زنید، تداخل سیگنالی وجود نخواهد داشت. برای مثال اگر مودم ADSL خود را مستقیما به پریز اصلی وصل کنید، بدون اسپلیتر نیز هیچ مشکلی نخواهد داشت چون دیگر تلفنی وجود ندارد که در سیگنال ADSL تداخل ایجاد نماید.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید