تکنولوژی

آشنایی با انواع میکروفون ها

آشنایی با انواع میکروفون ها

برای این‌که با انواع میکروفون آشنا شوید ابتدا باید میکروفون را بشناسید.

امواج الکتریکی تولید شده توسط یک سیستم الکترونیکی تقویت شده و سپس بوسیله یک بلندگو شنیده می‌شود یا توسط رایانه بعنوان یک ورودی استفاده شده یا به‌عنوان یک فایل صوتی ذخیره می‌شوند. نخستین بار در سال 1877  David Edward Hughes در انگلستان و Emile Berliner و توماس ادیسون در آمریکا، یک میکروفون ساختند که صدا را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کرد، البته از کیفیت چندان مناسبی برخوردارد نبود.

هر جا لازم است صدا به صورت الکتریکی منتقل یا ذخیره شود، به یک میکروفون نیاز است؛ به عنوان مثال در گوشی‌ها، هندزفری‌ها، هدست‌ها، آیفون‌های خانگی، تلفن‌ها، لپتاپ‌ها و بسیاری موارد دیگر. یک میکروفون برعکس اسپیکر یا بلندگوها عمل می‌کند به این معنی که بجای تبدیل امواج الکتریکی به امواج صوتی، امواج صوتی را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند.

کاربرد انواع میکروفون ها

میکروفون‌ها کاربردهای زیادی دارند از مصارف خانگی در تلفن، آیفون و حتی سمعک گرفته تا مصارف پیشرفته‌تر مثل سیستم‌های تشخیص گفتار، استفاده در سالن‌های اجتماعات و کنسرت‌ها و استفاده در صدابرداری در فیلم‌ها همینطور کاربردهای غیر صوتی (خارج از محدوده شنوایی انسان) مانند بررسی فراصوت و سیستم‌های عیب یابی دارند.

انواع میکروفن از نظر رابط

  • میکروفون با ارتباط کابلی
    این میکروفون ها که رایج ترین نوع هستند، با یک رشته کابل که در درون خود از دورشته سیم و یک شبکه محافظ نویز یا شیلد تشکیل شده است، به دستگاه ثبت صدا وصل می شوند.
  • میکروفن با ارتباط بی سیم
    یک سیستم میکروفن بی سیم، به طور معمول از سه بخش اصلی شامل: میکروون، فرستنده و گیرنده تشکیل می شود. به طور حتم اجزاء فرستنده و گیرنده هستند که امکان حذف سیم را نسبت به سیستم‌های میکروفن معمولی به این تجهیزات می‌بخشد. بخش فرستنده این تجهیزات معمولاً در قالب یک مجموعه و همراه با بخش میکروفن و بدون  سیم، ترکیب و ارئه می شوند.
    در سیستم‌های جدید میکروفن بی سیم، دو آنتن مختلف، یکی بر روی بخش فرستنده و دیگری بر روی قسمت گیرنده وجود دارد.
  • میکروفون دارای حافظه
    این میکروفون ها از یک میکروفون، بخش تبدیل آنالوگ به دیجیتال یا A/D و بخش ذخیره ساز تشکیل شده اند. صدایی که توسط میکروفون جذب می شود بعد از تقویت، به سیگنال دیجیتال تبدیل می شود و بر اساس کد کننده (Codec) موجود در دستگاه، بشکل فایل بر روی حافظه موجود بر روی آن ذخیره می شود.
    بعبارت دیگر ضبط کننده صدا بر روی خود میکروفون نصب شده است که به این دستگاهها Voice Recorder نیز می گویند.

آشنایی با انواع میکروفون

انواع میکروفن از نظر هسته داخلی

  • میکروفون‌های خازنی
    این میکروفون از پرکاربردترین انواع میکروفون در جهان است. به طور معمول دارای اندازه‌ای کوچک قیمت بسیار پایین می باشد . در ضمن حساسیت بالای این نوع میکروفون به صدا باعث شده که برای استفاده در مدارهای الکتریکی گزینه ای مناسب باشد. در گوشی و موبایل، هندزفری و هدست، داخل لپتاپ، آیفون‌های خانگی می توان این نوع میکروفون‌ها را یافت. برای ضبط موزیک، استودیوهای موسیقی این میکروفون ها انتخاب مناسبی نیستند.
    در این نوع از میکروفون ها تمام مجموعه در یک محفظه آلومینیومی قرار دارد و فقط از یک طریق ورود صدا به آنها امکانپذیر است که با یک لایه برای فیلتر کردن گرد و غبار پوشانده شده است.
  • میکروفن‌های داینامیک
    در  این میکرفون‌ها امواج صدا با حرکت کردن یک هادی در میان یک میدان مغناطیسی بوجود می آید. اکثر میکروفون‌های دینامیک یک دیافراگم بسیار باریک و سبک در پاسخ به فشار هوا حرکت می‌کند. میکروفون‌های دینامیک در مقایسه با  میکروفون‌های خازنی در مقابل فشار هوا و فرکانس‌های بالا حساسیت کمتری دارند و به طور معمول می توان در شرایط سخت تری از آنها استفاده نمود.
    بعلاوه این میکروفون‌ها ارزان‌تر بوده و برای ضبط صدای درامز و گیتار الکتریک یک انتخاب مناسب می باشند.
  • میکروفون‌های ریبون
    میکروفون ریبون یکی دیگر از انواع میکروفون است. آن‌ها نخستین میکروفون‌های هدایتی بودند که از نظر تجاری موفقیت هایی را بدست آورده اند و در دوره طلایی رادیو به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند. میکروفون‌های ریبون به جای سطح فشار صدا به سرعت مولکول‌های هوا واکنش نشان می‌دهند و در آن‌ها نمادهای معلق و بسیار کوچکی در یک میدان مغناطیسی قوی حرکت می‌کنند.
    در موارد استفاده در استودیو این تفاوت عملکردی اهمیت ندارد، البته در زمان ضبط در فضای باز و در روزهایی که باد می‌وزد بسیار مهم وحیاتی می باشد! میکرفون‌های ریبون قدیمی بیش از اندازه ظریف و حساس بودند؛ طراحی میکروفون‌های ریبون امروزی به گونه ای است که بتوانند استفاده سنگین استودیویی را تحمل کنند.
  • میکروفون‌های یو اس بی
    می توان میکروفون‌های USB را یکی از پیشرفت‌های جدید در تکنولوژی میکروفون دانست. این نوع میکروفون تمام اجزای میکروفون‌های سنتی اعم از:کپسول، دیافراگم و ….. را دارد.

 

امتیاز برای این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید