لوازم جانبی

دی پی آی ماوس چیست و چه کاربردی دارد ؟

gaming mouse

دی پی آی ماوس چیست ؟

احتمالا هنگام استفاده از لپ تاپ یا کامپیوترها متوجه شده‌اید که نشانگر ماوس روی صفحه کندتر یا سریع‌تر از آنچه که به آن عادت کرده اید، حرکت می‌کند. این کندی یا سریع بودن نشانگر، به دی پی آی موس مربوط است.

Dpi یکی از فاکتورهای مهم برای خرید موس است که در ادامه با مثالی به تعریف کاربرد آن می‌پردازیم و متوجه اهمیت آن خواهید شد. با پارتاک رایانه تا انتهای این مقاله همراه باشید.

DPI  چیست؟

دی پی آی دکمه‌ای است که روی موس قرار گرفته و استانداردی برای تشخیص حساسیت موس است. عبارت dots per inch به معنی نقطه در اینچ یا پیکسل در اینچ است که از مخفف آن با نام dpi برای موس استفاده می‌شود.

این واژه به اندازه‌گیری سرعت حرکت نشانگر روی صفحه، در رابطه با فاصله‌ای که کاربر موس را حرکت می دهد، اشاره دارد.

دی پی آی چیست

کاربرد دی پی آی موس

بیایید با یک مثال مفهوم و کاربرد دکمه دی پی آی روی موس را متوجه شویم. فرض کنید که ماوس خود را یک اینچ به سمت راست با DPI پایین حرکت داده‌اید.

حالا فرض کنید که با دی پی آی بالاتری موس خود را یک اینچ به سمت راست حرکت داده‌اید. در هر دو حالت مسافت طی شده یکسان است اما در حالت دوم که دی پی آی موس بالاتر است، حساسیت موس شما نیز بیشتر است.

در واقع هرچه مقدار دی پی آی ماوس بیشتر باشد، حساسیت بیشتری نیز دارد. یعنی اگر ماوس شما روی 800 DPI تنظیم شده باشد،

به ازای هر اینچ که ماوس را حرکت می‌دهید، مکان نما 800 پیکسل روی صفحه حرکت می‌کند. اگر دی پی آی را افزایش دهید، مکان نما به همان نسبت سریع‌تر حرکت می‌کند.

به عبارتی دیگر عدد دی پی آی تعیین می‌کند که مکان نما در هر اینچ از حرکت ماوس، چقدر حرکت کند. هر زمان که موس خود را حرکت می دهید، سیگنالی به رایانه شما ارسال می شود که نتیجه آن حرکت مکان نما روی صفحه است. این سیگنال با توجه به عدد DPI متفاوت است.

اهمیت بالا بودن دی پی آی موس در موس‌ های گیمینگ بسیار زیاد است. این موضوع به قدری مهم است که یک موس گیمینگ خوب با مشخصه عدد dpi آن تشخیص داده می‌شود. علت این موضوع هم مربوط به سرعت بالای موس است که باعث عملکرد بهتر گیمر در بازی می‌شود.

گیمرها به خوبی می‌دانند که در بازی‌های استراتژیک سرعت موس حکم مرگ و زندگی را دارد.

اگر یک ماوس خوب می خواهید، دی پی آی یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. ماوس‌های معمولی دارای DPI 1600 هستند و ماوس‌های بازی معمولاً 4000 DPI یا بیشتر دارند. با نگاهی ساده به تفاوت این اعداد می‌توانید اهمیت دی پی آی را در بازی ها متوجه شوید.

کاربرد دی پی آی

چگونه می‌توانیم DPI موس را پیدا کنیم؟

متاسفانه باید بگوییم هیچ راه ساده و آسانی برای پیدا کردن عدد دقیق DPI ماوس وجود ندارد مگر اینکه مجهز به ابزار وسایل دقیق علمی باشید.

راه ساده و مرسوم این است که به مشخصات فنی روی جعبه موس خود نگاه کنید؛ البته با فرض صحت داشتن آن اطلاعات! به طور کلی، موس ‌های ارزان قیمت در دهه اول 2000 میلادی، دارای DPI 800 و ماوس های از سال 2010 به بعد، دارای بازه DPI بین 1200 تا 1600 هستند.

چگونه باید DPI موس را تنظیم کرد؟

این قابلیت برای ماوس‌های ارزان قیمت فعال نیست، با این‌حال، شما می‌توانید از طریق تنظیمات موس در ویندوز، سرعت حرکت موشواره خود را افزایش دهید که این روش، برای کارهایی به جز انجام بازی، جوابگو خواهد بود.

اما در خصوص ماوس‌های گیمینگ، قضیه متفاوت است. بسیاری از ماوس‌های گیمینگ دارای کلیدی برای تنظیم و تغییر DPI هستند.

DPI در برخی از ماوس‌های گیمینگ دارای 3 مقدار ثابت 1200، 1600 و 2000 است و در برخی دیگر، امکان تنظیم در محدوده برای کاربر وجود دارد. به عنوان مثال از 400 تا 4000. معمولا توسط کلید DPI می‌توانید میزان دقت را کم یا زیاد کرده و یا حتی DPI خاصی را فعال کنید.

آیا DPI موس بالاتر، بهتر است ؟

داشتن DPI موس بالاتر می‌تواند بهتر باشد، اما تنها دلیل وجود ماوس‌های گیمینگ نیست. به احتمال بالا اگر ماوس گیمینگی مانند ماوس Logitech G903 با ماکسیموم DPI 12,000 را برای خود تهیه کنید، بازهم DPI موس خود را در حدود 2000 تا 3000 قرار خواهید داد.

به همین دلیل اگر به صورت تفریحی به بازی می‌پردازید بهتر است تا یک ماوس گیمینگ با کیفیت تهیه نمایید تا توانایی ارائه قابلیت‌های مورد نیاز شما مانند سنسور با دقت ردیابی بالا و قابلیت تنظیم دکمه‌های ماکرو را داشته باشد؛ اما در عین حال نیازی به تهیه یک ماوس گیمینگ فوق حرفه‌ای را ندارید و با یک ماوس گیمینگ ارزان قیمت اما حرفه‌ای مانند لاجیتک G102 می‌توانید عملکرد خود را در بازی ارتقا دهید.

نیازی اگر می‌خواهید ماوس گیمینگی برای خود تهیه کنید فاکتورهای دیگری مانند ابعاد، وزن، نحوه گرفتن ماوس و قرار گیری و تعداد دکمه‌ها نیز اهمیت دارند و پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله راهنمای خرید ماوس گیمینگ را مطالعه کنید.

high dpi

آیا DPI در بازی نیز موثر است؟

اگر از صفحه نمایش معمولی بهره می‌برید، موس هایی با میزان ۱۶۰۰ DPI برای آن بسیار خوب است. خوب این به چه معناست؟  این میزان DPI به این معنی است که اگر شما موس خود را به اندازه یک اینچ (۲٫۵۴ سانتی متر) تکان دهید، نشانگر موس به اندازه ۱۶۰۰ پیکسل جابجا خواهد شد.

ولی میزان بیش از آن زیاد جالب نیست. اگر DPI موس بیشتر از این باشد ممکن است کنترل آن برای شما سخت شود مگر اینکه کیفیت صفحه نمایش بسیار بالا باشد.پس اگر صفحه نمایشی بسیار با کیفیت مثل صفحه نمایش رتینای مک با ۳۰۰ پیکسل در هر اینچ در اختیار داشته باشید شاید استفاده از موسی با DPI بالا معقول باشد.

موس های بازی معمولا تا ۴۰۰۰ DPI هم قابل تنظیم هستند که البته این مقدار از طریق دکمه های تعبیه شده روی موس قابل کاهش یا حتی افزایش هم است.

پس می‌توان نتیجه گرفت که در موس‌هایی با استفاده‌ی خانگی میزان DPI بالا تنها جنبه تبلیغاتی دارد.

بستگی به نوع بازی که یک گیمر انجام می‌دهد میزان DPI موس او باید تنظیم شود. در واقع در بسیاری از بازی‌های اول شخص تیراندازی، گیمرها باید DPI موس گیمینگ خود را روی ۱۲۰۰ یا حتی ۸۰۰ قرار دهند. خوبی این عمل چیست؟  چون کنترل بیشتر موس توسط بازیکن میسر می‌شود.

این نکته نیز قابل ذکر است که هر چه DPI موس پایینتر باشد اجبارا  موس پد های بزرگتری نیز باید استفاده شود. گاهی عرض این موس پدها به اندازه کیبورد است تا مانور موس روی پد بیشتر باشد.

mouse performance

چگونگی تاثیر دی پی آی به روی عملکرد شما

ماوس‌هایی که دی پی آی بالا دارند برای افراد خاصی کاربرد دارند. معمولا کاربران عمومی با 800 DPI یا کمتر از آن به خوبی کار می کنند و کند بودن نشانگر مشکلی در کار آن ها ایجاد نمی کند.

افراد خاصی مانند گیمرها، دیزاینرها، طراحان گرافیک و سایر افرادی که در کار خود از صفحه‌ نمایش بزرگی استفاده می‌کنند و سرعت در حرکت موس برایشان اهمیت دارد، بالا بودن عدد دی پی آی تاثیر بسیار مثبتی به روی عملکردشان می گذارد.

بنابراین اگر شما کاری را انجام می دهید که به دقت بالایی نیاز دارد، حتما موس خود را به یک موس با dpi بالا ارتقا دهید.

برای اینکه بدانید مقدار دی پی آی موس باید چقدر باشد، لازم است که به بزرگی و وضوح صفحه نمایش خود توجه کنید. طبیعتا صفحه نمایشی با وضوح بالا، دارای پیکسل های بیشتری است و در نتیجه به DPI بالاتری نیاز دارد.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید