سرگرمی

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

نشستن طولانی مدت در یک حالت ثابت و پشت کامپیوتر، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیری بر روی سلامت فیزیکی ایجاد کند. گیمرها و کاربران ثابت کامپیوترها همچون استریمرها از جمله افرادی هستند که در معرض این عوارض ثابت نشستن روی صندلی هستند. از این رو بهترین راه برای جلوگیری از این صدمات تهیه تجهیزات ارگونومیک و مناسبی است که از کمر و تیکه گاه به درستی محافظت کنند.صندلی‌ها یکی از این تجهیزات مهم در حفظ سلامت جسمانی هستند. صندلی‌های مناسب برای استفاده از کامپیوتر در انواع مختلفی تولید می‎‌شوند. یکی از بهترین این محصولات، صندلی‌‌های گیمینگ است. دلیل آن هم ارگونومی خاص آن‌هاست که برای نشستن طولانی مدت گیمرها طراحی شده است. در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی‌های این صندلی‌ها و نکات حائز اهمیت در خرید آن بپردازیم تا انتخاب بهتری داشته باشید.

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

تفاوت صندلی گیمینگ با صندلی اداری در چیست؟

شاید فکر کنید که قانون خاصی برای جداکردن تفاوت‌ها در میان صندلی‌ها وجود ندارد. اما اینکه چه چیزی یک صندلی گیمینگ را با یک صندلی اداری برای شما متفاوت می‌کند بسیار متغیر است. به صورت کلی با تغییر سلایق و انتظارات مصرف کننده، این تعریف به طور مداوم در حال تغییر بوده و صرفا باید نیاز کاربر در نظر گرفته شود. با این حال تشخیص تفاوت بین صندلی‌های گیمینگ و صندلی‌های اداری اغلب آسان است.

برای مثال، رنگ‌های روشن و اسپرت و داشتن فریم و فرم بزرگ‌تر صندلی نشان از گیمینگ بودن آن دارد. در حالی که صندلی‌های اداری می‌توانند به مراتب راحت‌تر با پس‌زمینه ترکیب شوند و دارای یک رنگ معمولا تیره و اندازه کوچکتر هستند. با این حال، اگر هنوز مطمئن نشده‌اید دقیقاً چه چیزی یک صندلی گیمینگ را با یک صندلی اداری معمولی متفاوت می‌کند، چند نکته کلیدی وجود دارد که باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

صندلی‌های گیمینگ اغلب به سبکی خاص که اصطلاحا مسابقه‌ای (Race) نامیده می‌شود طراحی می‌شوند که دارای پشتی برامده و اسپرت است. همچنین دارای نشیمنگاه شیب دار بوده تا گیمر به خوبی روی صندلی قرار بگیرد. معمولاً در این صندلی‌ها بالشتک‌های مخصوص کمر و سر را مشاهده می‌کنید. یا دسته‌های صندلی که می‌توانند حداقل در سه جهت تنظیم شوند.

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

همچنین معمولا صندلی‌های گیمینگ دارای قابلیت تنظیم ارتفاع در قسمت دسته‌ها هستند. به‌علاوه متوجه خواهید شد که صندلی‌های بازی می‌توانند به طور قابل توجهی بیشتر از صندلی‌های اداری بخوابند. و همچنین قفل‌هایی برای تنظیم شیب و ارتفاع در آن‌ها وجود دارد. حتی ممکن است میزان تنظیم ارتفاع این صندلی‌ها با یکدیگر متفاوت باشد.

یک صندلی اداری اندازه و مقدار اکثر این موارد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. یک بالشتک صاف با پشتی صاف، کوتاه و بدون برامدگی، و اغلب با تکیه‌گاه ثابت کمری را به شما ارائه می‌دهند. تکیه‌‌گاه‌ها معمولاً فقط بالا و پایین حرکت می کنند و با قفل‌های ساده‌تر و محدودتری ساخته می‌شوند تا با قیمت تمام شده کمتری به دست خریدار برسند.

تاریخچه صندلی گیمینگ

این صندلی‌ها در ابتدا برای بازی‌های ویدئویی شبیه سازی ماشین سواری ساخته شدند به همین جهت از نظر ظاهری دقیقا شبیه به صندلی خودرو ساخته شدند. امروزه با پیشرفت بازی‌های رایانه‌ای و پیدایش کنسول‌های جدید بازی این صندلی‌ها با توجه به نیاز گیمر‌ها دچار تغییراتی شدند و به شکل صندلی‌های گیمینگ امروزی در آمدند.

 صندلی‌های گیمینگ چه مزایایی دارند؟

صندلی‌های گیمینگ برای حمایت از کمر ایده‌آل هستند. اگر مدت زمان طولانی در برابر کامپیوتر می‌نشینید، صندلی گیمینگ می‌تواند حالت بدن‌تان را به‌خوبی حفظ کند. در نتیجه کارآیی و مقدار انرژی‌تان افزایش می‌یابد و حال روحی‌تان بهتر می‌شود.

صندلی گیمینگ کمک می‌کند تا تمام مدتی که روی آن نشسته‌اید، حالت بدن‌تان صاف بماند.

صندلی‌های معمولی اداری حتی نوع استاندارد آن نمی‌توانند از ماهیچه‌های کمر و گردن‌تان به‌مدت طولانی محافظت کنند. این صندلی‌ها همچنین باعث منحنی شدن ستون فقرات می‌شوند که در نهایت کمردرد و مشکلات دیگر  به سراغ فرد می‌آید.

حتی اگر گیمر نیستید، اما بیشتر روز روی صندلی می‌نشینید، صندلی گیمینگ می‌تواند وضعیت بدن‌تان را در بهترین حالت نگه دارد و جلوی خمیده شدن بدن‌تان در برابر جاذبه زمین بگیرد.

همچنین اگر به گردن یا کمردرد مبتلا هستید، صندلی‌های گیمینگ با دسته بلند می‌تواند فشار روی این نقاط را کاهش دهد.

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

صندلی گیمینگ برای چه کسانی مناسب است؟

صندلی گیمینگ نوعی صندلی استاندارد و سازگار با ویژگی‌های ساختاری بدن انسان است. افراد مختلفی می‌توانند از صندلی گیمینگ در کارها و فعالیت‌های خود بهره ببرند:

  • کارکنان ادارات که زمان زیادی را در پشت میز سپری می‌کنند.
  • دانش‌آموزان و دانشجویان که باید زمان زیادی را برای مطالعه و تحقیق در پشت میز بگذرانند.
  • همه کارکنان اداری و کاربرهای خانگی که زمان زیادی از رایانه استفاده می‌کنند.
  • گیمرهای حرفه‌ای که زمان زیادی را به بازی اختصاص می‌دهند.
  • بسیاری از مردم دیگر که به‌نوعی با رایانه و پشت‌میز‌نشینی سروکار دارند.

انواع صندلی گیمینگ

  • صندلی بازی‌های مسابقه‌ای: گران‌ترین نوع صندلی گیمینگ هستند، در واقع این صندلی‌ها به این قاب متصل می‌شوند که روی آن‌ها می توان کلاچ، ترمز، دنده، فرمان و سایر تجهیزاتی که برای بازی‌های مسابقه‌ای لازم است نصب کرد. این صندلی‌ها در خیلی از کشورها برای آموزش مجازی رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • صندلی بازی‌های کنسولی: در واقع این صندلی‌ها فقط مناسب بازی‌های کنسول ساخته شده‌اند. برخلاف صندلی‌ بازی‌های کامپیوتری فاقد چرخ هستند و شکل آن‌ها به صورت ال می‌باشد. به این صندلی‌ها صندلی راکر نیز می‌گویند، شاید دلیل آن ارتباط تکیه‌گاه صندلی با حرکات گیمر باشد. یعنی با جلو و عقب کردن کمر پشتی صندلی با حرکات شما جلو و عقب شده، همین امر سبب راحت شدن چند برابر این صندلی نسبت به صندلی‌های دیگر می شود.
  • صندلی بازی‌های کامپیوتری: اولین نکته‌ای که با شنیدن اسم این صندلی به ذهن شما می‌رسد، یکی صندلی کامپیوتر برای پشت میز نشستن و انجام بازی‌های کامپیوتری است. این صندلی‌ها دارای پنج عدد چرخ و یک دستگیره برای پایین و بالا کردن ارتفاع صندلی هستند. همچنین قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه باعث می شود به راحتی پشت میز در حرکت باشید. دسته این صندلی‌ها بلند است که به راحتی و تسلط شما به موس و کیبورد می‌افزاید.
  • صندلی‌ کیسه لوبیا یا راحتی: ارزان‌ترین نمونه صندلی گیمینگ هستند، درون این صندلی‌ها با فوم و الیاف مخصوص پر می‌شود به همین دلیل شباهت زیادی به بین بگ دارند. بیشتر گیمرهای حرفه‌ای با توجه به اینکه فاقد پشتی قابل تنظیم هستند، اما به علت نرمی و راحتی فوق العاده و اینکه به هر شکل می‌توان روی آن نشست این نوع را برای بازی‌ انتخاب می‌کنند.

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

نکات مهم هنگام خرید صندلی گیمینگ

  • قیمت صندلی: قیمت در انتخاب شما نقش اصلی را ایفا می‌کند. قبل از هر چیزی میزان بودجه برای خرید صندلی گیمینگ را مشخص کنید. زمانی که میزان بودجه مشخص شد خود به خود خیلی از مدل‌ها از انتخاب شما خارج شده و انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  • نوع صندلی: همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد، صندلی گیمینگ انواع مختلفی دارد؛ صندلی مخصوص بازی‌های کامپیوتری، صندلی مخصوص بازی های‌کنسول، صندلی مخصوص بازی‌های مسابقه‌ای و صندلی خیلی راحت که به آن‌ها واکر هم گفته می‌شود. هر یک از این صندلی‌ها به صورت کامل در ابتدای مطلب توضیح داده شد.
  • تنظیم صندلی: تفاوت عمده صندلی‌های گیمینگ در داشتن تعداد دکمه‌های تنظیم برای قسمت‌های مختلف است. برخی صندلی‌ها فقط قابلیت تنظیم پشتی را دارند، در برخی از آن‌ها ارتفاع صندلی و دسته‌ها قابل تنظیم است. همین امر سبب می‌شود که گیمر بیشترین احساس راحتی را پشت این صندلی‌ها داشته باشد.
  • قفل تنظیمات: برای اینکه مدام نیاز به انجام تنظیمات صندلی نداشته باشید، دارای قابلیت قفل کردن تنظیمات دارند، یعنی بعد از تنظیم نمودن یک قسمت خاص آن را روی تنظیم مربوطه قفل کنید.
  • جنس روکش: یکی از نکاتی که بیشتر از هر چیز دیگر باید هنگام خرید صندلی گیمینگ به آن توجه داشته باشید، جنس روکش صندلی است. روکش صندلی گیمینگ معمولا چرم مصنوعی می‌باشد. چرم مصنوعی هم دارای کیفیت‌های متفاوتی است، برای مثال برخی از آن‌ها دارای خاصیت ضد عرق هستند، که باعث می‌شود، موقع کار زیاد بدن شما روی صندلی عرق نکند.
  • دسته صندلی: در صندلی‌های گیمینگ توجه داشته باشید که هرچه دسته‌ها قابلیت تنظیم بیشتری داشته باشند، مانند پایین و بالا شدن ارتفاع دسته و افزایش و کاهش عرض دسته گیمر احساس راحتی بیشتری موقع بازی می‌کند و کمتر خسته می شود.
  • تحمل میزان وزن: معمولا شرکت‌های سازنده صندلی یک آستانه تحمل برای صندلی مشخص می‌کنند که همان حداکثر میزان تحمل وزن توسط صندلی است. اگر وزن شما بیشتر از این آستانه تحمل بود از خرید آن محصول صرف نظر کنید.
  • قد فرد: اندازه پشتی صندلی‌ها با توجه به قد افراد ساخته می‌شود، ارتفاع پشتی صندلی شما نباید به گونه‌ای باشد که کمر شما از پشتی بلندتر باشد. اگر می‌خواهید دچار مشکلات ستون فقرات نشوید، توصیه می‌شود، پشتی صندلی را با توجه به قد و اندازه بدن خود انتخاب کنید.
  • سازگاری با نوع بازی: هر کنسول بازی صندلی خاص خود را معرفی می‌کند. به همین علت صندلی‌ها دارای تعدادی خروجی و پورت یو اس بی هستند، که در صورت پشتیبانی از کنسول می‌توانید، هندست، دسته و سایر وسایل مورد نیاز خود را به آن متصل نمایید.
  • ابعاد صندلی: به اندازه و ابعاد اتاق خود توجه داشته باشید و بهترین اندازه را برای صندلی خود پیدا کنید. اگر اتاق شما فضای کوچکی دارد از خرید صندلی‌های با ابعاد بزرگ صرف نظر کنید زیرا حجم زیادی از اتاق شما را اشغال می‌کند.

۱. صندلی گیمینگ کامپیوتری

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

هر وقت نام صندلی‌های گیمینگ برده می‌شود، ناخودآگاه صندلی‌های بازی‌های کامپیوتری به ذهن می‌رسد. این صندلی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوان آنها را پشت میز تحریر قرار داد.بنابراین اگر به یک صندلی برای پشت میز نیاز دارید و می‌خواهید ساعت‌ها سرگرم کار با کامپیوتر شوید یا بازی‌های کامپیوتری انجام دهید، این نوع صندلی انتخابی عالی برایتان است.یک صندلی گیمینگ کامپیوتری، دارای پایه چرخدار ۵-ستاره‌ای است. این صندلی‌ها قابلیت چرخیدن دارند و وقتی روی آن نشسته‌اید می‌توانید آزادانه به اطراف‌تان بچرخید.همچنین صندلی‌های کامپیوتری تکیه‌گاه بلندی دارند و تا گردن‌تان را پوشش می‌دهند. دسته‌های آنها هم بلند است و موقعی‌که مشغول کار با صفحه‌کلید و موس هستید، از مچ‌هایتان مراقبت می‌کنند.اگر نوعی صندلی می‌خواهید که وقتی مشغول تماشای صفحه نمایش کامپیوترتان هستید مانع از فشار آوردن به گردن و کمرتان شود، صندلی گیمینگ کامپیوتری ایده‌آل است. همچنین یکسری از صندلی‌های گیمینگ کامپیوتری وجود دارد که بر اساس صندلی‌های خودرو طراحی شده‌اند و به‌دلیل اینکه آنها را می‌توان به سمت عقب خواباند، از آنها با نام صندلی‌های گیمینگ مسابقه‌ای هم یاد می‌شود.

۲. صندلی گیمینگ کنسولی

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

این صندلی‌ها همانطور که از نامشان پیداست برای بازی‌های کنسولی طراحی و ساخته شده‌اند. این صندلی‌ها در مقایسه با صندلی‌های گیمینگ دیگر، از تنوع بسیار بیشتری برخوردار هستند و در انواع شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند.محبوب‌ترین صندلی‌های گیمینگ کنسولی، صندلی‌های «راکر» هستند. این صندلی‌ها به شکل حرف لاتین «L»‌اند و از آنجایی‌که پایه‌دار نیستند، آنها را می‌توانید مستقیما روی زمین قرار دهید.تکیه‌گاه این صندلی‌ها با حرکات گیمر خیلی راحت به عقب و جلو می‌روند و دقیقا به همین دلیل است که به آنها «راکر» گفته می‌شود. این صندلی‌ها شبیه صندلی‌ها راکر (یا گهواره‌ای) هستند.اگر تنها هدف شما لذت بردن از بازی‌های کنسولی است، فقط باید صندلی‌های گیمینگ کنسولی بخرید. این صندلی‌ها معمولا دارای ویژگی‌های بیشتری مانند پورت USB و بلندگوهایی هستند که به‌راحتی به کنسول متصل می‌شوند.

۳. صندلی‌های مسابقه‌ای

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

صندلی‌های مسابقه‌ای حالت مسابقه را برای گیمر تداعی می‌کنند. این نوع صندلی‌ها پیشرفته‌ترین نوع صندلی‌های گیمینگ به حساب می‌آیند و برای بازی‌های مسابقه‌ای طراحی شده‌اند. این صندلی‌ها را می‌توان به‌راحتی به «کاکپیت» یا کابینی متصل کرد که تمام لوازم ضروری مانند پدال‌ها، چر‌خ‌دنده‌ها، فرمان و باقی موارد روی آن قرار بگیرند. کاکپیت در واقع چیزی شبیه اتاقک خلبان است که تمام دستگاه‌های مورد نیاز بازی درون آن قرار می‌گیرند.

گیمرهای حرفه‌ای مسابقات یا افرادی که با جدیت این بازی‌ها را پیگیری می‌کنند، معمولا به سراغ پیشرفته‌ترین صندلی‌های گیمینگ مسابقه‌ای می‌روند که این نوع صندلی‌ها گاهی چندین میلیون تومان ارزش دارند.البته این بدین معنا نیست که گیمرهای آماتور نباید به سراغ این نوع صندلی‌ها بروند. اگر توانایی خرید این نوع صندلی‌ها را دارید خوب است یکی از آنها را بخرید.

اما اگر بودجه‌تان کم است و نمی‌توانید هزینه زیادی صرف خرید صندلی‌های گیمینگ کنید، پس خرید این نوع صندلی توصیه نمی‌شود. بهتر است مدلی بخرید که بتوانید در خانه برای کارهای دیگر هم از آنها استفاده کنید.

۴. صندلی‌های بین‌بگ (کیسه لوبیایی)

راهنمای خرید صندلی گیمینگ

البته سخت است به این صندلی‌ها به عنوان صندلی‌های گیمینگ فکر کنید اما بسیاری از گیمرها از این صندلی‌ها به‌دلیل نرم و راحت بودنشان استقبال می‌کنند.این صندلی‌ها به‌طور‌ کلی بزرگ هستند که معمولا با فوم پر می‌شوند و روکش آنها از جنس مایکروفیبر یا چرم جیر است.صندلی‌های گیمینگ بین‌بگ ویژگی‌های ارگونومیک یا حمایت از کمر و گردن را ندارند اما اگر به‌ دنبال نوعی صندلی هستید که بتواند تمام حالت‌ها و ژست‌های بدن‌تان را هنگام نشستن پشتیبانی کند، این نوع صندلی مناسب‌تان است.البته به‌دلیل اینکه این صندلی‌ها ویژگی‌های سه مدل صندلی‌گیمینگ قبلی را ندارد، از همه صندلی‌ها ارزان‌تر هستند و با هر بودجه‌ای سازگاری دارند.

آیا باید صندلی گیمینگ گران بخریم؟

تمام صندلی‌های گیمینگ ارزان و گرانقیمت برای نشستن‌های طولانی‌مدت مناسب هستند. اما اگر می‌خواهید تمام‌وقت روی این صندلی‌ها بنشینید، پس باید بیشتر هزینه کنید. صندلی‌های گران‌تر ویژگی‌ها و لوازم اضافی بیشتری دارند.

از این ویژگی‌های اضافی می‌توان به قابلیت‌های بیشتر تنظیم صندلی متناسب با کاربر اشاره کرد. البته اگر از صندلی، ۴ تا ۶ ساعت در روز استفاده می‌کنید، خرید صندلی گیمینگ ارزان هم نیازتان را رفع می‌کند.

جمع‌بندی راهنمای خرید صندلی گیمینگ

وقتی از صندلی گیمینگ استفاده می‌کنید، صندلی باید کاملا با جثه و بدن‌تان تناسب داشته باشد تا ساعت‌ها نشستن برابر کامپیوتر یا کنسول باعث آسیب‌های جسمانی یا خستگی مفرط شما نشود. در این مقاله نکات راهنمای خرید صندلی گیمینگ ارائه شده است که با توجه به آنها می‌توانید بهترین صندلی گیمینگ را در بازار انتخاب کنید.

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید