لوازم جانبی

راهنمای خرید پاور بانک

راهنمای خرید پاور بانک

تا چند سال پیش معضل تمام شدن شارژ و خاموش شدن گوشی وجود داشت، در خارج از خانه و دور بودن از برق نمی توانستیم گوشی را شارژ کنیم و مجبور می شدیم از تلفن عمومی یا تلفن مغازه ها برای برقراری ارتباط استفاده کنیم. اما در سال های اخیر با ورود پاوربانک به بازار دیگر کمتر کسی گوشی اش خاموش می شود و باید منتظر بماند تا برسد به خانه یا پریز برق تا بتواند آن را روشن کند. در سال های اخیر پاوربانک‌های مختلف با قابلیت های جذاب و متفاوت وارد بازار شده اند و به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته اند، به صورتی که پاوربانک به یکی از کلیدی‌ترین لوازم‌ جانبی بازار که باید هر کاربری یکی از آن ها را داشته باشد تبدیل شده است. اگر قصد خرید پاوربانک برای گوشی یا حتی لپ‌تاپ را دارید اما نمی دانید چه پاوربانکی برای شما مناسب است، این مقاله از پارتاک رایانه با موضوع راهنمای خرید پاور بانک را مطالعه کنید.

پاور بانک چیست؟

در ابتدا باید توضیح دهیم که پاوربانک چیست، شاید برخی کاربران ندانند که پاور بانک چیست و چه کاربردی دارد؛ پاوربانک‌ها در حقیقت یک باتری قابل حمل هستند که می‌توانید به کمک آن گوشی، تبلت، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند و هدفون را شارژ کنید. این باتری در ظرفیت‌های مختلف وارد بازار می‌شود که نسبت به نیازتان می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. پاوربانک‌ها خودشان قابل شارژ شدن هستند و برق را در خود ذخیره می‌کنند تا زمانی که گوشی یا وسایل دیگر را به آن وصل کنید و نیرو را به آن انتقال دهند.

پاوربانک به چه درد میخورد؟

پاوربانک‌ها فقط برای شارژ کردن نیستند، از پاوربانک می‌توان به عنوان برق همراه استفاده کرد. مثلا اگر می‌خواهید یک لامپ با رابط USB را روشن کنید می‌توانید با پاوربانک این کار را انجام دهید، یا مثلا اگر می‌خواهید یخچال مسافرتی را روشن کنید، سشوار مسافرتی را روشن کنید، اسپیکر به آن متصل کنید و حتی لپ‌تاپ را به کمک آن روشن کنید. البته روشن کردن لپ‌تاپ به کمک پاوربانک کار هر پاوربانکب نیست و باید پاوربانک با ولتاژ بالا تهیه کنید. حتی برخی پاوربانک های قدرتمند با ظرفیت بالا هستند که می توانید به کمک آن باتری ماشین را هم استارت بزنید، اما طبیعتا قیمت بالایی دارند.

راهنمای خرید پاور بانک

انواع پاوربانک ها

پاوربانک ها مدل های مختلفی دارند که با توجه به نیازتان و بودجه ای که دارید می توانید آن ها را خریداری کنید، برای مثال شاید یک کاربر پاوربانک با ظرفیت بالا نیاز داشته باشد، شاید برخی پاوربانک کوچک می خواهند تا بتوانند به راحتی آن را حمل کنند و برخی دیگر سایز آن برایشان مهم نیست و فقط می خواهند پاوربانکی باشد که به گوشی شان صدمه نزند. انواع پاوربانک را در قسمت زیر معرفی می کنیم:

پاوربانک مخصوص گوشی

گوشی ها به دلیل داشتن ظرفیت باتری کمتر نسبت به لپ تاپ و تبلت ها، نیاز به پاور بانک های با ظرفیت زیاد ندارند، اما پاور بانک با ظرفیت بالا می تواند تعداد دفعات بیشتری گوشی ها را شارژ کند. پاور بانک مخصوص گوشی می تواند گوشی را با سرعت زیاد، کند و در نوع های مختلف شارژ کند و شدت جریان و ولتاژ آن ها مطابق با گوشی های هوشمند ساخته شده اند تا آسیبی به گوشی وارد نشود.

پاوربانک مخصوص تبلت

باتری تبلت ها و گوشی ها فرق زیادی با هم ندارند، فقط اکثر تبلت ها باتری قدرتمندتری نسبت به گوشی های هوشمند دارند، برای مثال یک پاوربانک 10 هزار میلی آمپر ساعت نمی تواند یک بار هم تبلت با باتری 10 هزار میلی آمپر ساعت را از صفر تا 100 درصد شارژ کند. پس اگر تبلت شما باتری قدرتمندی دارد باید پاور بانک با ظرفیت بالای 10000 میلی آمپر ساعت برای آن تهیه کنید. امام اگر تبلت شما 7 یا 8 هزار میلی آمپر ساعت ظرفیت باتری دارد، یک پاور بانک 10 هزار میلی آمپر ساعت می تواند یک بار تبلت شما را شارژ کند.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : مدیریت مصرف اینترنت گوشی اندروید

پاوربانک مخصوص لپ تاپ

لپ تاپ ها باتری های قدرتمند تری دارند که روشن شدنشان هم نیاز به ولتاژ بالا دارد، پس یک پاوربانک معمولی که برای گوشی است نمی تواند لپ تاپ را شارژ کند، زیرا ولتاژ باتری گوشی 5 ولت است و لپ تاپ ها بسته به نوع سیستم از 16 تا 20 ولت ولتاژ دارند. پس پاور بانک مخصوص لپ تاپ پاوربانکی است که ولتاژ و شدت جریان بیشتری نسبت به پاور بانک گوشی داشته باشد.

پاوربانک هوشمند

پاوربانک ها نقش مهمی در سلامت باتری ها دارند، امروزه اکثر دارندگان گوشی های همراه از پاوربانک استفاده می کنند، اما هر پاوربانکی استاندارد های لازم را ندارد و باید از پاوربانکی استفاده کنید که ویژگی های هوشمند داشته باشد و به باتری گوشی شما آسیب نزند. ویژگی هایی مانند شارژ امن، شارژ سریع و کنترل کننده شدت جریان باعث می شوند تا یک پاور بانک مورد اعتماد واقع شود و بتوانید از آن ها برای گوشی های گران قیمت هم استفاده کنید.
همچنین در گذشته شاهد انفجار و ذوب شدن باتری گوشیو لپ تاپ بوده ایم، فناوری پاور دلیوری فکر این مشکلات را کرده و علاوه بر رعایت استاندارد ایمنی USB-IF که باعث کنترل ولتاژ می شود، حالا با تقسیم کردن نیرو لازم بین هر قسمت از اجزای دستگاه، باعث می شود بارالکتریکی اضافه ای به دستگاه منتقل نشود تا شاهد ریزش برق در بورد و خازن های دستگاه های الکترونیکی نباشیم.

پاوربانک خورشیدی

امروزه پاوربانک سولار یا پاوربانک خورشیدی مورد استقبال کاربران قرار گرفته اند زیرا به دلیل سیستم جذب انرژی ای که دارند، به طبیعت و محیط زیست آسیب نمی رسانند. پاور بانک خورشیدی توسط نور آفتاب شارژ می شود و مخصوص گردشگران است. معمولا کسانی که گردشگری می کنند از خانه دور هستند و به برق دسترسی ندارند، به همین دلیل نیاز به پاوربانکی دارند که نیاز به برق برای شارژ شدن نداشته باشند. کافیست این پاوربانک ها را زیر نور آفتاب قرار دهید تا شارژ شوند.

پاوربانک ضد ضربه و آب

شاید دلتان بخواهد با پاوربانک تان درون آب بروید، بله افرادی هستند که کارشان گردشگری است و در مسیر ممکن است از آب رد شوند، پاور بانک ضد آب و ضد ضربه مخصوص این افراد ساخته شده تا هیچ آسیبی به این دستگاه در هیچ شرایطی نه سرما نه گرما نه آب و غیره نرسد. این پاوربانک ها معمولا قیمت بالایی دارند مانند پاور بانک بی سیم.

راهنمای خرید پاور بانک

نکات مهم در هنگام خرید پاور بانک

برای خرید یه پاور بانک که هم بتونه نیازهای شما رو برطرف کنه و هم با توجه به قیمت امکانات مناسبی داشته باشه باید به چند نکته در خرید توجه داشته باشید و فقط در نظر گرفتن حجم باتری و یا برند نمیتونه کیفیت و یا کاربرد داشتن این محصول برای شما رو تضمین کنه. مثلا اگه کلی پول اضافه برای خرید پاور بانک با قابلیت شارژ با توان بالا یا پشتیبانی از مگ سیف بدید ولی گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی نکنه پولتون رو هدر دادید.

ظرفیت و حجم پاور بانک

اولین توصیه ای که به افراد برای خرید یه پاور بانک میشه اینه که 10 هزار بخر یا اینکه اگه میخوای گوشیت تعداد بار بیشتری شارژ بشه حتما برو سراغ پاور بانک 20 هزار و شما هم با حساب اینکه باتری گوشی شما 5000 میلی آمپریه میگید چه خوب پس 4 بار گوشی منو کامل شارژ میکنه و دیگه خیالم راحته! میشه گفت تقریبا به هیچ وجه اینطوری نیست و پاور بانک ها با دو ظرفیت اسمی و واقعی شناخته میشن که دلایل مختلفی مثل تفاوت در ولتاژ اندازه گیری ظرفیت باتری و ولتاژ در هنگام شارژ، مقاومت کابل و هدر رفت انرژی در زمان شارژ به صورت گرما، این مقدار کمتر میشه که به عنوان راندمان یه پاور بانک از 50 تا 80 درصد متغیره و برای اندازه گیری ظرفیت واقعی پاور بانک باید راندمان محصول رو که در مشخصاتش نوشته شده در ظرفیت اسمی ضرب کنید تا ظرفیت واقعی به دست بیاد. اگه راندمان در محصول ذکر نشده بود به احتمال زیاد بین 60 تا 70 درصد میتونید راندمان رو در نظر بگیرید و یه پاور بانک 10 هزار میلی آمپر ساعتی حدود 6 تا 7 هزار میلی آمپر ساعت شارژ میده.

ظاهر و جنس بدنه

یکی دیگه از اولین مواردی که توی انتخاب یه کالای جانبی یا اکسسوری به چشم میاد و باید در نظر گرفت ظاهر و طراحی محصوله. اکثر پاور بانک ها یه طراحی نسبتا ثابت و نزدیک به هم دارند و به صورت یه مستطیل ساخته میشن. اما در مواردی با پاور بانک های مربعی شکل و ظریف تر با وزن کم هم طرفیم که برای افرادی که بیشتر نیاز به یه پاور بانک همراه دارند تا در مواقع ضروری مقداری گوشی خودشون رو شارژ کنن بسیار مناسب تره و حمل و نقلش هم خیلی سخت نیست.

جنس بدنه اکثر پاور بانک ها هم از پلاستیک مقاوم ساخته میشه که در کل کیفیت قابل قبولی به این محصولات میده اما برخی برندهای معروف تر و شناخته شده از متریال با کیفیت تر و با حس بهتری استفاده میکنن که باعث افزایش قیمت پاور بانک میشه ولی طول عمر در استفاده طولانی مدت افزایش پیدا میکنه.

اگه خیلی اهل کوه رفتن و یا کمپینگ های چند روزه هستید باید سراغ پاور بانک های با بدنه مقاوم در مقابل ضربه و آب برید که نسبت به نمونه های معمولی قیمت نسبتا بالاتری دارند اما خیال شما در استفاده راحت میشه و در صورت ضربه خوردن یا افتادن مشکل خاصی پیش نمیاد.

راهنمای خرید پاور بانک

نوع اتصالات

نوع و تعداد پورت های ورودی و خروجی استفاده شده برای یه پاور بانک هم با توجه به نوع استفاده شما بسیار مهمه. برای مثال اگه میخواد چند دستگاه مثل گوشی، تبلت، هندزفری و ساعتتون رو همزمان شارژ کنید باید سراغ گزینه های با تعداد پورت خروجی متنوع و زیاد برید ولی اگه فقط قصد شارژ گوشی همراه خودتون رو دارید، پاور بانک با یه پورت ورودی و خروجی هم کار رو راه میندازه.

پورت های خروجی اکثر پاور بانک های USB-A معمولی هست که اکثر دستگاه ها ازش استفاده میکنن و برای پورت ورودی پاور بانک های جدید هم بیشتر از درگاه تایپ سی استفاده میشه. اگه قصد خرید پاور بانک برای شارژ گوشی های پرچمدار یا شارژ لپ تاپ رو دارید بهتره سراغ پاور بانک با یه پورت تایپ سی برید که هم امکان دریافت جریان و هم امکان شارژ دستگاه های شما رو داشته باشه. اگه در مورد پورت های محصول هم شک داشتید بیشتر اونها از in یا input برای نمایش ورود شارژ و از out یا output برای نمایش ورود شارژ در محصولات خودشون استفاده میکنن.

فناوری های شارژ

پاور بانک های قدیمی تر خیلی به قابلیت های شارژ متنوع و سریع مجهز نبودن اما بیشتر پاور بانک های جدید از شارژ سریع یا فست شارژ استفاده میکنن و اگه گوشی شما از این قابلیت پشتیبانی میکنه خرید این محصولات توجیه بیشتری برای شما داره. پاور بانک های گرون تر از قابلیت هایی مثل شارژ QC و PD هم استفاده میکنن که امکان شارژ سریع با توجه به گوشی و شارژ با توان بالا برای دستگاه های پر قدرت تر مثل لپ تاپ رو به شما میدن.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : حفاظت از سیستم در برابر ویروس و بدافزار

نوع کاربری

یکی دیگه از مهمترین نکات در زمان خرید پاور بانک نوع کاربری اون برای شماست. اگه فقط قصد شارژ یه گوشی در مواقع ضروری رو دارید و میخواید همیشه هم همراتون باشه باید سراغ پاور بانک های با ظرفیت پایین تر ولی سبک برید. اگه چندین دستگاه مثل گوشی، تبلت و هندزفری بلوتوثی دارید باید سراغ یه پاور بانک با ظرفیت بالاتر ولی نسبتا سنگین برید که حمل همیشگی اون کمی سخت تر میشه. اگه علاوه بر گوشی میخواید لپ تاپ یا مک بوک خودتون رو هم در مواقع خیلی ضروری شارژ کنید باید سراغ پاور بانک های 30 هزار میلی آمپر به بالا برید که هم اندازه بزرگ و وزن زیادی دارند و هم توان بالایی در شارژ دستگاه و قیمت بسیار بالاتری هم نسبت به نسخه های معمولی دارند. اگه اهل مسافرت های چند روزه و به مسیرهای سخت هستید پاور بانک های خورشیدی هم میتونه براتون گزینه مناسبی باشه که علاوه بر اینکه کارتون رو برای یکی دو بار شارژ گوشی یا دستگاه های دیگه راه میندازه، میتونه با نور خورشید هم مجدد شارژ بشه تا بتونید مجدد ازش استفاده کنید. البته این نوع پاور بانک ها به مراتب گرون تر و سنگین تر هستند و تو بازار ایران هم خیلی کمیاب هستند.

راهنمای خرید پاور بانک

قابلیت شارژ بی سیم

اکثر گوشی های اقتصادی و میان رده از قابلیت شارژ بی سیم استفاده نمیکنن ولی اگه از گوشی پرچمدار استفاده میکنید و یا هندزفری بلوتوثی با قابلیت شارژ بی سیم دارید، یه پاور بانک با امکان شارژ بی سیم میتونه شما رو از شر سیم های اضافه و مزاحم خلاص کنه و نیازی به حمل کابل با خودتون نداشته باشید. البته شارژ بی سیم هنوز نسبتا سرعت پایین تری داره اما راحتی و تا حدود کلاس کار میتونه این سرعت کم رو توجیه کنه.

اگه آیفون 12 به بالا دارید علاوه بر پاور بانک های مگنتی اپل گزینه های دیگه ای هم در بازار وجود دارن که با قیمتی بسیار پایینتر این امکان رو به شما میدن که از این قابلیت جالب استفاده کنید و با چسبوندن پاور بانک به قسمت پشتی گوشی رو مجدد شارژ کنید.

شدت جریان و توان خروجی

برای اینکه بتونید علاوه بر گوشی، گجت های دیگه خودتون رو هم شارژ کنید باید یه پاور بانک با شدت آمپر مناسب تهیه کنید که بدون آسیب زدن به باتری گوشی گجت های شما که نیاز به آمپر پایین تری دارند رو هم آسیبی وارد نکنه. بعضی پاور بانک ها با قرار دادن چند پورت مختلف با شدت جریان های متفاوت به شما این امکان رو میدن که با توجه به نوع دستگاه از این پورت ها استفاده کنید اما پاور بانک های جدیدتر و گرانتر برای این کار از تکنولوژی های تشخیص هوشمند آمپر مانند IQ یا AI Power استفاده میکنن که با توجه به دستگاه شدت ولتاژ و آمپر خروجی رو تعیین میکنه.

اگه گوشی شما از شارژ های توان بالا مثل 67، 90 و 120 وات پشتیبانی میکنه و یا قصد شارژ کردن لپ تاپ رو دارید باید سراغ پاور بانک با توان های بالا برید که هم سرعت بیشتری به شما میده و هم در مقابل آسیب های احتمالی به خاطر وارد شدن شدت جریان کمتر به باتری جلوگیری میکنه.

نوع باتری

پاور بانک ها هم مثل باقی دستگاه های الکترونیکی از دو نوع باتری لیتیوم یونی(Li-Ion) یا لیتیوم پلیمری (Li-Po) استفاده میکنن. باتری های لیتیوم یونی به دلیل ارزان بودن و داشتن طول عمر طولانی تر بیشتر استفاده میشن اما باتری های لیتیوم پلیمری امنیت بیشتری در مقابل نشت و یا باد کردن دارند و امکان استفاده از اونها در اشکال باریک تر هم وجود داره ولی در عمل تفاوت چندانی بین این دو در استفاده معمولی وجود نداره و فقط اگه دنبال پاور بانک با ابعاد کوچک تر میگردید باتری های لیتیوم پلیمری کاربرد بیشتری دارند.

راهنمای خرید پاور بانک

مدت زمان شارژ پاور بانک

پاور بانک ها هم مانند گوشی ها با توجه به حجم و ظرفیت باتری به زمان متفاوتی و نسبتا زیادی برای شارژ دارند و حتی نسخه های 20 هزار نیاز به یک شبانه روز برای شارژ مجدد داشته باشند و اگه سراغ پاور بانک با حجم بالا برید باید این مورد رو هم در نظر داشته باشید. البته برخی پاور بانک ها با استفاده از پورت تایپ سی با قابلیت ورودی جریان و یا قابلیت PD سرعت شارژ به مراتب بیشتری دارند و اگه میخواید پاور بانک در مدت زمان کمتری شارژ بشه این نکته رو باید در نظر داشته باشید، البته رعایت این مورد باعث افزایش قیمت پاور بانک میشه.

پروتکل های ایمنی

یه سوال مهم که در ذهن همه موقع خرید یه پاور بانک پیش میاد اینه که آیا این پاور به باتری گوشی من صدمه میزنه؟ یا باعث کاهش طول عمر اون میشه؟ در جواب میشه گفت به صورت کلی استفاده از هر نوع شارژر غیر استاندارد حالا آداپتور یا پاوربانک میتونه عمر مفید باتری رو کم کنه و یا نوسان های شدید به مدارهای داخلی گوشی صدمه بزنه. اما خیلی نگران نباشید برندهای تولید کننده معتبر استانداردهای مختلفی رو برای ایمنی پاور بانک ها رعایت میکنن که میتونه شامل جلوگیری از ولتاژ بیش از حد، شارژ شدن بیش از اندازه، داغ شدن بیش از حد، شدت جریان بیش از اندازه و اتصال کوتاه باشه. پس با توجه به قیمت گوشی در شرایط فعلی و هزینه تعمیرات بالا، بهتره سراغ برندهای معتبر برید و برای خرید پاوربانک سراغ برندهای متفرقه و بی نام و نشان نرید.

امکانات جانبی

علاوه بر مواردی که گفته شد پاور بانک ها بعضی امکانات جانبی هم ممکنه داشته باشند که میتونه برای بعضی افراد حائز اهمیت باشه. اکثر پاور بانک ها از LED ها برای نمایش درصد شارژ پاور بانک استفاده میکنن که نسبتا ارزون تره اما بعضی پاور بانک ها از نمایشگر LCD استفاده میکنن که مقدار شارژ باقی مونده رو به صورت درصدی به شما نمایش میده و علاوه بر راحت متوجه شدن مقدار شارژ باقی مونده ظاهر زیباتری هم داره.

مورد دیگه استفاده از چراغ قوه است که میتونه برای افرادی که اهل سفر رفتن هستن نیاز به حمل یه چراغ قوه جدا و سنگین رو کاهش بده.

داشتن کابل شارژ کوتاه که در خود بدنه پاور بانک کار شده باعث میشه نیاز به حمل کابل های جدا با خودتون نداشته باشید و خیلی راحت با جدا کردن اون از بدنه گوشی یا گجت های دیگه خودتون رو شارژ کنید.

اگر شماهم به تجهیزات و لوازم جانبی موبایل علاقمند هستید و یا قصد خرید آن هستید پیشنهاد حتما سری به دسته بندی لوازم جانبی موبایل مجموعه ما بزنید.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید