نرم افزار و اپلیکیشن

قابلیت‌های کاربردی ویندوز ۱۰ که پایشان به ویندوز ۱۱ نرسید

قابلیت‌های کاربردی ویندوز ۱۰ که پایشان به ویندوز ۱۱ نرسید

مایکروسافت بعضی از قابلیت‌های کلیدی ویندوز ۱۰ را از نسخه جدید سیستم‌عامل خود حذف کرده است که بر تعامل کاربر با رایانه شخصی تأثیر می‌گذارد.

بیشتر صحبت‌های پس از مراسم بزرگ رونمایی مایکروسافت درباره قابلیت‌های اضافه‌شده به این سیستم‌عامل است؛ اما باید به این مسئله اشاره کرد که با رسیدن این به‌روزرسانی نرم‌افزاری در اواخر سال جاری، برخی از ویژگی‌های آشنا کنار گذاشته خواهد شد.

به گزارش Tomsguide، برخی از ویژگی‌های اصلی ویندوز ۱۰ در ویندوز ۱۱ حذف یا جایگزین می‌شوند و این می‌تواند روی نحوه تعامل روزانه شما با رایانه شخصی تأثیر بگذارد. در اینجا نگاهی دقیق به مهم‌ترین موارد حذف‌شده در جدیدترین نسخه ویندوز شده است.

خداحافظی با کاشی‌های زنده

کاشی‌های زنده (Live Tiles) در حال رفتن هستند. این قابلیت که با ویندوز ۸ معرفی و در نهایت با منوی استارت ادغام شد، در ویندوز ۱۱ با شبکه‌ای از آیکون‌های برنامه جایگزین می‌شود. ویجت‌های جدیدی که مایکروسافت معرفی کرده است، به‌عنوان جایگزینی برای کاشی‌های زنده نیز عمل می‌کنند.

هیچ‌کدام از نرم‌افزارها یا وب‌سایت‌های پین‌شده‌ای که در حال حاضر روی ویندوز ۱۰ دارید، هنگام ارتقا به ویندوز ۱۱ جابه‌جا نمی‌شوند؛ پس قبل از به‌روزرسانی سیستم‌عامل خود این مسئله را در نظر داشته باشید.

کاهش نقش کورتانا در ویندوز ۱۱

کورتانا، دستیار صوتی مایکروسافت که از هالو الهام گرفته شده است، بانوی اصلی ویندوز ۱۱ نخواهد بود. دستیار صوتی به نوار وظیفه پین نمی‌شود یا در مراحل نصب وجود ندارد. این موارد تغییرات عمده‌ای نسبت به ویندوز ۱۰ تلقی می‌شوند.

جایگزینی حالت تبلت با قابلیتی دیگر

حالت تبلت در ویندوز ۱۱ وجود ندارد؛ اما دلیل این است که مایکروسافت قابلیت سازگاری خودکار برای تبلت و دستگاه‌های لمسی را به جدیدترین نسخه سیستم‌عامل خود اضافه کرده است. در عوض، ویندوز ۱۱ به‌طور خودکار سازگاری با اهداف لمسی را افزایش می‌دهد و رابط کاربری را برای دستورها لمسی تنظیم می‌کند.

رفتن چندین نرم‌افزار مایکروسافت از ویندوز ۱۱

نرم‌افزارهای Skype ،OneNote ،Paint 3D و 3D Viewer دیگر در ویندوز ۱۱ وجود نخواهند داشت؛ اما می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه مایکروسافت (Microsoft Store) بارگیری کنید. البته اگر در حال ارتقای ویندوز ۱۰ به ۱۱ هستید، موارد گفته‌شده حذف نمی‌شوند.

به‌ویژه اسکایپ، در ویندوز ۱۱ نقش کمتری خواهد داشت. این نرم‌افزار با Microsoft Teams که در سیستم‌عامل به‌روز شده وجود دارد، جایگزین می‌شود.

محدود شدن Windows S

Windows S، حالت ساده و محدودی که فقط اجازه استفاده از نرم‌افزارهای فروشگاه مایکروسافت را می‌دهد، فقط در نسخه Windows 11 Home در دسترس خواهد بود.

سایر تغییرات ویندوز ۱۱

نوار وظیفه فقط در پایین صفحه قابل استفاده است؛ در ویندوز ۱۱ نمی‌توانید آن را به سایر قسمت‌های صفحه پین کنید. همچنین اینترنت اکسپلورر در ویندوز ۱۱ وارد نمی‌شود. مایکروسافت در ژوئن ۲۰۲۲ رسماً مرورگر اینترنت خود را بازنشسته می‌کند و به جای آن نسخه دوباره طراحی‌شده Edge را مورد استفاده قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد هر نرم‌افزار حذف‌شده با گزینه‌های بهتر و پیشرفته‌تری جایگزین شده است. اگر بخواهید به بعضی از گزینه‌های حذف‌شده دسترسی داشت باشید و بار دیگر از آن‌ها استفاده کنید، در فروشگاه‌های نرم‌افزاری مایکروسافت در دسترس هستند.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید